Gå til innhold

trådløs bridge med mulighet for flere ssid's -> vlans

lohelle

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en wireless bridge (eller eventuelt router) som støtter flere SSID's. Dvs at den er satt opp til å koble til automatisk når den finner trådløse nett med spesifike SSID's.

Enten kan den ha SSID -> spesifikt VLAN, eller så kan den route det spesifike nettet som den er konfigurert til å koble til.

Planen er å sette opp en sånn boks på diverse båter. Den skal da automatisk koble til de trådløse nettene den har tilgjengelig når den ligger til kai. Dvs at den skal fungere på samme måte som det windows's klient.

Noen som har tips til produkt som gjør dette?

Det skal ikke være en PC. Vet at DDWRT skal støtte dette (autoAP), men er ute etter et kommersielt produkt som støtter dette.

Cisco Aironet støtter vel ikke SSID -> vlan i bridge mode ? Er vel bare i AP-mode det. Eller ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cisco Aironet støtter vel ikke SSID -> vlan i bridge mode ? Er vel bare i AP-mode det. Eller ?

Akkurat det spørsmålet der er jeg usikker på, siden jeg ikke jobber så mye med Cisco. Men vet at der vi skal levere stabilt trådløst utstyr, uten behov for support og nedetid, med dual-ssid og vlan muligheter, så bruker vi Cisco all the way. Vi kjører blant annet endel større nettverk for kommuner rundtom, og alt som er i nærheten av kjerne, er Cisco, uansett. Lenger ut på kantene, på små avdelingskontorer og lignende, blir det brukt littegrann Zyxel, for å redusere kostnader..

siden du nevner båter, så er det en ting som er likeså viktig som ssis/vlan funksjonalitet, og det er driftsikkerhet. Stygt eksempel å bruke kanskje, men setter du opp en 3com g72 wlan router i bridge mode f.eks. Så er jeg ganske sikker på at innen båten har vært på havet 0.5 år, så har du support tlf'er gående. Cisco boksene har det med å svikte innen 3 mnd, eller så funker de 5 år minst.

Og, når det gjelder båter, (jada, vi har noen rederi i porteføljen også :) ) .. så er det noe annet som er kjekt å ha med "Global Warranty"... Kjøper du f.eks en Acer pc, og slenger ombord, og den streiker midtfjords, så må den returneres til la Noruega paradiso... IBM/Lenovo/Cisco global warranty, så fikses den i neste havn.

Bruk så få, og så fleksible og standardiserte ting som mulig, slik at spare parts blir så få som mulig.

1 type server (ibm eksempel x3650)

2 type wks (1 standard, og 1 velferd)

2 type printers (1 standard og 1 multifunksjon)

også videre.,

Lenke til kommentar

Så du mener at det er bedre å sette opp 15 Cisco-bokser enn for eks 2 andre som støtter den funksjonaliteten jeg leter etter? Husk at den funksjonaliteten jeg er ute etter er viktig i dette tilfellet. Om båten skal ha trådløst nett i 15 forskjellige havner så er det noe slikt jeg bør ha. Ved å bruke 1 stk boks pr havn så vil det være behov for 15 antenner (!!).

Selvsagt så kan det settes opp access-punkter med samme ssid/koder på alle plassene, men det er ikke tilgang til dette.. Og det er heller ikke det kundene ønsker.

Så jeg ønsker en skikkelig boks som støtter flere samtidig konfigurerte SSID's i bridge modus (eller router-bridge slik at jeg alltid får samme IP mot det andre utstyret)

Lenke til kommentar

1812w støtter 16 SSID 16 trådløse Vlan.

Den har en antenne for 5Ghz og en for 2.4Ghz.

Hver av de to radioene kan stille inn med kommandoen station-role til root,non-root(bridge),access-point eller root access-point.

En kommando som brukes ved mobilitet pr radio er mobile station som ved ? gir dette svaret

Mark the unit as mobile to speed up roaming

Har mange innstillingsmuligheter pr radio men jeg har ikke prøvd dette ut men kanskje den kan være verdt å kikke på?

Lenke til kommentar
I følge specs på Amentio ja.

Jeg kan selv bekrefte at den støtter flere SSID.

OK. Jeg VET at den støtter flere SSID's, men trodde ikke den gjorde dette som bridge / client..

Har egentlig bare testet dette på Aironet AP's. Det passer egentlig bedre å gjøre det med en router slik at man får en IP utad uansett hvlket trådløst nett man er tilkoblet.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Jeg testet begge radio interfacene og fikk laget 16 SSID på begge to.

Men får du satt opp 16 (eller mer enn 2) forskjellige client/bridge configs?

For eks:

Ekstern SSID qwerty -> bridge til vlan 2

ekstern SSID qscgu -> bridge til vlan 3

ekstern SSID gjest -> brigde til vlan 4

osv..

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke prøvd og er usikker på om går.

Jeg ha lagt inn et nyere IOS enn det som fulgte med og under (config-if-ssid) så er det noen bugs med denne IOS versjonen så jeg ikke får opp kommandoene jeg kan bruke med ?,så jeg må gjette meg til kommandoene eller legge tilbake det orginal IOS`et.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er på utkikk etter en wireless bridge (eller eventuelt router) som støtter flere SSID's. Dvs at den er satt opp til å koble til automatisk når den finner trådløse nett med spesifike SSID's.

Enten kan den ha SSID -> spesifikt VLAN, eller så kan den route det spesifike nettet som den er konfigurert til å koble til.

Planen er å sette opp en sånn boks på diverse båter. Den skal da automatisk koble til de trådløse nettene den har tilgjengelig når den ligger til kai. Dvs at den skal fungere på samme måte som det windows's klient.

Noen som har tips til produkt som gjør dette?

Det skal ikke være en PC. Vet at DDWRT skal støtte dette (autoAP), men er ute etter et kommersielt produkt som støtter dette.

Hei!

Sjekk denne siden:

http://www.arubanetworks.com/products/acce...s/ap-80mbsb.php

Har levert flere slike løsninger til båter :-)

Enkelt å sette opp og fungerer 110%!!! :dribble:

Lenke til kommentar
Du er tydligvis veldig glad i disse produktene siden du har skrevet totalt 3 innlegg, og disse har utelukkende rost dem opp i skyene.

Spørsmålet er: Vil dette produktet dekke det behovet jeg har beskrevet i denne tråden?

Selvsagt er dette et kjempe bra produkt :-)

Og ja dette støtter det du er på jakt etter, i tillegg kan du også gjøre dette på flere måter, men det avhenger litt av hvordan du ønsker applikasjonen skal oppføre seg.. Hvordan ser du for deg at løsningen skal fungere?

Lenke til kommentar

det skal være et accesspunkt eller router (helst router m/nat) som kan ha flere klientprofiler definert slik at at det automatisk blir tilkoblet de tilgjengelige definerte trådløsnettene.

Ønsker "samme måte" som Windows, der nytt nett automatisk blir tilkoblet når jeg drar fra jobb og hjem osv.. Gjerne ABGN støtte, og helst som router som sagt (det gjør oppsettet på resten av systemet MYE lettere)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Arubanetworks gjør det du spørr etter, meget bra system...

Har du en link til dokumentasjon / produkt som støtter dette?

Nei, du kan lete på arubanetworks.com er ett (i mine øyne) meget godt system. Bruker det selv på jobb og det fungerer utmerket. Har satt opp "forskjellige trådløsnettverk" med forskjellige "rettigheter" i bunn og grunn brannmurrettighetene til hva de forskjellige nettverkene skal ha tilgang til. (Du har muligheten til tilkbling av mer avangserte funksjoner, påbygging av nettverket osv.osv...) Anbefaler deg å se på dette, da det sparer deg en del tid at du kan styre og sette opp flere trådløsnettverk fra en sentral

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...