Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har disken min kræsjet?

Anbefalte innlegg

Kjøpte 05.09.2007 2stk Seagate 7200.10 500GB SATA2 disker fra SHG.NO.

I dag ettermiddag begynte, vertfall en av de, om ikke begge to, å lage merkelige tikkelyder, som om disken starter og stopper.

Prøvde da kjøre defragmentering for å belaste diskene litt, prøvde først på to av mine 320GBer fra Seagate som gikk helt fint, prøvde så en av mine 500GBer og da låse maskinen seg.

Tok ut alle diskene, fant frem til hvilken av de tre 320GBene som var OS-disken og satte den i, og så satte jeg i en av de to 500GBene. Fikk ikke en gang bootscreen fra windows. Lagde da også "starte-og-stoppe-lyder" og litt tikking. Det samme gjorde den andre disken også.

Satte da i de to andre 320GBene og alt fungerte fint.

Har nå 1TB med disker og data som jeg tilsynelatende ikke virker lenger..?

Har sett litt på RMA til SHG, men koster 400kr timen for at de skal teste de (om det gjelder kun om varen er OK eller ikke husker jeg ikke atm).

Hvordan kan jeg 100% finne ut at diskene evt er kaputt før jeg henvender meg til SHG?

Er det forresten 'vanskelig' å reklamere på så uforutsigbare komponenter som disker? Har ikke vært den som flytter mest på PCen min for å si det slik. aldri vært ut av huset, aldri på LAN osv, så det har nok lite med saken å gjøre.

Takk for alle svar og kommentarer.

edit: aha, i følge SHG er det omtrent alle harddiskprodusenter som kjører egen RMA, bortsett fr Fujitsu om jeg forsto det riktig. Skal se om jeg finner testprogram hos seagate.com og evt hennvende meg til de.

Endret av viiite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok meg ikke lange tiden med lesing før jeg fant ut at denne disken har en levetid fra 1-4mnd maks :hm: feilen er en produktfeil fra Seagate, skrivearmen som skriver på diskhodene knekker, eller så blir den skadet. Så du burde se om du har NOEN som helst sjangs å ta backup, ellers er det nokk bare å få sendt tilbake, og klage skikkelig!

STORT TIPS; Aldri kjøp Seagate, kjøp Samsung, aldri vært en klage eller problemer med de diskene ;)

Lenke til kommentar

har nå snakket med seagate usa og får returnere diskene mine. ingen problem. får nye, ingen spørsmål en gang ^^ så tydeligvis en produksjonsfeil ute gå går ja. takk for info.

ca 800gb med hd-materiale, dvd-filmer og tv-serier tapt..jaja.. skal prøve med en usb-overgang uansett. gir meg ikke så lett!

har tre 320GBer, ikke hatt noe problem med de egentlig.. kjøpt for 1 1/2 år siden.

en får vell ikke pengene tilbake akkurat, slik at jeg kan kjøpe samsung? :p ^^

Lenke til kommentar

last ned ultimate boot cd og brenn den ut, start ifra den og du kan teste diskene dine, gjerne ha bare en tilkoblet om gangen, så du lettere kan se hvem som er hvem.

Om du ikke finner noen programmer som passer til dine disker på plata, så bør du prøve hitachi/fujitsu eller hva den heter.

Er omtrent alltid den jeg bruker, samme hvilket merke diskene er ;)

Lenke til kommentar
Tok meg ikke lange tiden med lesing før jeg fant ut at denne disken har en levetid fra 1-4mnd maks

Dette er vrøvl. Seagate er seriøs harddiskprodusent og har vært i markedet så lenge det har vært PCer (og antaglig startet før du er født [ingen info i profilen din]). Alle harddiskprodusenter kan ha en serie som er dårlig (ofte forårsaket av underleverandører til ekeltkomponenter), enkelte ganger også grunnet feilaktig speks fra større produsenter (IBM forårsaket dette den gang de introduserte AT-modellen). Hvis du titter på forumet vil du se at enkelte forbanner produsent X og andre produsent Y. Begge anbefaler motsatt merke. Hvorfor? Forde begge produsenter lager stødige harddisker - men som alt annet mekanisk kan de svikte. Årsak: Produksjonsfeil?? Håndteringsfeil av bruker? Transportskade? Gal strøm i PC?

EDIT:

Jeg har vært borte i mange hundre maskiner. Ut fra min erfaring er Seagate harddisker like solide som andre. Jeg har noen som har levd i svært mange år og fortsatt er stødige.

Endret av PerB
Lenke til kommentar
Tok meg ikke lange tiden med lesing før jeg fant ut at denne disken har en levetid fra 1-4mnd maks

Dette er vrøvl. Seagate er seriøs harddiskprodusent og har vært i markedet så lenge det har vært PCer (og antaglig startet før du er født [ingen info i profilen din]). Alle harddiskprodusenter kan ha en serie som er dårlig (ofte forårsaket av underleverandører til ekeltkomponenter), enkelte ganger også grunnet feilaktig speks fra større produsenter (IBM forårsaket dette den gang de introduserte AT-modellen). Hvis du titter på forumet vil du se at enkelte forbanner produsent X og andre produsent Y. Begge anbefaler motsatt merke. Hvorfor? Forde begge produsenter lager stødige harddisker - men som alt annet mekanisk kan de svikte. Årsak: Produksjonsfeil?? Håndteringsfeil av bruker? Transportskade? Gal strøm i PC?

Akkurat ja, traff en liten følsom nerve til deg der ja. Vet da vel hvor lenge seagate har vært på markeded, har en maskin selv med en seagate 900MB disk på. så vet at dem kan leve lenge. og visse serier av disker blir det feil med som med det meste. Men i akkurat dette tilfellet hadde han kjøpt 1 par seagate disker som er produksjonfeil på, og jeg bare anbefalte samsung fordi dem har vært noen veldig solide og stabile disker siste 2-3årene. vis du ikke kan motbevise det? Men for all del, mange flotte seagate disker :)

Lenke til kommentar
Tok meg ikke lange tiden med lesing før jeg fant ut at denne disken har en levetid fra 1-4mnd maks feilen er en produktfeil fra Seagate

Ja dette blir for dumt :rofl:

Jada, har blitt hakket nokk allerede for den posten :) Men disse diskene har store problemer med levetiden, google.it

Men litt dramatisk å skrive maks levetid 1-4mnd. var bare for å poengtere hvor masse problemer disse har hatt.

Lenke til kommentar

takk for svar og kommentarer, but please be on topic :)

prøvde litt til, og nå starter de normalt. skal i tilfelle få kopiert over innhold til andre disker (om jeg har plass ^^) og så sende de til seagate tenker jeg.

seagate usa support anbefalte såklart seatools, så skal prøve windows-utgaven nuh. live chat'en til seagate var forresten veldig greig og hyggelig, men sikkert dog en dum amrikaner i andre enden med lite evne for fantasi (til min ikke fult så gode engelsk.. :) )

tenke jeg skulle kontakte seagate sweeden (dit jeg kommer til å sende diskene mine) og høre om det er mulig å bytte til en annen serie eller noe..

har også kjent seagate som en seriøs produsent og har liksom en bedre følelse ovenfor seagate enn noen andre ^^

vet at Dell bruker seagate, vertfall i sine latitude d510 osv, kan bekrefte at disse ryker jevnlig.. men vet da ikke om det skyldes bruker eller ikke ;)

Endret av viiite
Lenke til kommentar
Ser det på som en lur ide å sende til sverige å kanskje få nye, men må du da betale for frakt og slikt?. Håper du får tatt backup av alt ;)

Lykke til :)

ja må betale frakt. forsåvidt greit men, i og med det ikke er min feil så burde det egentlig dekkes av seagate.. hadde jeg kjøpt de og ikke ville ha de hadde det vært en annen sak..

på ene disken ligger 185gb med dvd-filmer og 55gb med tv-serier og 16gb med musikk.

på andre disken ligger 11gb med hd-musikk og 400gb med hd-materiale (serier,Blu-ray,hddvd..). Har en 320gb "til overs" som ikke blir brukt egentlig. så har jeg en 200gb ide-disk liggende et sted.. så har vi jo to pcer per hode her i huset omtrent så blir vell rå med saken ^^

Endret av viiite
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...