Gå til innhold

Støv, merkelig sted?

Anbefalte innlegg

Hei. Har drevet og tatt litt bilder inne nå. Men, så når jeg begynte for ca. 30min siden, og så på bildene, merket jeg at det var usedvanlig mye støv, har aldri vært støv ellers!

Jeg tittet på det ytterste linse glasset, der var det noe, som jeg tok vekk med mirkofiber klut, og hama optical cleansing middel. forsatt noe der, men det ga ikke utslag. Men da, når jeg titter nærmere inn i objektivet, merker jeg noen hvite prikker, altså, på glasset innen for det ytterste.

La oss si det slik,

K=Kameraet, resten skjønner dere. aner ikke hvor mange glass det er inni der, så bare lager noen.

|=glass

K-|-|-|-| <- altså, i mellom det ytterste og det "3" glasset.

Se vedlegg for bilde av støvet.

Hva gjør jeg nå? Jeg er utrolig nervøs/redd nå. Er jo tross alt en 70-200 L linse det er snakk om :(

post-124477-1200684463_thumb.jpg

Endret av SteffenM2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støv som befinner seg på glasset i objektivet vil være diffuse på bilder.

Du har mest sannsynlig fått støv på bildebrikken.

Det første du kan prøve er en "ørebelg" og blåse bort støvet.

Det er ikke alltid det er nok og blåse, da må du til med våtrengjøring.

Står forklart i masse tråder.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for svar. Men, her kommer det sjokk bilder.

Noen evt. linker til hvordan rense bildebrikken? Trodde det måtte sendes bort? har ikke veldig lyst til å fikle inni der..

på bilde nr. 2 ser man klart hva jeg mener. den orange prikken satt på ut siden av glasset, den hvite er på baksiden.

post-124477-1200686510_thumb.jpg

post-124477-1200686604_thumb.jpg

Endret av SteffenM2
Lenke til kommentar

Det er jo fort gjort å sjekke om det er på bildebrikken eller objektivet.

Dersom det er på objektivet så vil det forsvinne/endres når du setter på et annet objektiv. Dersom det er på bildebrikken vil støvkornene være på sammme plass.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Det første bildet er tatt med f/32.

Du kan ikke sammenligne hvordan støv ser ut på f/32 med f/5.6 som de andre er tatt med. Dette støvet vises mye bedre med liten blenderåpning.

Så ta noen nye bilder av et hvitt ark eller noe med f/22 eller mer med 18-55'en din, så kan man sammenligne...

EDIT:

Jeg glemte vel å gå litt rett på sak angående objektivet ditt.

Det kan være støv og partikler som har lagt seg på et linseelement. Det kan og i væste fall være muggsopp som har satt seg på ett linseelement. Uansett kan man levere objektivet inn til reperasjon, der de demonterer det og rengjør linsene i objektivet.

Prisen vet jeg ikke, men jeg mener det Serviceproffen som utfører reperasjoner for Canon, dog usikker på om de tar objektiver også.

Det er i så fall mulig å ringe inn og høre hvilke satser de har for en slik reperasjon.

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Du har fått masse støvkorn på bildebrikka di. Dette kommer stadig. Ofte når du bytte objetiv. Et lite vindpust kan fylle hele bildebrikka. Hold derfor kamera med linsa ned når du bytter objektiv. Her er mine tråder http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadH...amp;bokmerker=0

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadH...amp;bokmerker=0

Vil anbefalle å kjøpe copper Hill sin børte. Den er billig i forhold til alt annet. http://www.copperhillimages.com/index.php?pr=tutorials

Våtrengjøing trengs nok ikke. Børste som du lader med trykkluftboks. Drar deretter over bildebrikken. NB: Ikke bruk trykkluft inni kamera.

Denne: http://www.copperhillimages.com/shopping/p...mation.php?id=1

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Okei, må legge meg litt halv flat her nå. tok av objektivet og tittet inni, både på speilet og sensoren, nokså MYE støv nedi der ja. dessverre :(

Da har jeg bestilt slik rense penn fra copperhillimages. Håper dette hjelper!

Noen flere tips?

Skal ned i en fotobutikk i morgen å høre. Men det er jo nesten ingen som kan en dritt om foto der. Ho ene som jobbet der viste jo ikke hva USM var en gang..

Endret av SteffenM2
Lenke til kommentar

Slike rensepenner ligger på 12-1600kr. Så Copperhill siner bra og billig. Funket bra på mitt Canon 30D. Brukt det et par ganger på 1 år. Viktig at du blåser med eks trykkluft p boks på børsten slik at den lader segg ogg slik at støvet tas lettere opp i børsten.

Lenke til kommentar

altså, blåser med trykk luft på børsten?

EDIT:

Nå er jeg utrolig glad igjen. Fikk tips av Jurgis er inne, til å bruke q-tips, og rense speilet/sensoren. Dette funket UTMERKET! ikke et støv korn igjen!

Endret av SteffenM2
Lenke til kommentar
altså, blåser med trykk luft på børsten?

EDIT:

Nå er jeg utrolig glad igjen. Fikk tips av Jurgis er inne, til å bruke q-tips, og rense speilet/sensoren. Dette funket UTMERKET! ikke et støv korn igjen!

Q-tips ja - og her bruker folk på tusener i rensesett som holder til noen få gangers bruk......

Lenke til kommentar
Q-tips ja - og her bruker folk på tusener i rensesett som holder til noen få gangers bruk......

Jepp, sånn er det.. Noen er kun interessert i profitt mens noen er mere seriøse.

Jeg slet med støv på 20D'n og gakket hen til min foto-pusher. Her er hans anbefaling istedet for å selge meg et 6-gangers rensesett til kr 498,- :

Kjøp en ørepumpe (oransje klystèrpumpe), god kvalitets Q-tips og heptan (meget flyktig rensevæske) på apoteket.

Tøfle deg hjem, finn frem støvsugeren og kameraet og røsk av objektivet. Sett kameraet i "rensemodus" slik at speilet løftes og du har fri innsikt til bildebrikken. Legg kameraet "på rygg" på bordet eller i fanget. Armert med støvsugerslangen (uten munnstykke) i den ene hånden og klystèrpumpen i andre hånden gjør du følgende: Du holder munnstykket i ca 60° vinkel mot objektivfatningen og innover i kameraet og stikker klystèrpumpen ca 10-12mm inn i objektivåpningen. Pass for all del på at du ikke trøsker pumpen inn i bildebrikken. Med støvsugeren som suger ut av kameraet og klystèrpumpen til å pumpe luft inn på brikken blir den omtrent garantert rent.

Skulle det mot formodning ikke bli det, så er det her heptan og Q-tips kommer inn i bildet. Oppned og speilvendt av støvplasseringen i bildet er det det ligger på bildebrikken. Fukte en Q-tips med heptan og vask forsiktig på brikken, tørk om nødvendig bort overflødig væske med en tørr Q-tips. Bruk nye hele tiden. Q-tips koster 19,90 for 200stk, bildebrikken koster 5.000,- for èn..

Jeg spurte forhandleren flere ganger om dette virkelig var måten å gjøre det på og at jeg ikke skadet noenting med kombinasjonen pumpe/støvsuger/Q-tips/heptan. Neida var svaret, utvis normal forsiktighet, så er det ikke noe problem. Jeg lovte ham å komme tilbake med bildebrikken "i pose" hvis jeg ødela den, men han var trygg på at dette fungerte fin-fint..

Hva ble resultatet? Joda, kameraet fungerer ultraflott og støvfritt nå og jeg fikk kjøpt meg rensesett til flere hundre rensinger for en total pris på under 200,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...