Gå til innhold

Ny Ubuntu bruker, trenger råd og hjelp.

Anbefalte innlegg

Har akuratt installert ubuntu 7.10, og alt ser greit ut.

Det jeg trenger er en skikkelig driver til ATI Radeon kortet mitt (9250 PCI kort, troor jeg), og hjelp til å deaktivere det integrerte grafikkortet.

Trenger også tips til gode avspillingsprogrammer for musikk (mp3) og video (avi), og gjerne brannmur og antivirus.

Ellers mottas tips og råd med stor takk!

(Kommer nok flere spørsmål i denne tråden etterhvert).

Endret av Mr. ve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

musikk kan du bruke XMMS, og en rekke andre programmer. Finnes dusinvis av dem, og til .avi og andre film vil jeg anbefale vlc..

Brannmur og antivirus er ikke et must i et GNU/Linux system, da systemet ikke er noe serlig utsatt for virus, og jeg vil tørre og påstå at det er så sikkert at brannmur heller ikke trengs. Om du alikevell vil ha det kan jeg anbefale avast.

Lenke til kommentar
Har akuratt installert ubuntu 7.10, og alt ser greit ut.
Flott :)

Det jeg trenger er en skikkelig driver til ATI Radeon kortet mitt
Har du forsøkt å installere den via Restricted Driver Managment?

og hjelp til å deaktivere det integrerte grafikkortet.
Kan du ikke slå det av i Bios for ditt hovedkort?

Trenger også tips til gode avspillingsprogrammer for musikk (mp3) og video
Det finnes masse alternativer for musikk og vidoe. Har du sjekket ut Rhythmbox og Totem Movie Player som alt ligger klar til bruk i "start" menyen din? Bedre at du sier hvilke avspillingsprogram du brukte med Windows – så kan man lettere komme med et alternativ. Men kan vel alt nå nevne Amarok, Audacious og VLC Movie Player – bedre finnes ikke:-)

og gjerne brannmur og antivirus.
Antivirusprogram trenger du ikke(heller ikke registry cleaner, defragmentering, antispyware osv.). Når det gjelder brannmur har Ubuntu det i seg – iptables. Du kan godt installere Firestater som gir deg GUI for det.

Kommer nok flere spørsmål i denne tråden etterhvert

Fyr løs, det mange som kan svare:-) Men start en ny tråd du, så får du raskere svar:)

Lenke til kommentar

Liker winamp, så da passer sikkert xmms bra. Men hvilken skal jeg installere? Finner mangen forskjellige.

Finner ikke VLC, hverken i legg til/fjern programmer eller synaptic.

Og, det nytter ikke med bra avspillingsprogram, når jeg ikke får lyd!

Anyone? Har et TRUST 5.1 PCI kort kobla digitalt (med coax) til reciever. Trenger muligens noen drivere, men når jeg kjører programmet for ufrie drivere, sier det at jeg ikke trenger noen.. Samme med skjermkortet.

Lenke til kommentar

verdt å nevne at xmms er gammelt og utdatert. Tror bmp/beep media player er en videreutvikling som også fortsatt utvikles, men er ikke sikker.

du må gå inn i system - administration - software sources

der haker du av for universe og multiverse

deretter finner du nok vlc

hvis ikke, kan du jo gå inn på vlcs sider, og laste ned ubuntu-pakken. Men det første alternative er best, for universe og multiverse inneholder også mange andre pakker.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Hehe, fint at dere anbefaler lydprogrammer til meg, men hadde vært fint å fått lyd utav maskinen og ;)

Vurderer å gå tilbake til windows igjen, da jeg har hatt litt problemer med å sette meg inn i ting osv.

Også hatt 2 krasj allerede. Med windows gikk det kanskje tregt, men det krasjet aldri (les: uhyre skjeldent).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...