SSSø Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Vanskelig å finne en god emnetttel når jeg ikke har peiling. Vet ikke helt om det er rett kategori heller. Uansett, jeg har kjøp meg ny laptop i Hong kong, denne kom selvfølgelig med engelsk tastatur. Nå har jeg valgt at det skal være norsk oppsett på det, og det fungerer flott (selv om ikke alle tastene stemmer med bildet på de). Eneste tegnene jeg ikke finner er < og >. Er det bare jeg som ikke finner de, eller kan jeg faktisk ikke skrive de? Jeg har to taster som ikke fungerer til noe nå, en euro og en dollartegntast, kan jeg velge at jeg vil ha < og > på disse, i så fall hvordan? Takker for svar... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 < og > tegnene pa norske tastatur er tasten til hoyre for den venstre shift-tasten. Med engelsk oppsett far jeg fram \ og | Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Til høyre for den venstre shift-tasten har jeg z og x. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Det stemmer at du ikke kan skrive < og > ( jeg byttet fra norsk til englandsk tegnsett for å skrive de og tilbake for å skrive Å ) med norsk tegnsett på et englandsk tastatur. Jeg regner med at du vet at om du trykker ALT-SHIFT i Windows bytter du mellom to tegnsett. Om du skal remappe en key til et annet tegn regner jeg med at du må selv lage en modifisert tegnsettdriver. Microsoft har et verktøy som heter Microsoft Keyboard Layout Creator som jeg tror du kan bruke til dette. ---- En liten notis: Jeg skrev denne posten frem til neste siste linje og skulle til å skrive "noe jeg tror er halvavansert", men ville først sjekke hvordan en slik driver ser ut, og den første jeg kom på er det norske dvoraktegnsettet på www.stenling.no/dvorak, men skrev dvorak.no. Der sto det er tekst hvor MKLC ble nevnt og siste linje ble plutselig litt mer hjelpsom. Flaks altså. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Takker for svar. Tror egentlig jeg bare holder meg til å skifte mellom tegnsettene (visste ikke at dette var så lett heller), er ikke så ofte jeg skal skrive < eller >. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 For meg er det faktisk motsatt. Jeg programmerer og skriver bare englandsk på jobb, så at både laptop og eksternt tastatur har amerikansk layout er bare en fordel da det er mye bedre å kode på. ( []{}()og <> ligger på mer tilgjengelige plasser ) Her hjemme er det en ulempe på diskusjon.no, men jeg bytter over når jeg trenger æøå. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Det der hortes litt ut som en kritikk til at jeg ikke bruker norske saertegn.. Na har jeg brukt U.S. tastatur i et halvt ar. Og jeg har begynt a skrive o a og ae pa skolemaskiner, andre maskiner, stiler som jeg skriver pa papir og andre steder jeg skriver noe Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 På Asus EEE får man frem < og > ved å trykke Fn+Z og Fn+Shift+Z. Funker dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå