Aykon Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hei ! Har aldri prøvd linux for, å mye av grunnen har vært at eg har vært redd for at det skal være for avansert for meg. Men ser det er noe kommet en ubuntu nå. Men hvordan passer dette oppsettet med tanke på drivere osv ? Dette er oppsettet. HK. Intel Desktop Board DQ965GF Cpu. E6600 Lydkort. Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS Skjermkort. Foxconn GeForce 8800 GTS 320 MB 2 GB DDR2667 kingston ram 2 stk 250 GB harddisker. 2 stk dvd-brennere Er dette oppsettet enkelt å instalere ? Mister eg noe ytelse vis eg går fra xp til den nye ubuntuen ? Funker Microsoft office, eller må eg laste ned open office ? Funker winamp i ubuntu ? Spill osv. pleier det å være problemer med det ? Ja, eg er HEILT grønn, har aldri brukt noe annet en windows før. Håper noen kan svare på dette. Mvh Aykon Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 For å gjøre det enkelt, last ned Ubuntu, kjør rett fra CD, sjekk hva som virker og hva som ikke virker. Derfra kan du be om hjelp til det som spesifikt ikke virker eller blir oppdaget av hardware. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) *du kan finne ut om det meste av funksjonene funker ved å prøve en live-cd, men Ubuntu og de fleste distroer har ikke drivere til skjermkort med på CD-en. om du har rask linje kan du laste ned f.eks mandriva og sjekke da skjermkortdrivere følger med på CD-en (er ikke de nyeste driverne til linux mest sannsynlig), men siden du har nVidia så bør ikke det være noe problem. drivere installeres ved å klikke på restricted driver manager i system>administrator, velge og installere, enkelt og greit. om driverne ikke blir installert ut av boksen eller finnes i restricted driver manager kan det bli vanskeligere. det å installere linux i seg selv er nesten plagsomt enkelt *det pleier å være problemer med spill som ikke er laget for linux, så om du spiller mye er kanskje ikke linux det beste alternativet, men det går jo ann med dual boot. alikevel finnes det noen gode kommersielle spill til linux, og veldig mange gode gratisspill, men disse finnes stort sett også til windows. *winamp er ikke utviklet til linux, men prøvde å installere via wine, installasjonen gikk fint, men ellers var det håpløst. det enkleste er som regel å finne et alternativ som er utviklet til linux. hva bruker du winamp til? musikk, nettradio, streaming av video? *du kan få ms office til å funke i linux, men du trenger ikke å laste ned open office, det er installert med resten av systemet. om du ikke har brukt noe annet enn windows før kan det være greit å vite at: -du kan ikke installere .exe filer (med mindre du har en "emulator"... med mer eller mindre hell), du laster heller som regel ikke ned programmer fra internet. det er programmer som fikser alt dette for deg (som henter pakker og info fra repositories, eller adresser, med programvare), du velger bare hva du skal installere så lastes det ned og installeres. -du kan få mye hjelp til å lære ubuntu i denne pdf'en som det er linken til her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=896428&hl= -om du vil bytte helt til linux finnes de fleste av de kjente åpen kildekode programmene til linux også for windows, så du kan jo se hvordan du liker dem og i windows og klarer deg uten windows only programmer i windows først. -prøv en live-CD i en periode, den greieste er nok linux mint, som er basert på ubuntu og er så og si 90+% ubuntu, bare med litt codecs, flash, java og andre nyttige ting installert så du vil få en bedre live-opplevelse. guiden som det er linket til vil nok stort sett også funke fint med linux mint. Endret 18. januar 2008 av tamarin Lenke til kommentar
Aykon Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Takker for svar. Eg er drittlei av windows. Føler alltid at det er noe som skjer med det. Dei programmene eg har brukt til nå er. Winamp (mp3) Deamontools (iso filer osv) Ventrilo Steam (dette er viktig at funker) HLSW (styrer halflife servere) <-- men er ikke et must. Er det et bra e-mail program til ubuntu ? VLC til filmer. Sånn ellers så er eg ikke så kravstor. Spiller en del, å det er for det meste C&C generals, ra3, source-spilla, hitman og crysis. Funker desse spilla, så er det godt nok for meg. Tror eg satser på å legge inn ubuntu da. Så får eg se hvordan det går. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Winamp fungerer ikke, men jeg bruker et alternativ som mange synes er dårlig, og mange synes er bra som heter XMMS. Det ser helt ut som winamp, og om du bruker det til og spille av musikk så passer det yperlig.. Du trenger ikke deamoon tools, mount funksjonen av iso filer er bygd inn i GNU/Linux systemet.. Steam og CS 1.6 fungerer, er usikker med andre spill i steam men regner med det skal gå fint. Ellers er jeg usikker på dem andre spillene. HLSW er jeg også usikker på, skulle gjerne googla, men er for lat. VLC finnes også til GNU/Linux det er bare og trykke inn noen få ord så har du det innstalert. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Dei programmene eg har brukt til nå er.Winamp (mp3) Deamontools (iso filer osv) Ventrilo Steam (dette er viktig at funker) HLSW (styrer halflife servere) <-- men er ikke et must. Er det et bra e-mail program til ubuntu ? VLC til filmer. Winamp = XMMS Daemontools trenger du ikke, da det er bare "mounte" iso filene som loopback device. ventrilo fungerer gjennom wine, pluss ventrilo gutta holder visst på med en linux release Teamspeak fungerer også gjennom wine. Steam skal fungere gjennom wine. HLSW har jeg ingen peiling på. Mail programmer finnes det flere av, thunderbird f.eks? vlc funker "native" i linux. Spill sånn generelt sett er jeg ikke sikker på, finnes flere prosjekter(wine, cedega m.fl) eneste jeg vet fungerer er wow(la det inn for broderen på 13år(han bruker også ubuntu). EdiT: Noen var visst før meg Endret 18. januar 2008 av kpolberg Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) for avspilling av mp3 kan du se en del av hva du har å velge mellom: http://onlyubuntu.blogspot.com/2007/03/med...for-ubuntu.html fra distrowatch.com ikke for å lage en mint - ubuntukrig, men mint er vel fullt lovlig i norge og sparer de fleste en del tid med installasjon av diverse. Linux Mint (4.0) Linux Mint Installation. Linux Mint, being based on Ubuntu, is quick and easy to install, and it also has the benefit that it includes most of the proprietary codecs and drivers that you are likely to need for your system. The only real difference is that Mint gives you the option to set the root password during install, which I found useful; one less thing to go and mess with after installation. I did not have the installation failure problems on my laptop that I encountered with Ubuntu. Ease of Use. As you get going in Mint you will notice the similarities with Ubuntu. The overall look and feel is a little more subtle than Ubuntu, but I personally found the default desktop background a little distracting. There are several other Mint backgrounds to choose from, most of which are pretty cool. Some handy little tools are included, like Tomboy notes, which some users will love and others will never use. There is no virtual desktop selector on the panel by default, so you have to go and add that if you need it; something I found a little annoying as I think the virtual desktop features have always been one of the main benefits in using Linux. Generally speaking though, the Mint interface is 'clean' and easy on the eye. With this distro on my laptop, Google Earth did a lot of flickering despite using what appeared to be the most appropriate video driver. Package Management. The Synaptic package manager is very user-friendly, and it is easy to add extra repositories. As this distribution is primarily based on Ubuntu, you have access to most of the many thousands of Debian packages. I did not encounter any installation failures in my evaluation, and the packages generally seem to be quite recent and quick to download. Speed. Mint provided decent speeds on my system. From power on to the login screen took 49 seconds, then another 31 seconds to get logged in with all the icons displayed. The 400 MB of picture data took 42 seconds to copy from the thumb drive. The printer burst into life after 19 seconds. Web browsing seemed quite snappy, but it was not possible to quantify this due to the huge variation in download speeds. Summary. Mint provides a nice, user-friendly environment suitable for Linux novices and gurus alike. Windows users will feel reasonably comfortable. A general comment though - this is basically Ubuntu with a few tweaks that some will like while others dislike. Inclusion of proprietary software makes Mint easier to install and use. Ease of installation Score: 9 Very easy, not too many decisions to make General ease of use Score: 9 Generally very easy to use Package management Score: 10 Relatively quick and you can get virtually whatever you want Speed Score: 8 No major problems with speed, but printing is slow Average 9 Ubuntu (7.10) Ubuntu Installation. Ubuntu is one of the easiest distributions to install, however, Ubuntu 7.10 took 3 attempts to install on my laptop. It also installs quickly (around 40 minutes) thanks to the fact that it fits onto one CD. There is very little user interaction needed during installation, and once installation is complete there is minimal 'clean-up' required. It may be necessary to run the package manager (Synaptic) to get proprietary drivers for some hardware, but other than that you should be up and running after installation, including unencrypted wireless Internet if appropriate. If you have a Windows disk or partition on your system, Ubuntu will give you the option to import the Windows users if you want that. Ease of Use. Everything is generally intuitive in Ubuntu. I installed the GNOME desktop, which will feel reasonably familiar to Windows users, although the brown colour scheme may be a little unsettling to some at first. The fact that Ubuntu provides only 2 virtual desktops is a little annoying, but changing the setting to give more desktops is easy given that the desktop buttons are already there. System configuration is fairly straightforward, and adding new users, with the appropriate privileges, is easy. Printers 'pop up' as soon as they are plugged in, so you do not even have to go into the administration dialogs to set them up. In my evaluation, I did not have any problems with hardware (printer & scanner), nor did I encounter any significant web browsing problems, although I had to install some codecs to get certain streaming video to work. Image thumbnails appeared almost instantly when a photo folder was opened for the first time. Package Management. The package manager is pretty robust; there were no conflicts with dependencies on older packages, and selecting the additional software repositories, by clicking the appropriate check boxes, provides access to most of the available free and open-source software that is likely to be desired. The Synaptic GUI provides sensible groupings for the packages, and the search feature seems to work well. Downloading is relatively quick and error free. Speed. The speed of Ubuntu is mostly good; from power on to the login screen took 54 seconds, then 22 seconds to get to a stable desktop (all icons displayed). My test set of 400 MB of images took 37 seconds to copy from my USB thumb drive to the home folder. Printing speed was disappointing; 19 seconds from hitting the print button to hearing my printer burst into life to print an image pasted into an OpenOffice.org Writer document. This is a lot slower than printing in KDE. Summary. Ubuntu is a good all-rounder, well suited to those with little or no Linux experience, but equally useful to the Linux gurus. You can install pretty much any package you are likely to want, but the general look and feel of Ubuntu is somewhat 'tame' compared to other distros. Ease of installation Score: 8 Generally easy and intuitive, but it failed twice on my laptop General ease of use Score: 9 No task is particularly complicated Package management Score: 10 No problems there Speed Score: 8 Generally quite fast, but printing is slow with GNOME Average 8.75 Endret 19. januar 2008 av tamarin Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Teamspeak fungerer også gjennom wine. teamspeak funker fint til linux også uten wine: http://www.goteamspeak.com/?page=downloads det ligger også i pakkebrønnene. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 det ligger også i pakkebrønnene. Ahh, stemmer. Hadde helt glemt ut at det var linux versjonen jeg installerte. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Spiller en del, å det er for det mesteC&C generals, ra3, source-spilla, hitman og crysis. Funker desse spilla, så er det godt nok for meg. Rart ingen har nevnt det enda – men spill laget for Windows fungerer like dårlig i Linux som på en Mac. For en som spiller mye så bør du heller vurdere dual boot – Windows for spill og Linux for alt annet. Deamontools (iso filer osv)Som alt nevnt ligger det inne, men du må bruke terminalen. Dersom det høres kjipt ut så finnes bla Kiso og Gmount ISO(http://tuxenclave.wordpress.com/2007/12/01/gmount-iso-virtual-drive-for-linux/). Hvis det er film det er snakk om kan VLC spille dem av uten å måtte montere dem først. Winamp Sjekk ut det som ligger inne først – hvis ikke disse er tilfredsstillende så finnes det flere alternativer. Er det et bra e-mail program til ubuntu ? Flere, bla. Evolution, Kmail, Thunderbird osv. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) *det pleier å være problemer med spill som ikke er laget for linux, så om du spiller mye er kanskje ikke linux det beste alternativet, men det går jo ann med dual boot. alikevel finnes det noen gode kommersielle spill til linux, og veldig mange gode gratisspill, men disse finnes stort sett også til windows. Spiller en del, å det er for det mesteC&C generals, ra3, source-spilla, hitman og crysis. Funker desse spilla, så er det godt nok for meg. Rart ingen har nevnt det enda – men spill laget for Windows fungerer like dårlig i Linux som på en Mac. For en som spiller mye så bør du heller vurdere dual boot – Windows for spill og Linux for alt annet. det står i andre innlegget at spill som ikke er laget for linux kan bli problemer. for å se litt av gratispsill som finnes til linux er det bare å søke etter "games linux" i google, den første siden har et hav av linker til spill som er gratis og blandt annet icculus.org som kommer opp ca midt på siden lister opp en del kommersielle. quake og ut-serien kommer blandt annet til linux. id Software som utvikler quake har også gitt ut kildekodene til quake-engine når de ikke har noen kommersielle formål lenger, så når neste quake-spill kommer så er det stor sannsynlighet for at den nåværende blir sluppet ut under gpl. Endret 19. januar 2008 av tamarin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå