Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feil ved oppstart

Anbefalte innlegg

Datamaskinen min klarer ikke å boote normalt. Her er en forklaring på hva som skjer:

Når jeg starter datamaskinen, skjer følgende:

1. Datamaskinens logo kommer opp. Helt vanlig.

2. Neste bilde som kommer opp, er dette: Bilde 1

3. Men etter dette bildet, dukker problemet opp. Her sier det stopp: Bilde 2. Her står det stille i det uendelige. Denne meldingen får jeg med disse innstillingene i BIOS: Bilde 3 og Bilde 4

Dersom jeg har en annen bootrekkefølge, som f.eks. CD/DVD-rom først, står det "Boot from CD..." nederst, uten at det skjer noe som helst.

Den eneste måten å komme inn i Windows på, er å trykke F8 når logoscreen (det første bildet som kommer opp når jeg starter PCen) vises. I omtrent et år har jeg vært nødt til dette. Jeg har prøvd å endre bootrekkefølge, men har ikke løst problemet. Problemet oppstod etter at jeg installerte en SATA-kontroller og en SATA-disk. Den gamle IDE-disken (disk C:) inneholder operativsystemet, mens den nye disken er satt som disk J: eller noe.

Når jeg holder F8 inne, får jeg først opp Bilde 1, deretter Bilde 2, deretter kommer dette bilde opp 2-3 sekunder senere: Bilde 5. Jeg trykker ENTER, kommer til dette bildet: Bilde 6, og når jeg trykker ENTER enda en gang, kommer jeg til syvende og sist inn i Windows.

Hjelp!

Mvh

Hallingen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det holder ikke at du velger HD som "first boot", du må også spesifisere hvilken harddisk du vil boote fra.

I bilde 3 har du en menylinje som lyder "harddisk boot priority" ,hvis du trykker enter her kommer du ikke til en undermeny der du kan velge hvilken hd du vil boote fra da ?

Lenke til kommentar
Det holder ikke at du velger HD som "first boot", du må også spesifisere hvilken harddisk du vil boote fra.

I bilde 3 har du en menylinje som lyder "harddisk boot priority" ,hvis du trykker enter her kommer du ikke til en undermeny der du kan velge hvilken hd du vil boote fra da ?

Her har du nok løsningen ja, gitt:)

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Ser du har nevnte HDD tilkoplet en av de "extra" SIL 3512 portene på ditt hovedkort .

Hvorfor det ?

Hvorfor ikke benytte en ledig av de chipset integrerte sata portene.

sannsynligvis fordi hovedkortet ikke har integrert SATA. Forstod det slik ut ifra første posten at harddisken med Windows på er PATA...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...