Krabbepimpen Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Hovudkort: MSI: K9VGM-V http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321979 Fikk delene idag satt på ramm, cpu og satte kortet i kabinettet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337432 men eg er jo nabbish:P og skjønner ingenting av guide boka :S -Noen så skjønner hva jeg skal koble hvor? -Skal koble i: Av/på knapp, 2xUsb porter, høyttaler uttak og mikrofon Det som er på kabinette av tilkobling plasser er JFP1, JUSB1/JUSB2, JAUD1, JCLR1 Håper noen skjønner problemet Et raskt svar ville vert nice Endret 18. januar 2008 av Krabbepimpen Lenke til kommentar
Fikseren Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hehe, skal jo stå i manualen som fulgte med hovedkortet. Samt Kabinett boka skal det jo stå hvilken av ledingene som går til hva og navnet på dem. vis du overhode ikke skjønner, kan du kanskje ta bilde av kortet og så skal jeg vise deg det Lenke til kommentar
Krabbepimpen Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) Følgte ingen bok me kabinettet og den som var med hovudkortet forklarte litt lite syns jeg skulle vert ei side med typiske feil Føler meg smart kobla alt rett uten hjelp faktisk :O men... pcen finner ikke hardiskene har koblet til 2stk med IDE... i bios'en velge eg auto-search eller noe slik... finner ingenting :S kobla litt frem og tilbake... funker ikke edit: cd'rommen lyser 24/7... det er vell ikke normalt? :< edit2: på hovedkortet er det satt av 2pinner(?) til power led men kablen fra kabinette som er power led består av 3pinner:S Endret 19. januar 2008 av Krabbepimpen Lenke til kommentar
Krabbepimpen Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Når pcen starter så kommer det 1pip betyr det dårlig ram eller noe slik? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) 1 kort pip er riktig ved oppstart, når det gjelder powerled så tar du bare og deler 3 pins kontakten, det går bra. Hvis CD-ROM lampa lyser hele tiden er det nok noe galt, har du sjekket at jumperen på cdrom står riktig (master/slave/cs), det er også fort gjort å bøye pinner både på hovedkort og hd/cdrom hvis du prøver å tvinge i kabelen feil vei - sjekk det også. Master/slave gjelder selvsagt på harddiskene dine også. Endret 19. januar 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Krabbepimpen Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Er ikke hjemme akkuratt nå men skal sjekke om jeg har bøyd noen pinner men vis jeg har, er det bare til og bøye dem fint tilbake? Men hvordan velger jeg master og slave? finner ingenting i bios'en, har det med tilkobling og gjør? fra hovudkortet går en kabel til CD-romm og kabel til hardisken jeg vil ha Xp på og enden på kablen er koblet i en annen harddisk som jeg har brukt før som det ligg mange filer på som spill. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Du setter master/slave med jumpere på hd, som regel ved siden av kontakten, står oppå eller bak på disken hvordan du setter jumperene. Hovedisk/systemdisken setter du til master, den andre til slave - hvis de er koblet på samme kabel da? Står de på hver sin kontakt på hovedkort skal begge stå som master og cdrom som slave. Du kan bøye pinnene tilbake, bruk en liten flat skrutrekker eller noe sånt, men vær forsiktig. Lenke til kommentar
Krabbepimpen Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Takk for hjelpen får håpe at det løser problemet mitt, skal sjekke litt senere. Lenke til kommentar
Krabbepimpen Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Alt ser perfekt ut : ) ingen skade gjort på noen pins, sjekka dvs ting som at rammen var rett på men pcen finner fremdeles ikke hardiskene eller cd-rommen som lyser konstant Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Prøv å fyr opp maskina med en hd koblet til primary som master, hvis pcen finner den så prøver du å koble til den andre hden alene som master og så cd-rom - dette for å sjekke om en av enhetene er defekt - prøv også andre ide kabler hvis du har. Sjekk også at hd oppsett i bios står på auto Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Alt ser perfekt ut : ) ingen skade gjort på noen pins, sjekka dvs ting som at rammen var rett på men pcen finner fremdeles ikke hardiskene eller cd-rommen som lyser konstant Hvis CD-rom lyser konstant har du vridd en av signalkabelene. Det beste er å sette alle enhetene som CS (Cable Select). Den enheten som settes ytterst på kabelen vil være slave, den andre vil være master. Husk at kabelen må settes riktig retning (avvikende farve på den konektoren som skal på hovedkortet). Påse også at du ikke vrir noen av konektorene. Pinne 1 (farvet stripe på selv kabelen) skal stå mot 1 på kontaktene (både på hovedkort og på IDE-enhetene). Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Hvis CD-rom lyser konstant har du vridd en av signalkabelene.Det beste er å sette alle enhetene som CS (Cable Select). Den enheten som settes ytterst på kabelen vil være slave, den andre vil være master. Husk at kabelen må settes riktig retning (avvikende farve på den konektoren som skal på hovedkortet). Påse også at du ikke vrir noen av konektorene. Pinne 1 (farvet stripe på selv kabelen) skal stå mot 1 på kontaktene (både på hovedkort og på IDE-enhetene). Hvis han har klart å sette kabelen "omvendt" så må han ha en gammel kabel, 99% av ide kabler levert de siste årene har både styrespor og en pinne blindet ut, så har han klart å vridd den er det nok bøyde pinner på gang å. Men det er jo verdt å sjekke. Lenke til kommentar
Krabbepimpen Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) O.o http://bildr.no/view/144582 Men jeg har jo 2 IDE hardisker koblet til.. finner ikke master kun slave :S er ikke master på midten og slave på enden? edit: koblinga til cd-rommen var feil men det er rett nå trur jeg den lyser ikke hele tiden nå Endret 20. januar 2008 av Krabbepimpen Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) O.o http://bildr.no/view/144582 Men jeg har jo 2 IDE hardisker koblet til.. finner ikke master kun slave :S er ikke master på midten og slave på enden? edit: koblinga til cd-rommen var feil men det er rett nå trur jeg den lyser ikke hele tiden nå På harddisker varierer jumpersetting fra modell til modell - står oppå disken normalt, på cdrom er master setting til høyre og slave i midten sett bakfra. Edit: jumpersetting til cdrom/dvd står også alltid oppå eller bak rett over jumperene. Endret 20. januar 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Krabbepimpen Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 På harddisker varierer jumpersetting fra modell til modell - står oppå disken normalt, på cdrom er master setting til høyre og slave i midten sett bakfra. Vis begge hardiskene er master :/ what to do? Stikker hjem snart og kikker på hardiskene trur jeg Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) På harddisker varierer jumpersetting fra modell til modell - står oppå disken normalt, på cdrom er master setting til høyre og slave i midten sett bakfra. Vis begge hardiskene er master :/ what to do? Stikker hjem snart og kikker på hardiskene trur jeg Hvis begge harddiskene står på hver sin ide kanal skal de være master, hvis de gjør det og den ene ikke kommer opp så kan det rett og slett hende den er defekt. Men hvis den andre står på secondary kanal så er det nok jumpersettingen på cdrom som er problemet. Endret 20. januar 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Krabbepimpen Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Den hardisken som ikke viser funket verfall 2dager siden i min bror sin pc, men kan det vere at begge hardiskene er slave? for den som ikke viser koblet jeg til i min bror sin pc som slave Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Det spørs ja, sett den opp som master og cdrom som slave, så skal du se det funker ;-) Lenke til kommentar
Krabbepimpen Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Jo en ting til Noe feil med cd-rommen? prøvde med en XP cd i tidligere og hørte ikke at den startet og snurre i rundt Endret 20. januar 2008 av Krabbepimpen Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Er nesten bare å prøve å boote fra cd med plata i da, hvis cd-rommen er detektert riktig og den ikke vil boote (må selvsagt settes til å boote fra cd i bios eller aktivere boot meny da) - da kan det vel hende den er defekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå