Gå til innhold

Hva er egentlig galt med Bigami?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I mine øyne burde det da være lov å ha flere koner/menn, så lenge de/den andre godkjenner det.

Hvorfor er bigami ulovlig?

Prinsippielt sett mener jeg at Staten ikke skal blande seg inn i privatlivet. Er man tre parter i et samliv og det er ok for alle ser jeg ikke noen grunn til å gripe inn, og på sett og vis gjøres ikke det.

Når det gjelder det å være gift er det imidlertid litt mer komplisert pga. skattereglene. Så lenge skatteloven legger opp til at man bare er gift med en person så kan man ikke juridisk sett ha flere. Da får noen nøye seg med å være elsker/elskerinne.

Lenke til kommentar
Hvis jeg vil gifte meg med to jenter, og begge er villige til det. Så har ivvertfall ikke jeg noen ting å si på det. Jeg kan ikke finne en eneste grunn til å la være.

Jeg kan kanskje nevne det at i muslimske land hvor polygami er vanlig så er mannen pålagt å forsørge alle konene sine likt. Dette blir fort dyrt, noe som gjør at mange likevel velger å holde seg med kun en kone. Men det er kanskje ikke et like stort tema her i Norge da siden kvinner er mer selvstendige og kan forsørge seg selv :)

Lenke til kommentar

For meg er det også helt greit så lenge det er frivellig for alle parter. Men dette er jo noe som ofte forekommer i strenge religiøse sekter osv. Og om alt er så frivellig der som man skal ha det til vet jeg ikke. Det er også for mange mye mer akseptert at en mann har flere koner enn omvendt. Det er jo også en smule rart.

Lenke til kommentar

Hva med barna? Vi ser jo at f.eks Osama Bin Laden som vokste opp i en svært polygamøs familie (56 barn?) fikk et stort behov for å markere seg...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=515482

"En 28 år gammel mann er i Oslo tingrett dømt til 15 dagers fengsel for bigami, etter at han var gift med to kvinner samtidig"

Gjør vi bigami lovlig så får vi med andre ord ENNÅ flere muslimske innvandrere, og muslimske barn i Norge.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Bigami i stor skala fører vel til faren for at det ikke er tilgjengelige partnere igjen for deler av befolkningen. Om en liten andel menn tar til seg større andel kvinner som røfft er fordelt 50/50 blandt befolkningen ved naturlige forhold vil flere menn stå uten mulighet til å tilegne seg ektefelle/partner. En ender da opp med en klasse menn som kan føre til konflikter i samfunnet.

Jeg synes mennesker virker å være laget for monogame forhold, men ikke langsiktige forhold, med tanke på sjalusi blandt partnere som ofte kan dominere forhold. Man kan jo argumentere at dette er grunnet den monogame sosiale konstruksjon som er dannet over årene som er gått, men en kan kanskje gjøre det samme argumentet om bigami, at flere kvinner er sammen med en mann på samme tid.

(Jeg vet at kvinner også kan være med flere menn, men slik samfunnet i dag og i fortiden har vært er ikke dette noe som forekommer i stor skala da mannsrollen er hva om er blitt regnet som forsørgende)

Lenke til kommentar

Dagbladet Magasinet hadde en fin artikkel om polyamorøse forrige helg om jeg ikke husker helt feil. Det var både vanlige åpne forhold, damer med to kjærester, menn med to kjærester, par med en ekstra kjæreste hver og forhold med 3-4 likeverdige parter. Det passer nok ikke for alle, men noen kan nok ha glede av slike forhold.

Eneste grunnen til at jeg er skeptisk til å tillate ekteskap med flere personer er at menn fra kulturer hvor mannen tar flere koner vil utnytte det. Slike forhold er ofte basert på tvang og mannnens økonomiske og fysiske makt over konene. Men om det er nok til å forby polygami er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Hvorfor er bigami ulovlig?

Det er ikke ulovlig med bigami med tanke på hvor mange (samlivs)partnere man kan ha på en gang.

Ulovligheten går omkring tilgang til ekteskap og de rettigheter og forsåvidt plikter det medfører.

Jeg vil anta at det er først og fremst vår kulturelle arv som fremhever et samliv mellom to mennesker og derfor blir disse gitt goder som virkemiddel for at ekteskap som instutisjon skal være ønsket og bestå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kan ikke finne noen gode argumenter mot bigami. Det er jo ikke være all verdens komplisert å innlemme det i lovverket, slik at også polygame kunne ha et juridisk sikkerhetsnett på lik linje med andre partnerskap, være seg romantiske eller forretningsmessige. Tvert i mot synes jeg det virker fornuftig. Jeg kan jo gjennkjenne fra mitt eget travle liv med alt for store yrkesmessige ambisjoner, foreldreskap, hus, og kjæledyr og alt annet jeg har til felles med alt for mange; at jeg virkelig kunne ønske vi var tre eller flere voksne i familien for å rett og slett få bedre tid og et bedre liv.

Argumentet mot er sjalusi, og det er jo strengt tatt en mer privat affære enn antall voksne mennesker i samme husholdning.

Til alle tider har romantiske forbindelser i stor grad vært styrt av praktiske betingelser, og vi begynner vel å nærme oss stedet i vårt samfunn hvor det hadde vært mest praktisk både økonomisk, barnevernsmessig, og sosialt å være mer enn to til å besørge en families behov.

Tenk så mye mindre dårlig samvittighet en hadde for den interessante jobben om hus og barn ble besørget av et annet menneske som slapp belastningen med å jobbe ute når ønsket var et hjemmeliv, at vi skal gå tilbake til tiden med forsørgende mann og hjemmesørgende kone er lite sannsynlig, derfor mener jeg det er på tide å lete etter alternativer som fører til samme goder; som bigami for eksempel.

Jeg hadde godt kunne tenke meg et slik forhold.

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet!

Vår kulturelle skranke vil være et argument mot å gi bigami samme rettslige vern som dagens ekteskap.

Ihvertfall per idag, men så fort som oppfattelse av kjernefamilien har endret seg så er det kanskje ikke så lenge en slik oppfattelse kan forsvinne.

Uten grunnlag så vil jeg tippe det vil være typisk to typer mennesker som gir seg hen i en slik konstruksjon, som en av flere.

Ressurssterke mennesker som har et avmålt forhold til nær relasjoner, og ressurssvake som blir manipulert inn i dag.

-men som sagt litt gjetting :)

Lenke til kommentar

Montgomery, jeg er enige i mye av det du sier, og tror du har rett i at det muligens vil endre seg. Men jeg kan kanskje tenke meg flere type mennesker som vil være tiltrukket av dette. For eksempel noen som ønsker seg en "husmortilværelse" uten automatisk være ressurssvak, og innser at en forsørger gir en dårlig økonimisk base for et godt familieliv. Og noen som har levd studenttilværelse halve sitt voksne liv, og bodd i bofellesskap over mange år, vil kanskje se på det som en naturlig forlengelse å formalisere og romantisere fordelene og vanene i samme livvstil når de går over i familie og jobb fasen av livet. Videre tror jeg ikke en trenger være følelsemessig distansert, tvert i mot kan en ha sterke følelser av fellesskap, omsorg og kjærlighet for mer enn en voksen person, også om det ikke er seksuellt. En har ofte sterke følelser til venninner /venner, ofte like sterke som til seksuelle partnere.

Lenke til kommentar

Men om man skulle bli oppfordret til formaliserte grupperinger som i forlengelse av kollektiv, og med statlige velferdsoverføringer uten seksuell karakter ville ikke det stride mot et ønske om å videre forplante seg. *)

Forsåvidt er det ingenting som forhindrer dette i dag, men da uten statlige incentiver for framferden.

*) edit; med hensyn til at samfunnet ønsker reproduksjon som skranke for dagens ekteskap.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...