t0ffemannen Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Jeg har en http://www.pioneer.no/no/products/25/130/2...07D2/index.html subwoofer Denne kan kobles i 1 eller 4 ohm. Har en Dynabel bf0756 amp. Se vedlegg hvordan den er koblet. Hvordan bør jeg koble den for å få best mulig lyd/effekt ? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Slik som jeg har forstått ut fra din skisse, så blir det en paralellkobling, og da får du 1 ohm. Da kobler du plussen for seg til pluss på forsterker og minusene tilsvarende. Skal du seriekoble for å få 4 ohm, så må du koble sammen de to midterste polene (pluss og minus), og koble de ytterste pluss og minus på forsterkeren. Da går strømmen inn i ene spolen, gjennom begge, ut fra den andre. Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Takker for svar ! Hva ville du anbefalt å kjøre den på ? 1 eller 4 ohm ? Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Takker for svar ! Hva ville du anbefalt å kjøre den på ? 1 eller 4 ohm ? Flere Ohm gir vel bedre kontroll over subben. Mens færre gir mer kraft/watt. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Jo færre watt du gir subben, jo mer "ustramt" spiller den, det er bare en fordel, en ulempe med å kjøre subben i 1ohm, er at forsterkeren kan gå lettere i "protect". Det vil si at den kobler ut midlertidig for å beskytte mot skade. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 best lydkvalitet får du i 4ohm. som det sto litt lengre oppe i tråden får du mere effekt i 1 ohm men dårligere kvalitet Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Forsterkeren din takler ikke 1ohms last Så det er vel kanskje derfor den går i protekt også?? (ref annet innlegg du har gjort;)) Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Nei jeg vet at den ikke takler 1 ohms last. Den gikk i protekt pga sikringen hadde gått Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå