Stage Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Har nettopp kjøpt (ble levert i går) en Samsung 2032BW skjerm fra Komplett.no. Dessverre har den en grusomt irriterende rød "stuck pixel" ca. en tredjedel fra toppen og en tredjedel fra høyre side, som totalt ødelegger f.eks filmer. Sendte mail til Komplett og spurte om garanti eller lignende dekket dette - noe det ikke gjorde. Kan jeg benytte meg av angreretten uten for mye pes fra Komplett? Jeg har åpenbart brukt skjermen, med åpning av diverse emballasje for kabler og manualer. Virker som deres "tolkning" av angreretten er heller streng, i hvertfall om de ikke har forandret syn etter denne posten ble skrevet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=854122 Edit: Fått svar fra Komplett, de vil ikke godta bruk av angrerett. Skiftet tråd-tittel. Endret 19. januar 2008 av Stage Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hmm. Det står jo at en pixelfeil kan oppstå, så regner med at du ikke får mye igjen for den du. "Alle LCD-skjermer følger ISO 13406-2-standarden, som blant annet omfatter at det kan være pikselfeil på skjermen" Derimot angreretten vet jeg ikke stort mye om. Det vil antaglivis teste skjermen å sjekke om du har ødelagt den, og finne pixelfeilen. Hva som skjer da er enten; 1. De driter i det, og du får tilbake pengene dine. 2. De sender den tilbake, og du betaler porto. TROR jeg. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Det skal være ganske mange døde pixler før det kan byttes pga det. Sånn er det bare med LCD-skjermer. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Det kreves midlertidig ingen spesiell grunn for angrerett på de første 14 dagene, det eneste du må betale da er frakten fra deg til butikk, frakt fra butikk pluss det skjermen kostet skal du da få dekket .... Lenke til kommentar
Stage Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Garantien omfatter som sagt ikke pixelfeilen, i hvertfall ikke når det bare er en; men hva med angreretten? Forbrukerrådets hjemmesider sier blant annet følgende: Du er avskåret fra å benytte angrerett dersom varen er forringet eller skadet så den ikke kan leveres tilbake i ”tilnærmet samme stand og mengde”, og dette skyldes manglende omsorg eller uaktsomhet fra din side. Det kan derfor være lurt å ta vare på originalemballasjen dersom du ikke er sikker på at du vil beholde varen. Det eneste som er "forringet eller skadet" er emballasjen, som jo er åpnet, men hvis man ser på den siste setningen virker det ikke som om det skal være noe problem. Komplett sin versjon, derimot, ser ut til å mene det motsatte. Så sant innpakningen ikke tar skade eller blir forringet på noen måte (fremstår som ny), vil ikke åpning innebære avskåring i angreretten. Dersom varen er tatt i bruk, som din egen, kan ikke angreretten gjøres gjeldende. Her virker det som om en skadet (åpnet?) innpakning kan bety at man ikke kan benytte angreretten... Endret 18. januar 2008 av Stage Lenke til kommentar
Gryteknut Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Det er forskjell på "døde" (svarte) piksler og lysende når det gjelder reklamasjonsmuligheter, men reglene kan variere fra produsent til produsent. Uansett kan du selvfølgelig benytte angreretten, så lenge produktet kan leveres tilbake i vesentlig samme stand. Lenke til kommentar
JULINGiKAKE Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Så hvis jeg har forstått dette rett. Får kjøper en skjerm med pixel feil er det helt greit. Får selger en skjerm med pixelfeil er det helt galt. Hvor er logikken i dette? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Dette skal gå på Samsungs egen garanti policy, innenfor en 14-dagers periode fra kjøp. FAQ "What is Samsung's policy on dead pixels?" All LCD monitors: Within 14 days of purchase if the monitor has 1 dead pixel or more anywhere on the screen you are entitled to go back to the place of purchase for them to replace it for you. > Samsung Support Lenke til kommentar
Stage Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Within 14 days of purchase if the monitor has 1 dead pixel or more anywhere on the screen you are entitled to go back to the place of purchase for them to replace it for you.[/i] > Samsung Support Hmm, kan ikke finne noe om dette på de norske sidene. Fikk også beskjed fra Komplett om at garantien ikke dekket dette. Men står et support nummer oppført på samsung.no, så får vel ta en telefon dit på mandag. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Mener også å ha fått opplyst fra en nettbutikk at Samsung har en egen pixel-garanti på nyere skjermer. Så jeg ville helt klart kontaktet samsung og spurt om fremgangsmåte. Hvis det viser seg å stemme, ville jeg gitt Komplett refs pga uriktig informasjon! Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Kan også legge til i diskusjonen at ViewSonic har tilsvarende, og faktisk mer omfattende Defect Pixel garanti. Inntil 30-dager fra kjøp, full bytterett ved pixel-defect. http://www.viewsonic.com.au/kbase/article.php?id=5 Forøvrig kan vel legges til at den vanligte årsaken til defekte pixler er selve transporten som skjer ut til sluttbruker. De fleste her har vel en eller annen gang mottatt "maltrakterte" esker fra Posten, som har gått gjennom "samlebånd og hinderløyper" og kanskje blitt pælma opp i lastekontainere osv. Sånn sett er det rart skjermene funker i det heletatt. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) > Samsung Support Du glemte bare et viktig ord på slutten av den setningen: Australia. Her er Usa regler: http://ars.samsung.com/customer/usa/jsp/fa...amp;PROD_ID=133 Endret 18. januar 2008 av Panter Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 > Samsung Support Du glemte bare et viktig ord på slutten av den setningen: Australia. Right, var på vei til edit-knappen. Samme kan sies om ViewSonic, .au (Australia) også. Mulig de har noe i forbruker lovgivningen der nede som gjør at produsentene er pliktig å tilby generøse vilkår. Selv om jeg har vondt for å tro det. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Pakk det hele sammen og send tilbake på angrerett. Det skal ikke være noe problem. Begrensningene som kan legges på angreretten er faktisk ganske strenge. Og vi forholder oss selvsagt til loven, ikke Kompletts eventuelle tolkninger av den. Kan selvsagt lønne seg å sørge for at den er pen og ren, og alle kabler osv pakket pent sammen. Hvis ting ser bra ut, så gir det positivt inntrykk. Lenke til kommentar
Stage Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Pakk det hele sammen og send tilbake på angrerett. Det skal ikke være noe problem. Begrensningene som kan legges på angreretten er faktisk ganske strenge. Og vi forholder oss selvsagt til loven, ikke Kompletts eventuelle tolkninger av den. Kan selvsagt lønne seg å sørge for at den er pen og ren, og alle kabler osv pakket pent sammen. Hvis ting ser bra ut, så gir det positivt inntrykk. Alt er som det var, bortsett fra en emballasje-pose jeg måtte rive opp for å få ut strømkabelen. Er også ganske sikker på at angreretten gjelder i forhold til det som står på Forbrukerombudets sider, men er litt usikker siden det virker som om en del nettbutikker har sin egen tolkning (lov eller ikke lov), og det som står på Kompletts side kan tolkes på mer enn en måte. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Er også ganske sikker på at angreretten gjelder i forhold til det som står på Forbrukerombudets sider, men er litt usikker siden det virker som om en del nettbutikker har sin egen tolkning (lov eller ikke lov), og det som står på Kompletts side kan tolkes på mer enn en måte. Det er selvfølgelig ikke opp til nettbutikkene å tolke loven som det passer dem, det er det faktisk domstolene som evt. må gjøre. Nettbutikkene må forholde seg til loven og dens intensjon som er å gi forbrukerne en mulighet til å prøve et produkt som er anskaffet ved fjernsalg. Dette innebærer nødvendigvis at man må få lov til å pakke ut produktet og prøve det (dog ikke så mye at det utsettes for slitasje). Dersom produsenten/selgeren ikke anser en mindre pixelfeil (som var tilstede ved leveringstidspunktet) som reklamasjonsgrunn kan de selvfølgelig heller ikke bruke dette som grunn til å nekte deg å bruke angreretten. Ved å starte og drive nettbutikk (fjernsalg) har man implisitt godtatt å følge alle lover som gjelder for en slik type virksomhet, og man kan faktisk ikke lage sin egen tolkning av lover og forskrifter, like lite som du og jeg kan omdefinere hva som er tettbygd strøk når vi kjører bil eller finne på våre egne fartsgrenser. Jeg skjønner at angrefristloven påfører nettbutikkene kostnader og at det kan være surt ta varer i rutur, i og med at de vil ha vanskeligheter for å få full pris for en del av de returnerte varene, men det er faktisk en pris man må betale for å få lov til å drive med fjernsalg. Det nettbutikkene bør ha i tankene er at en av grunnene til at folk tar sjansen på å handle av dem er at man faktisk har en angrerett. Uten angreretten ville sannsynligvis en del potensielle kunder latt være å handle. Hvis man mener at loven er urimelig får man enten finne på noe annet eller flytte virksomheten til et annet land. Lenke til kommentar
Gryteknut Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Kanskje litt på kanten av topic, men det finnes programmer som av og til kan reparere opphengte pixels. Et eksempel er UDPixel: http://udpix.free.fr/index.php?p=dl Av og til hjelper det også å massere lett på området der pixelen er. Tenkte jeg skulle skrive dette, kanskje sparer det deg for arbeidet med en retur! Lenke til kommentar
Stage Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Der fikk jeg svar gitt. "Du kan i ro og mak undersøke varen for å gjøre deg opp en formening om du ønsker å beholde den." (sitat fra forbrukerrådet) Undersøke varen vil ikke si at du kan teste den, så lenge den ikke kan selges som ny vil ikke komplett akseptere angrefrist. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Har flere ganger sendt inn "brukte" varer på angrerett jeg og nekter de etter du har vist dem hva som står i forbrukerloven så kontakter du forbruker rådet eller hva det heter Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå