Gå til innhold

Alternativer til WD raptor? Raid?

Anbefalte innlegg

Skal bygge ny pc nå, og tenkte å kjøpe en disk identisk til den éne jeg har fra før og kjøre i raid 1 for sikker lagring, og kjøre en WD Raptor til Windows og div programmer. Er litt nøye på at PC-en ikke skal støye så mye, og hører at Raptorne kan lage litt liv, så lurer på om det kunne vært et alternativ å kjøre f.eks et raid 0 system på 2 andre disker, eller om det fins andre kjappe alternativer?

Er enda usikker på hvilket hovedkort jeg skal ha, men det blir nok et oppsett med q6600 og enten et intel p35 eller EVGA nForce 780i SLI HK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har noe lignende installert på denne maskina. det er fire samsung spinpoint disker som er satt opp i raid 0+1. Dvs at du har to par disker i raid 0 og kjører paret i raid 1. de fleste nyere brikkesett støtter dette.

edit: dette er veldig for, 186 MB/S burst(?) og høres knapt. jeg har satt i en gammel raptordisk i samme kabinettet nå, og jeg skvetter hver gang den begynner å rape.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Jeg kjører 2 x raptor 74GiB i raid 0 og synes absolutt ikke at det bråker. Bråker mindre enn mine 2 x 200GiB Maxtor IDE disker.

Ser det er mye snakk rundt på forumet at Raptor diskene bråker. Lurer på om det det i så fall kommer av kabinettet som folk setter dem inn i. Om kabinettet er veldig utsatt for vibrasjonsstøy så vil de nok bråke litt mer siden de snurrer 2800 ganger mer i minuttet.

Personlig har jeg et Lepont kabinett hvor diskene står på høykant nederst i fremre del av kabinettet. Kabinettet er relativt tungt, så kanskje det spiller inn.

Hvordan måler jeg lese/skrive hastigheten på raptorene mine? Har windows xp sp2 :)

Lenke til kommentar
jeg har noe lignende installert på denne maskina. det er fire samsung spinpoint disker som er satt opp i raid 0+1. Dvs at du har to par disker i raid 0 og kjører paret i raid 1. de fleste nyere brikkesett støtter dette.

edit: dette er veldig for, 186 MB/S burst(?) og høres knapt. jeg har satt i en gammel raptordisk i samme kabinettet nå, og jeg skvetter hver gang den begynner å rape.

Vil det si at du har raid 5 det da? like kjapt som raid 0 med sikkerhet som 1 men krever mange disker.

jeg har to samsung 500gb (de billigste i prisguiden) i raid 0 og min burst speed er på 340,8 MB. men den viktigste er vel average read hva har du der?

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

mulig at det var avg read speed, jeg husker ikke i farta. høres logisk ut det du skriver. såvidt jeg husker i farta vil raid5 si x antall disker plus en for partitet. skal sjekke dette litt. raid0+1 er nettopp det, 2xraid0 + raid 1. Dvs 2xtospann i raid0, og disse parene kjøres sammen i speiling.

Forskjellige raidtyper: Wikipedia: RAID

Nested raid, dvs flere nivåer: Nested raid på wikipedia

Jeg har da sistnevnte type, og da 0+1.

Raid 5 er, som jeg sa, x antall disker og en for partitet.

Lenke til kommentar
Testa nettopp med HDtach og fikk burst på 230.4MB/s. Vet ikke om det er bra eller dårlig jeg men høres da fint ut :)

Legger ved et bilde også (kort test 8mb)

litt rart at du ikke får høyere med tanke på at det er raptor hva slag raid kontroller er på det hvedkortet du bruker?

får selv burst speed på mellom 335-340 hver gang og lese hastighet på 117-120 med 2x 500gb(HD501LJ) og raptor er kjappere

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...