Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei!

Oppgraderte nettopp ny prosessor, hovedkort og ram til pc`en. Tok ut de gamle delene som min bror skulle få sette inn i sitt kabinett. Problemet er at vi ikke får startet maskinen hans nå. Har bygd flere maskiner opp igjennom årene, og skjønner rett å slett ikke hvorfor maskinen ikke starter.

Hovedkorte mitt (ABIT AN8 32X), ble tatt rett ut fra min maskin å inn i den andre. Rørte aldri rammen eller pcu`en.

Første gang vi skulle starte maskinen sto det en 360watt strømforsyning i, men da maskinen ikke ville starte gikk vi ut i fra at den var for liten. Prosessoren er en amd 4000+ og grafikk korte nvidia 8800gt. Så vi kjøpte ny str.forsyning på 600watt, men får enda ikke start..

Når man trykker på power knappen starter maskinen i 1 sekund før den skrur seg av igjen.

Maskinen piper ikke eller noe, bare skrur seg av med en gang. Alt er også koblet riktig..

Noen som har en mening om hva dette kan være??

Hva skjer om man nullstiller CMOS? kan det hjelpe siden man ikke en gang får start?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta ut batteriet? Da fungerer det vel hvertfall ikke? Cmos restartes somregel ved å flytte en spesiell jumper for så å sette den tilbake igjen. Hvis du finner på å ta ut batteriet skal du ikke vente for lenge før du setter det inn igjen, står hk uten strøm for lenge forsvinner biosen og da blir det værre :p

Har du sjekket at opphøyerne til hk står riktig? Hvis du har satt en feil kan det hende at det er noen uheldige kortslutninger bak der som skaper problemer.

Lenke til kommentar
Ta ut batteriet? Da fungerer det vel hvertfall ikke? Cmos restartes somregel ved å flytte en spesiell jumper for så å sette den tilbake igjen. Hvis du finner på å ta ut batteriet skal du ikke vente for lenge før du setter det inn igjen, står hk uten strøm for lenge forsvinner biosen og da blir det værre :p

Har du sjekket at opphøyerne til hk står riktig? Hvis du har satt en feil kan det hende at det er noen uheldige kortslutninger bak der som skaper problemer.

Haha, lol? mister bios? du vet at biosen er lagret på en liten brikke med ca 512KB til 1MB minne? og at grunnen til å ta bort batteriet er fordi at da husker ikke hovedkortet noen av de gamle innstillingene som kan ødelegge. og da han har fått den til å fungere og sånt kan han sette det i maskina igjen. Ikke alle hovedkort som har jumpere man kan flytte på,

Lenke til kommentar

Jobbet med pc en del år nå og har ikke vært borti noen knapp helt enda, gjelder kanskje de mest fancye kortene? At biosen tar kvelden er det ingen tvil om, det gjelder i alle fall en del hk, ikke så alt for gamle heller. Har erfart flere ganger at alt blir helt svart om hk ikke får strøm.

Lenke til kommentar
So how far does it get into the boot process? Do you notice it try and boot from the floppy or CD/DVD drive?

I'm assuming it doesn't, so I would ask if you have tried setting the jumper to reset your CMOS and have removed the onboard CMOS battery for a minute before replacing it? If not, that would be my recommendation.

Lenke til kommentar

Må man ha strøm på maskinen når man nullstille cmos`en?

Prøvde med å ta ut strømmen å så nullstille med cmos jumperne, men ikke noe forskjell.

Det virker som om maskinen prøver å starte, men stopper bare etter 1 sek..

Lenke til kommentar
Vil ikke resette cmos og fjerne batteri gjøre samme nytten? Man fjerner jo tilgangen til strøm slik at alt som er lagret blir slettet?

Joda forsåvidt. Men er jo bare å prøve alt uansett. Men dette var ett merkelig problem. Leser steder at slike problem kan være ødelagt Bios Chip, som da koster 100kr for ny. Men må si at det er veldig vanskelig å si problemet uten å være der å fikle selv :hrm:

Lenke til kommentar
Tok ut de gamle delene som min bror skulle få sette inn i sitt kabinett. Problemet er at vi ikke får startet maskinen hans nå.

Husket å benytte avstands-skruer bak hovedkortet ved montering? (også fjernet gamle som evt. stod der og ikke er i bruk?)

Lenke til kommentar
Tok ut de gamle delene som min bror skulle få sette inn i sitt kabinett. Problemet er at vi ikke får startet maskinen hans nå.

Husket å benytte avstands-skruer bak hovedkortet ved montering? (også fjernet gamle som evt. stod der og ikke er i bruk?)

ikke så alt for dum ide, kan være kortslutting altså?

Lenke til kommentar

sto noen gamle avstandsskruer der, men jeg måtte improvisere litt siden det var helt feil avstand..

Fant noen andre som passet greit..

Kan det ha noe med at maskinen ikke starter?

Ser jo ut som om det er riktig avstand nå så..

Lenke til kommentar

vis du er sikker på at avstands skruene er greie så. men høres ut som det har blitt en feil i bios slik at den står på feil Shutdown temp innstilling? har hendt tidligere på det hovedkortet til folk. der kommer den biten med å resette CMOS som du hadde prøvd? vis ikke kan du jo prøve å ta ut skjermkort? vis du har integrert? eller prøve å skifte plassering av Ram brikker bare for å sjekke? ta ut hovedkontakten til HK og se til at den sitter bra?

Lenke til kommentar
vis du er sikker på at avstands skruene er greie så. men høres ut som det har blitt en feil i bios slik at den står på feil Shutdown temp innstilling? har hendt tidligere på det hovedkortet til folk. der kommer den biten med å resette CMOS som du hadde prøvd? vis ikke kan du jo prøve å ta ut skjermkort? vis du har integrert? eller prøve å skifte plassering av Ram brikker bare for å sjekke? ta ut hovedkontakten til HK og se til at den sitter bra?

Er jo ikke sikker på det, ser greit ut men... Ikke alle er på plass heller

Hva om det er kortsluttning? Er det noe å gjøre da?

Prøvde å resette CMOS, men er ikke sikker på om jeg gjorde det rett. Trakk ut all strøm, flyttet på jumperen i ca 1 min, så satt jeg den tilbake. Prøvde så å ta ut batteriet i noen sekunder før jeg startet igjen..

Lenke til kommentar
sto noen gamle avstandsskruer der, men jeg måtte improvisere litt siden det var helt feil avstand..

Hvis det står igjen en eller flere avstandsskruer på feil sted som ikke er i bruk, så kan de kortslutte ja.

Tror nok jeg ville tatt den sure jobben med å demontere alt sammen for å sjekke, og evt. fixe det.

Lenke til kommentar

Hvis det står igjen en eller flere avstandsskruer på feil sted som ikke er i bruk, så kan de kortslutte ja.

Tror nok jeg ville tatt den sure jobben med å demontere alt sammen for å sjekke, og evt. fixe det.

Vil si meg enig. Ta alt fra scratch, sjekk og dobbeltsjekk. gjør alt som det skal gjøres og så be en liten bønn :thumbup: så går det seg vel til.

Lenke til kommentar

Får prøve det :(

Men bare sånn at jeg vet det, er det riktig å ta av all strøm før man flytter på CMOS jumperen? eller må det stå strøm på?

Uansett, så takker jeg for hjelpen! :)

Får skru ut alt å prøve igjen :p

Lenke til kommentar

btw, "reagerte" på noe annet du skrev;

Såvidt jeg vet, finne det bare en type avstandsskruer (i alle fall som jeg har sett), så ble litt "usikker" på hva slags skruer du har/skal benytte(?) Er de slik som på bildet?

Standard messing avstandsskruer;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...