chberge Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Jeg vil gjerne lage en slik Index of side hvor jeg enkelt kan legge ut filer og hvor det kommer opp filnavn, filtype, størrelse og data addet. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg lager det? Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Snakker vi web her eller? hvis ja så må du ha noe skript. Lenke til kommentar
chberge Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Ja, det er snakk om web Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Om serveren kjører Apache kan du bruket .htaccess, men da får du vel bare innholdet av alt i mappen. Enable Directory Browsing This is the option that allows the contents of a directory to be displayed in the browser when the directory does not contain an index page. For example, if you make an http call to a directory such as http://yourdomain.com/images/, it would list all the images in that directory without the need for an html page with links. If you require this option on specific directories it is still available. You can reactivate it by adding the following line to your .htaccess file: Options +Indexes Once this is added, the directory will fully index again. (Note: Coversely “Options -Indexes” will prevent directory browsing.) Ellers har jeg et PHP script som Loathsome her på forumet har skrevet, som gjør det samme i PHP: <?php $open = opendir("."); // Åpner spesifisert mappe while(false !== ($read = readdir($open))) // Looper igjennom print("<a href='$read'>$read</a><br />"); // Printer ut ?> For å hente ut filstørrelse kan du bruke (filesize). For å finne filtype må du bruke explode med et punktum som verdi, og dermed hente ut det siste i navnet. Altså explode på filnavn.jpg vil gi filnavn og jpg i et array. For å sjekke når filen ble opprettet er det nærmeste du kommer å bruke filectime Om du gjør det på denne måten kan du bare dumpe alt opp i den mappen du velger i PHP-koden, og så havner det automatisk i listen. Jeg kan godt hjelpe deg med dette i morgen, da jeg nettopp har formatert og ikke har nødvendige programmer inne (og det er litt sent å begynne med alt det nå). Jeg synes forøvrig denne passer bedre i PHP-kategorien, da du prater om web, og php er det mest brukte språket for web. Det kan også være greit å bruke et skikkelig opplastingssystem med MySQL (database), noe det finnes plenty av på nettet. Det avhenger egentlig litt om du bare vil ha ett ferdig script eller hjelp til å skrive et. Så litt mer info hadde vært greit. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Jeg synes forøvrig denne passer bedre i PHP-kategorien, da du prater om web, og php er det mest brukte språket for web. Ja, Web-programmering er jo bare php det [/ironi] Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Jeg synes forøvrig denne passer bedre i PHP-kategorien, da du prater om web, og php er det mest brukte språket for web. Det kan også være greit å bruke et skikkelig opplastingssystem med MySQL (database), noe det finnes plenty av på nettet. Det avhenger egentlig litt om du bare vil ha ett ferdig script eller hjelp til å skrive et. Så litt mer info hadde vært greit. Spør du meg, er PHP ganske gammeldags. :/ parsing linje for linje er bare sååååå 1999 lissom. Nei, det er intermediate/native code som gjelder. (ASP.NET) Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Poenget mitt var at det er PHP som er mest utbredt på web. Mer vet vi ikke før trådstarter kommer med noe svar og en bedre beskrivelse av hva han vil ha. @Manfred: Jeg prøver ihvertfall å hjelpe, og jeg bidrar i det minste med noe... Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Det er normalt å bruke det som er mest brukt, selv om det kanskje ikke nødvendigvis er den beste tekniske løsning. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Hvis trådstarter ikke kan programmere, er PHP betydelig enklere å sette seg inn i en de fleste andre alternativer. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Spør du meg, er PHP ganske gammeldags. :/ parsing linje for linje er bare sååååå 1999 lissom.Nei, det er intermediate/native code som gjelder. (ASP.NET) Er det det som gjelder? Jeg mener vel heller at skikkelige MVC-rammeverk er det som gjelder hvis vi snakker web :-) Og der har MS fortsatt en del å lære (men de holder på..) OT så det holder. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 OT: Det gjør at du sparer server kapasitet, noe som alle vet kan være dyrt. Når det gjelder effektivitet, så er PHP et stykke nede på listen, som sagt er fordelen med PHP at det er ganske enkelt å lære seg. ASP.NET har alt man trenger av funksjoner++, pluss at koden som kjører er native code (alle ASP.NET programmer blir kompilert direkte til native code uansett) PHP blir parset på nytt og på nytt hver gang siden brukes, bortkastet serverkapasitet? ja. Men i små programmer som dette, spiller det ingen rolle, og da er det mye bedre for en nybegynner å bruke PHP, siden tiden det tar å lære seg PHP er betydelig kortere. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Huffda, hvor mange år siden er det siden jeg skrev den kodesnutten der da, Matsemann? Kan gjøres betydelig enklere og raskere ved å f. eks bruke "glob ()" <?php $glob = glob('*'); foreach($glob as $out){ // $collect fungerer her som cache, for å spare ressurser $collect .= '<li><a href="'.$out.'">'.$out.'</a></li>'; } echo '<ul>'.$collect.'</ul>'; ?> Endret 27. januar 2008 av loathsome Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Du liker å søke på deg selv? Visste jo hvor jeg hadde koden, så bedre enn å skrive ny selv tenkte da jeg. Du skrev forresten den koden i 2005. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Dette er veldig enkelt: Bruk f. eks. SmartFTP (ett eller annet ftp-program) og dra filene du vil ha inn til servern. Du må ikke lage en index side, eller noen andre filer med navnet index. Du kan også legge mapper, men du må heller ikke i disse mappene legge til filer med navnet "index". Se bilde. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hei, og velkommen til forumet. Det forutsetter at serveren har directory-listing skrudd på, eller tillater at man selv aktiverer det via .htaccess. Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Det er sant... men hvis instillingene er riktige så^^ Men det får dere diskutere =/ Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Du liker å søke på deg selv? Visste jo hvor jeg hadde koden, så bedre enn å skrive ny selv tenkte da jeg. Du skrev forresten den koden i 2005. Niks, chberge går i klassen min og viste meg tråden Siden hostes forresten av meg, og jeg kan opplyse om at det er fullt mulig å aktivere det selv via en .htaccess-fil. Lenke til kommentar
chberge Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Jaja, takk for hjelpen, har fått til noe som virker nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå