Gå til innhold

Bytte kabinettvifte mye bråk

ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

alts. man ser fort hvor stor vifta er ved å måle den... er vel eksosvifta det er snakk om her? i så fall er standard størrelse 92mm x 92mm eller 120mm x 120mm... dette gjelder som regel også inntaks vifta (hvis man har det) som regel er viftene styrt av sensorer som øker hastigheten på vifta hvis det blir varmt. og desto flere rpm jo mer bråk

Lenke til kommentar

Ja er kabinettvifta. Den vifta som sender lufta ut av pcen.

Vifta sitter inne i en metallboks, og det står at om boksen åpnes vil ikke garantien gjelde..bla bla. Derfor prøvde jeg ikke å åpne den. Virket som det var mer enn skruer som var brukt for at boksen skulle holdes lukket. Uten at jeg er helt sikker.

Kan vel nevnes at jeg har en "pakke-Pc" fra packard bell.

dessverre har jeg ikke noe digatalkamera. Men kanskje jeg kan bruke webcamen min.

Fått tatt noen bilder.

post-143291-1201187366_thumb.jpg

post-143291-1201187376_thumb.jpg

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Det er nok en strømforsyning, og ikke en kabinettvifte. Den vifta som sitter på der er ment til å kjøle diverse elementer som sitter i strømforsyningen.

Så det letteste for deg blir vel å kjøpe en ny strømforsyning.

Endret av OndApe
Lenke til kommentar

Bytte strømforsyning:

1. napp ut kontakter til hovedkort, sannsynligvis en stor og en 4pins, så napper du ut ide og s-ata fra harddisk og dvd samt eventuelle andre stasjoner..

2. Skru ut 4 skruer bak på kabinettet som holder strømforsyninga.

3. Napp ut, og dytt i ny.. Skru fast, dytt inn kabler..

Hvor mange som er normalt er vanskelig å svare på..

Du har vifte på strømforsyning og cpu.. Jeg har f.eks 2x 120mm vifter ekstra, en foran og en bak for å få bedre luftgjennomstrømning, men har en kompis med 10 vifter f.eks.. Så spørs på kabinettet (merke og type), og på den som har montert ting sammen

Lenke til kommentar

Ok, hvis jeg vil bytte ut strømforsyningsvifta, så må jeg kjøpe ny strømforsyningsboks?

Eneste jeg ønsker er at pcen ikke skal bråke så mye som den gjør nå.

Hva må jeg tenke på ved kjøp at ny strømforsyning (vifte)

står forskjellig watt på de ulike viftene ser jeg.

Tviler på at pcen min trenger mye strøm. Er ikke så veldig kraftig. (sepron 3400+) med standard grafikk-kort.

Vil alle strømforsyningsbokser passe? eller må den passe til hovedkortetet mitt e.l?

Har dere noen stillegående strømforsyninger å anbefale? Tenkte på denne Corsair Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin. M

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Må bytte til ny strømforsyning da ja. Eller, kan jo bytte vifte sikkert, men anbefaler deg helst ikke å åpne psu(strømforsyningen), fått heftig støt pga det selv før...

Du må rett og slett tenke på at det skal være ATX størrelse, siden atx er standardformen på hovedkort.

Jeg kan dessverre ikke tipse om noen psu'er som er stillegående, men jeg kan nevne at 450w sikkert bør være nok siden du har en så "A4" pc som du nevner. Og er en stor vifte i strømforsyninga du har sett på der, og store vifter har lavere turtall som oftest=mindre støy. Ellers ser det ut som om strømforsyninga KUN har s-ata kontakter, og ihvertfall til cd-drevet så behøver du ide..

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen!

Hva med en av de her: https://prisguiden.no/product.php?product_id=22527

https://prisguiden.no/product.php?product_id=57347

Som sagt så er jeg ute etter noe som er stillegående. Det står også at på den jeg har i pcen at den er "low noise"(noe jeg ikke synes) Så jeg vil ikke risikere å kjøpe en ny strømforsyning som bråker mer.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...