miknira Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Funnet mange greie program i linux som tar bilde av skrivebordet, men problemet mitt er at jeg må kjøre programmet på den skjermen jeg skal ta bilde av. Det jeg ønsker er og kunne logge på via ssh fra en annen pc og få ut en bilde fil som viser hva som kjører på skjermen der og da. f.eks gnome-screenshot > skjermbilde.png. Noen som har en ide ide åssen jeg kan få dette til? Endret 18. januar 2008 av miknira Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 X11 forwarding i ssh er et alternativ, har selv aldri prøvd det. VNC må vel være mest optimalt? Evt lage et cron-script som kjører screenshot hvert x min, og laste ned bilde via http/ftp/ssh. Lenke til kommentar
vegham Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 - Start X med <bruker>. - Kjør echo $DISPLAY i X for å finne ut ID. - SSH til maskina med <bruker> - Kjør: export DISPLAY=<ID> (som du fant tidligere) - Kjør program som tar screenshot, f.eks scrot. Jeg får ikke prøvd dette ettersom jeg sitter på skolen, men tror det skal virke. Lenke til kommentar
miknira Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Har fåttt det til nå med følgende kommando: echo $DISPLAY export DISPLAY=:0.0 xwd -display :0.0 -root | xwdtopnm | pnmtopng > screen.png Dette funker fint, men jeg prøver dette på en ekstern pc som er et stykke unna meg via nettet. Var litt værre å fine DISPLAY der siden jeg ikke sitter forran den. Er det mulig å finne riktig $DISPLAY når en sitter en annen plass bare tilkoblet via ssh? Lenke til kommentar
miknira Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Fant ut hva som var problemet . Det er riktig syntax over. Jeg måtte logge inn på ssh med samme bruker som xserver kjørte i. Da gikk det kjempefint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå