Gå til innhold

Strømkrevende

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem.! Jeg skal ha "en del" folk som skal ha med seg maskinene sine og jeg lurte på om noen av dere viste hvor mye strøm en gjennomsnitts maskin trekker. Ved av/på slåing og med vanlig surfing,spilling downloads... ect

noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforbruket varierer etter hvor stor strømforsyning man har i maskinen. Et merke på stømforsyningen bruker å fortelle hva den trekker fra strømnetet. En "typisk", litt gammel 250W strømforsyning av merket Hyundai trekker 3 ampere (maks. belastning).

I tillegg kommer monitoren (hvor min 19" Samtron trekker 1.75 ampere).

Skal man finne ut effekten har man den berømte formelen P = U x I (Watt = spenning x strøm).

Ergo vil systemet ovenfor trekke:

230V x 3A = 690W

230V x 1.75A = 402,5W

Totalt 1092,5W med maks. belastning

Som man kan se er datamaskiner noen skikkelige strømforbrukere...

Lenke til kommentar

Alle elektriske ting trekker mer strøm i oppstartsøyblikket. I datamaskinen skal vifter og harddisker spinnes opp, men det tar så kort tid at det ikke skal være fare for at sikringer eller ledninger ryker.

Skal du ha mange maskiner, prøv å spre maskinene på så mange stikkontakter som mulig rundt om i lokalet. Ikke la en stikkontakt få hele belastningen fra 7-8 maskiner.

Lenke til kommentar

En 19" skjerm bruker ca 100W når den er på.

En maskin trekker sjelden mye over 130 watt.

Det som står på PSU er ikke det den trekker. Det er bare hva den maks vil klare å gi sånn ca.

Og dersom alle har med litt tillegsutstyr som f.eks Høgtalare og sånt skrot, så tror jeg du kan beregne 300-400 Watt per bruker. Da har du rimelig god margin.

Dersom hver arbeidsstasjon trakk 1KW ville du ikke trengt varmeovn hjemme! :lol: Tenk deg et serverrom a! Med 20 stk servere og alle har 500W PSU.

Det hadde blitt 10KW det.Tenk deg tempraturen i den bygningen a...

[ Denne Melding var redigert av: Stratos på 2002-01-08 13:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Mogzy skrev (2002-01-08 12:01):

Jeg har et problem.! Jeg skal ha "en del" folk som skal ha med seg maskinene sine og jeg lurte på om noen av dere viste hvor mye strøm en gjennomsnitts maskin trekker. Ved av/på slåing og med vanlig surfing,spilling downloads... ect

noen som kan hjelpe meg?

se på http://www.kandu.no partyguiden litt gammel, men mange gode tips for arr. av LANparty

Lenke til kommentar

Litt enklere formel..

Hvis du har en 10A kurs der hvor du skal ha lan, så bare ganger du den med volt (220)

10a x 220v = 2200watt (Maks uttak før sikringen går)

så du kan da ha ca 7 300watt pc'er på en kurs!

men, det blir mindre pga skjermer, høytalere osv..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-08 12:29, Scienide skrev:

Strømforbruket varierer etter hvor stor strømforsyning man har i maskinen. Et merke på stømforsyningen bruker å fortelle hva den trekker fra strømnetet. En "typisk", litt gammel 250W strømforsyning av merket Hyundai trekker 3 ampere (maks. belastning).

I tillegg kommer monitoren (hvor min 19" Samtron trekker 1.75 ampere).

Skal man finne ut effekten har man den berømte formelen P = U x I (Watt = spenning x strøm).

Ergo vil systemet ovenfor trekke:

230V x 3A = 690W

230V x 1.75A = 402,5W

Totalt 1092,5W med maks. belastning

Som man kan se er datamaskiner noen skikkelige strømforbrukere...

Maks belastning er i dette tilfellet urealistisk så

her tenker du feil.

Ikke alle elektriske komponenter trekkere høyere startstrøm i startøyeblikket, farlig påstand.

...............................................

Til opplysning så har jeg en maskin med 250W psu

og en 21" nokia skjerm, disse to drar ca 250W til sammen under bruk, Bruker en UPS som overvåker effektforbruket til enhver tid.

Det som er problemet med svitsjetrafoer at de skaper noe som kalles overharmoniske på nettet, dette medfører at det blir vanskeligere å bergene hvor mange maskiner som kan brukes på hver kurs. 80% av den effekten en kurs kan levere er et godt utgangspunkt.

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-01-08 16:33 ]

Lenke til kommentar

Hehe, ser jeg får litt pes for påstandende mine. Skal innrømme at effekten på strømforsyninga og monitoren ble i drøyeste laget. Men som sagt, jeg gikk ut ifra maks. belastning (og da mener jeg maks). Reell belasting ligger lavere enn det, det er det ingen tvil om. Tror maskina blir ustabil lenge før du når toppunktet.

Når det gjelder startstrøm vil stort sett alt som inneholder motorbaserte komponenter kreve mer siden motorene skal spinnes opp, men jeg fikk det til å høres verre ut enn det i virkeligheten er. Vi snakker om milliampere her. No big deal.

Jeg vil bare si: Bruk litt for tykke istedenfor litt for tynne kabler (egen erfaring).

[ Denne Melding var redigert av: Scienide på 2002-01-08 17:13 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...