Gå til innhold

Trådløs mus hakker ved høy WLAN-trafikk

Anbefalte innlegg

Jeg har en Logitech MX Revolution som fra tid til annen henger og hakker. For meg så virker det som om problemet henger sammen med WLAN-trafikken Nettverkskortet er D-Link DWA-140 (USB). Det virker som om problemet oppstår dersom jeg laster ned med høy hastighet og særlig når jeg kopierer filer over hjemmenettverket. Noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

problemet kan vere 2 ting:

Routeren sender i samme frekvens som musa, eller du har musa nerme routeren

Eller, det jeg tror mest på, er at musa hakker fordi dataen belastes så mye av å flytte filer etc, at dataen sliter med å sende/motta signaler til musa.

Det nederste punktet kan du avkrefte ved å kople til en nettverkskabel, og prve uten trådnett en stund. hvis det samme problemet oppstår, er det noe med dateaen, men hvis det slutter å hakke, er det noe med nettverket...

Kjører du Vista?

hva har isåfall dette å si?

Lenke til kommentar

Eller, det jeg tror mest på, er at musa hakker fordi dataen belastes så mye av å flytte filer etc, at dataen sliter med å sende/motta signaler til musa.

Det nederste punktet kan du avkrefte ved å kople til en nettverkskabel, og prve uten trådnett en stund. hvis det samme problemet oppstår, er det noe med dateaen, men hvis det slutter å hakke, er det noe med nettverket...

Kjører du Vista?

hva har isåfall dette å si?

Vel, har selv opplevd hakking med USB-mus på Vista ved høy nettverkstrafikk, eller mye filkopiering. Dette var pre-SP1. Så, om trådstarter kjører Vista, ville jeg anbefalt å prøvd SP1 og se om det kunne hjulpet. Musen jeg hadde problemer med var Logitech MX700 optisk USB-mus (også trådløs)

Lenke til kommentar
Kjører du Vista?

Nei, Win XP SP2

Har selv vært inne på tanken på at det kunne være for mye belastning (på USB), men det som er rart er at hvis jeg prøver å bruke touchpad'en på diNovo Edge-tastaturet (som bruker en egen USB Bluetooth-mottaker som fulgte med tastaturet) når jeg opplever problemene med MX Revolution så fungerer den prikkfritt. Jeg har testet å kopiere en større datamengde mellom en ekstern USB-disk og en intern disk (SATA) samtidig med at jeg brukte musa uten at det var antydning til problemer, og en slik filkopiering er etter det jeg kan skjønne mye mer "stress" enn den datatrafikken jeg klarer å overføre over nettverket. PCen og routeren står i forskjellige etasjer så det er litt kronglete å teste med nettverkskabel. Kan også nevne at jeg tidligere hadde en mus med kabel (USB) og den hadde jeg aldri noe problem med.

Du kan ikke endre frekvensen på routeren? Dette vil muligens hjelpe. Eller så kan du prøve å oppgradere SetPoint.

Har selv denne musen, samme problem. Det kommer og går, og er veldig irriterende. Har også hatt problemet med VX Revolution.

Har siste versjon av SetPoint. Har byttet kanal på routeren nå så får vi se om det har noe å si. :hmm:

Takker for alle svar så langt :)

Lenke til kommentar

En oppdatering:

Etter å ha testet gjentatte ganger og endret kanalinnstillingen på routeren ser det ut som om problemene blir mindre ved å velge en av de øverste kanalene (12-13) sammenlignet med f.eks. kanal 2 eller 4. Når jeg bruker kanal 2 og kjører filkopiering hakker og henger musa seg opp mer eller mindre hele tiden og ofte i lengre perioder av gangen. Hvis jeg velger kanal 13 så er det bare småhakking innimellom. Det er også helt klart at touchpaden på diNovo-tastaturet ikke har noen problemer i det hele tatt, mens musa hakker som verre enn verst er responsen fra touchpad'en upåklagelig.

Et nytt problem som oppstår når jeg bruker kanal 13 er at printeren min Canon Pixma iP5200R (med WLAN) ikke vil koble seg til det trådløs nettet. :hmm:

Lenke til kommentar
er det mulig å få printer og mus til samme frekvens, og router på en helt annen? evt. går det an å få routeren på en enda høyere kanal?

Musen har så langt jeg kan se ingen innstillingsmuligheter for frekvens, hverken fysisk på musen eller i driveren.

Når det gjelder routeren så er kanal 13 den høyeste. På printeren finnes det ingen innstillinger for kanal, og det er det heller ikke på WLAN-adpateret på PCen heller, så det er nok routeren som bestemmer dette. Det er vel heller ikke mulig for forskjellige enheter å koble seg til samme WLAN på forskjellige kanaler. Dvs. printeren må operere på samme kanal/frekvens som resten av WLAN'et (router og WLAN-adapter på PCene). Musa bruker jo heller ikke vanlig WLAN-teknologi, men operer tydeligvis på et frekvensområde som er for nær. Kan ikke se noe poeng i å få mus og printer på samme frekvens, tvert i mot.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

det jeg tenkte med å få printer og mus i samme område, var at da fikk routeren jobbe for seg selv i et annet område. musa vil isåfall i verste fall slutte å fungere mens du printer ut ting med printeren, men det går jeg ut ifra at ikke er så ofte...

hva om du setter routeren i kanal 7 (altså en mellomting mellom frekvensen til musa og printeren? vil musa hakke like mye som i starten da?

Lenke til kommentar
det jeg tenkte med å få printer og mus i samme område, var at da fikk routeren jobbe for seg selv i et annet område. musa vil isåfall i verste fall slutte å fungere mens du printer ut ting med printeren, men det går jeg ut ifra at ikke er så ofte...

hva om du setter routeren i kanal 7 (altså en mellomting mellom frekvensen til musa og printeren? vil musa hakke like mye som i starten da?

Jeg takker for forslaget, men det henger dessverre ikke på greip.

Det er routeren som bestemmer hvilken kanal som benyttes. Det finnes ingen innstilling for kanal i innstillingene for WLAN-adapterne jeg bruker på PCene eller på printerens WLAN-konfig. Det er altså ikke mulig å ha routeren på en kanal og printeren på en annen kanal. Printeren må nødvendigvis koble seg til mitt WLAN på samme kanal som routeren og PCene.

Printeren har ikke noe med det egentlige problemet å gjøre, jeg bare nevnte den fordi det er så ergerlig at printeren ikke funker på de kanalene som har minst forstyrrende effekt på musa, den klarer rett og slett ikke connecte hvis jeg velger kanal 12 eller 13 på routeren. For helt å utelukke printeren som syndebukk skrudde jeg den av under deler av testingen uten at det hadde noen innvirkning.

Kjernen i problemet er altså at det ser ut til at WLAN'et forstyrrer musa (som har sin egen trådløse sender/mottaker). Jeg har ikke funnet noen dokumentasjon på eksakt hvilken frekvens musa opererer på, bare at det er i 2,4 GHz-området som jo er i samme området som WLAN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...