Gå til innhold

Siviløkonom, bred utdannelse

EchoMaker

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Har en venn som tenker på å bli siviløkonom, så jeg stiller noen spørsmål på hans vegne (som jeg forsåvidt også er interessert i å vite svarene på) :)

Jeg har hørt at siviløkonomi er en meget bred utdannelse. Kunne noen gitt meg en oversikt over hvilke typer jobber en kandidat med siv. øk. master kan søke på? Gjerne med gjennomsnittslønn, om du vet det.

Siviløkonom-utdannelsen heter forskjellige ting på forskjellige steder - Dersom han skal ta HELE master'en i utlandet, hva ser han etter, og hvilke universiteter/høyskoler er anbefalt?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I norge heter Siviløkonom nå Master of Science in Business (Siv.øk). Denne kan man ta på mange skoler, men seks på topp inneholder BI, NHH, TØH, ÅS, Bodø og Agder såvidt jeg kan huske.

En grunn til at det nå heter Msc er at det er en internasjonal tittel.

Lenke til kommentar
De fleste kule jobbene innen privat og offentlig næringsliv.

Hehe yep, det jeg får inntrykk av.

Et relatert spørsmål..

Hvis man tar en mastergrad i Samfunnsøkonomi, for så å ta en MBA, får man tilgang til de samme jobbene?

Hva er de store forskjellene mellom samfunnsøkonomi og siviløkonomi? Slik jeg ser det, lærer siviløkonomer litt mindre økonomi, og mer om business management, samt at siviløkonomer fokuserer på enkeltbedrifter, mens samfunnsøkonomer fokuserer på.. vel, samfunnet. Er det noen forskjeller utover dette?

Lenke til kommentar

Siv.øk er en bredere grad enn samf.øk, da sistnevnte er i høy grad spesialisert mot samfunnsøkonomiske emner.

Vi på siv.øk-utdannelsen lærer endel om de fleste økonomiske temaer, mens samfunnsøkonomen jobber mest med de matematiske forklaringene til de fleste samfunnsfenomener.

For eksempel, jeg har valgt et samfunnsøkonomisk valgfag som heter Kriminaløkonomi, hvor en Professor i samf.øk skal forklare forhold rundt kriminalitet ut i fra samfunnsøkonomiske metoder.

Og det heter ikke siviløkonomi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...