Gå til innhold

Hjelp: Plutselig er minnekort blitt RAW.

Nikko_

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Noka 6680 smartphone (symbian) med en 1 gb rs-mmc minnebrikke.

Her om dagen tok jeg ut brikken for å overføre et par bilder til pcen min. Alt ble gjort via kortleseren i min bærbare datamaskin.

Da jeg puttet inn brikken i mobilen ble den ikke funnet. Når jeg setter den inn i pcen igjen står det at minnebrikken må formateres. Filsystemet er plutselig blitt RAW.

Hva er det som har skjedd? Jeg kan godt formatere brikken for å få den til å virke igjen. Men jeg vil veldig gjerne få tatt backup av det som ligger inne på den.

Hvordan tar jeg backup av innholdet på minnebrikken?

Tips og råd tas med takk!

MVH Steffen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så den vil ikke leses i win? kommer bare opp RAW disk?

Den blir kun funnet som ekstern disk, men jeg får ikke tilgang til selve disken. I egenskaper står det at den er 0 kb ledig diskplass og 0 kb brukt diskplass. Filsystemet er RAW ja.

Har du noen tips?

Endret av Steffen2k
Lenke til kommentar

Nå har jeg testa ut nærmere 20 programmer, og jeg har funnet et som fungerer.

Dette programmet heter iRecover 3.0 og er shareware (http://www.diydatarecovery.nl).

Med dette programmet får jeg tilgang til alt som ligger på minnekortet, og jeg kan ta backup av det. Veldig greit. Eneste minus er at det er prøveversjon, så jeg kan kun ta backup av en mappe av ganga. (Og det er flere tusen mapper på minnebrikka).

Fullversjon koster 500 kroner sånn cirka..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Takk for info.

Virtual lab er et bra program. Det finner alt som ligger på minnekortet, og jeg kan lagre filene på pcen min. (Det minner veldig om irecover.)

Men: her må jeg betale $99 for å redde 1 gb. Sur pris..

Jeg får våge meg på en hurtigformatering og se om noen andre programmer, som er gratis, oppdager slettede filer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Raw er jo et bildeformat, så det er vel tvilsom om filsystemet i seg selv har blitt raw?

Normalt så kan man vel formatere minnekortet, ligger ingen systemfiler der så det du mister er vel normalt ting som bilder og musikk, dokumenter og ting du må ha lagret der.

synes selv det er like greit å overføre enten med kabel eller bluetooth, så slipper man slike ting.

antar mediaprogrammet du bruker til å vise bilder på pcen har tatt seg visse friheter for å få lest bildene, og ikke tatt hensyn til at moben også skal lese dem også etterpå.

Lenke til kommentar

Prøv irecover 3.0.

For mitt vedkommende utsetter og utsetter jeg bare formateringen. Men jeg har vel ingenting å tape, så jeg får prøve å ta en hurtigformatering.

Finnes det noen programmer som kan fikse selve partisjonen, for det virker som det er den som har tatt kvelden hos meg.

Endret av Steffen2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...