arnold_layne Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Jeg stilte dette spørsmålet i en annen tråd også, men der var det litt OT så det druknet i sammenhengen. Er det mulig å få en service i Norge hvis man kjøper et Sigma objektiv med fokusfeil i utlandet? Ikke gratis selvsagt, men som en betalt tjeneste? Hvor kan man i så fall levere det inn, og hvor mye vil noe sånt koste? Alternativet er jo selvfølgelig å sende den tilbake til butikken for å få det på garantien, men da tar det jo lengre tid samt at man kanskje må betale frakten selv? Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Jeg stilte dette spørsmålet i en annen tråd også, men der var det litt OT så det druknet i sammenhengen. Er det mulig å få en service i Norge hvis man kjøper et Sigma objektiv med fokusfeil i utlandet? Ikke gratis selvsagt, men som en betalt tjeneste? Hvor kan man i så fall levere det inn, og hvor mye vil noe sånt koste? Alternativet er jo selvfølgelig å sende den tilbake til butikken for å få det på garantien, men da tar det jo lengre tid samt at man kanskje må betale frakten selv? Svaret er ja. Det er vel Kamerateknikk som gjør service på Sigma og siden det ikke finne noen offisiell importør (butikkene importerer selv) så kan jeg aldri tenke meg at noen skulle nekte Kamerateknikk å gjøre justeringer. Håkon Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Takk for svar (bedre sent enn aldri). Jeg har nå funnet ut at det er Camera og Videoteknikk som har service på Sigma. De vil ha ca 1100 kr for oppjustering av AF. Så hvis prisdifferansen ved å kjøpe i utlandet overstiger dette er jo ikke risikoen særlig stor. Men karen i Camera og Videoteknikk sa også at etter hans erfaring var dette virkelig ikke noe stort problem. For meg er dette nok en bekreftelse på at Sigma har langt mindre problemer med kvalitetskontroll enn internettryktene skulle tilsi. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) På Sigmas hjemmesider er det listet opp to norske offisielle distributører - den ene er Fotovideo, den andre "Fotopartner", som er eierselskapet til Elite Foto. http://www.sigma-photo.co.jp/english/network/index.htm C&V vil nok ikke sette seg på bakbena. (Og ja, jeg tror også Sigma har et ufortjent dårlig rykte) Endret 20. februar 2008 av Anew Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Men karen i Camera og Videoteknikk sa også at etter hans erfaring var dette virkelig ikke noe stort problem. For meg er dette nok en bekreftelse på at Sigma har langt mindre problemer med kvalitetskontroll enn internettryktene skulle tilsi.Denne testen her fikk meg til å vurdere noe annet enn Sigma (er ute etter en 70-200 f/2.8)http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx "I returned my first Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG HSM II Macro Lens because there was a foreign object inside the lens" "I got further with my second Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG HSM II Macro Lens (it passed physical inspection). But, I quickly determined during the ISO 12233 resolution chart test that this lens had a severe front-focus problem" "I was very disappointed to yet receive another front-focusing copy of the Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG HSM II Macro Lens on my third attempt" Objektivene var kjøpt hos forskjellige leverandører. Max uflax? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Objektivene var kjøpt hos forskjellige leverandører.Max uflax? Jeg har lagt merke til at The Digital Pictures har store problemer med Sigma, stort sett uansett hva han prøver på. Så jeg lurer på om det er like my kameraene og/eller metodikken som kan være problemet. Det er enkelte Sigma modeller som har fokus-problemer, men det er også mange som ikke har det. Tom Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Problemet med internett i dette tilfellet er at når én person har et problem får hele verden vite om det, mens når 999 personer er fornøyd er det ingen som hører en lyd. For meg er det ingen tvil om at det er større risiko for at du får et dårlig eksemplar hvis du kjøper Sigma istedenfor orginalt, men det er fortsatt svært usannsynlig å få et dårlig eksemplar. Når C&V sier at dette ikke er et reelt problem, hvorfor skal man tvile på det? De mottar tross alt brorparten av Sigma-problemer her til lands. Og hvilken motivasjon skulle verkstedet ha for å undergrave et evt. problem? De ville vel være mer interessert i at alle problemer blir oppdaget og sendt til dem? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Kan det være pga at; - folk flest slettes ikke setter kamera på stativ og foretar en grunding AF test? - at folk flest vil akseptere et uskarpt bilde eller tre uten å nødvendigvis mistenke objektivet for å fokusere feil? - som en fortsettelse på forrige, at i daglig foto vil ofte objektet ligge innenfor fokusplan likevel? - folk flest gjør ikke noe med det? Folk flest er ikke på diskusjonssidene til Akam.no, by the way.. Jeg har selv opplevd det samme på det ene Sigmaobjektivet jeg hadde. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Tilfellene du beskriver gjelder vel ikke mer for Sigma enn for orginaloptikk? Jeg har også hatt fokusproblem på et av mine tre Sigma-objektiver, og på null av mine tre Nikon-objektiver. Men jeg kan heldigvis nok statistikk til at jeg ikke baserer noen som helst konklusjon på det datagrunnlaget (i motsetning til folk flest, virker det som). Jeg benekter ikke at Sigma har mer problemer enn andre, men jeg mener at det er irrasjonelt å konsekvent unngå Sigma fordi man har lest om en uheldig stakkar på internett. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Klart man opplever feilfokus på orginaloptikk også, men mine erfaringer og gjentattatte påpekninger om dette i test etter test gjør det i alle fall nødvendig å rette en liten advarende pekefinger til potensielle kjøpere. Etter min mening.. Nå kommer forøvrig konsument-kameraet EOS 50D med innebygget AF-kalibrator (1D III serien har det også). Lenke til kommentar
arela Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Helt enig med ragamuffin. Nikon har mange meget bra objektiv. Bruktmarkedene bugner. For min del kan jeg faktisk ikke se en eneste grunn for å kjøpe uorginalt. Kamera kan jeg skifte, men optikken vil jeg ha. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Nå kommer forøvrig konsument-kameraet EOS 50D med innebygget AF-kalibrator (1D III serien har det også). Men hvis man må oppdradere kamera for å kompansere for dårlig optikk faller litt av argumentet med å spare penger bort syns jeg Jeg benekter ikke at Sigma har mer problemer enn andre, men jeg mener at det er irrasjonelt å konsekvent unngå Sigma fordi man har lest om en uheldig stakkar på internett.Nå kan det være løse rykter men jeg har lest at Sigma ikke tester optikken før de sender ut? For min del høres det litt rart ut.... Lenke til kommentar
bidz Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Henvend deg til Fotovideo for reklamasjon på Sigma. De tar imot objektiver selv om du har kjøpt i utlandet. Jeg har gjort dette selv. Du skal ikke betale på kalibrering dersom det er feil på objektivet. Garanti-sak er garanti-sak. Punktum. Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Henvend deg til Fotovideo for reklamasjon på Sigma. De tar imot objektiver selv om du har kjøpt i utlandet. Jeg har gjort dette selv. Du skal ikke betale på kalibrering dersom det er feil på objektivet. Garanti-sak er garanti-sak. Punktum. Enig, men gjorde Fotovideo det gratis? De forlangte penger for å sende det til Camera&videoteknikk, og fnøs av den amerikanske garantien. Objektivet er flunkende nytt... Hvordan har det gått med deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå