Gå til innhold

Kjøp av anlegg til 20000,-

Anbefalte innlegg

Hei, eg har tenkt å kjøpe meg anlegg til ca 20000,-.

Så lurer eg på ka system eg skal gå for: 2.0 , 2.1 , 5.1 , 7.1?

Skal bruke anlegget til å hørre på musikk og sjå på film. Eg vil at bassen ikkje skal ver så "rumlete" men heller "stram og fin" (veit ikkje om det gir noke meining :p )

Eg har rett og slett ikkje peiling på ka forsterkere eller høytalere eg skal gå når eg har valgt ka type system eg skal går for, og spørr derfor om dåke kan komme med nåken gode forslag og tips :)

Visst eg går f.eks for 2.0 eller 2.1, ka er mulighetene mine i framtiden til å utvide anlegget til f.eks 5.1?

Har tenkt å koble anlegget mitt til PC-en min. For å overføre lyd til anlegget mitt, kan eg overføre det digitalt til ein DA omformer og så til forsterkeren for å få best mulig lyd? Eller er det andre løysninger?

Tar gjerne imot forslag og tips :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til 20 000 kan du få et velspillende 5.1 anlegg, eller et veldig bra 2.0/2.1 anlegg.

Kjøper du den riktige forsterkeren kan du oppgradere stereoanlegget ditt til surround med et par mindre høyttalere bak og en surroundreciever som ikke behøver å være alt for kraftig.

Men før jeg anbefaler noe vil jeg vite romstørrelsen, hva slags musikk du vil spille, og hvor mye du ser film i forhold til hvor mye du hører musikk, eller hva som er viktigst for deg.

Lenke til kommentar
Hei, eg har tenkt å kjøpe meg anlegg til ca 20000,-.

Så lurer eg på ka system eg skal gå for: 2.0 , 2.1 , 5.1 , 7.1?

Skal bruke anlegget til å hørre på musikk og sjå på film. Eg vil at bassen ikkje skal ver så "rumlete" men heller "stram og fin" (veit ikkje om det gir noke meining :p )

Eg har rett og slett ikkje peiling på ka forsterkere eller høytalere eg skal gå når eg har valgt ka type system eg skal går for, og spørr derfor om dåke kan komme med nåken gode forslag og tips :)

Visst eg går f.eks for 2.0 eller 2.1, ka er mulighetene mine i framtiden til å utvide anlegget til f.eks 5.1?

Har tenkt å koble anlegget mitt til PC-en min. For å overføre lyd til anlegget mitt, kan eg overføre det digitalt til ein DA omformer og så til forsterkeren for å få best mulig lyd? Eller er det andre løysninger?

Tar gjerne imot forslag og tips :D

Du kan kjøpe en bra 5.1 (7.1) og god dvd, og bare stereo høttalere og oppgradere resten senere.

Da blir det meget bra system.

Men alt på engang og 20 000,- da mener jeg att du fortsatt får ett ganske bra system.

men satt opp ett bra system som i forhold til lyd blir billig (men klart min mening, en nabo har omtrent det samme)

www.dynabel.no

Salgs og leveringsbetingelserReturvilkårPrisendringer

Antall Produktnr. Produkt Pris inkl mva Total pris

EN1000 Energy C500 Front høyttalere NOK 5 995.00 NOK 5 995.00

EN2000 Energy C-C100 senterhøyttaler NOK 1 995.00 NOK 1 995.00

EN3000 Energy C50 bakhøyttaler NOK 1 495.00 NOK 1 495.00

EN4100 Energy S10.3 NOK 4 995.00 NOK 4 995.00

HK4150 Hjemmekinoreceiver - 5x150Watt NOK 3 498.00 NOK 3 498.00

HK5755 dynaBel HK 5755 DVD Spiller NOK 698.00 NOK 698.00

SU2430 Supra ZAC Toslink 1m NOK 345.00 NOK 345.00

SU2020 Supra Classic 2.5 ,metervare NOK 28.00 NOK 560.00

SU4024 Supra Y-Link signalkabel, 4m NOK 591.00 NOK 591.00

Totalt NOK 20 172.00

Lenke til kommentar

Skal anlegget stå i ett stort rom?

Hvordan musikk hører du på?

Personlig ville jeg kjøpt stereo, men det er fordi jeg hører nesten bare på musikk og rommet mitt egner seg ikke for 4 høyttalere til :p

Hvis jeg hadde vært i dine sko hadde jeg kjøpt ett stereoanlegg til å beggyne med. Syns du det er drit kjipt kan du heller bare senge forsterkeren og kjøpe en surround forsterker og flere høyttalere etter hvert.

Har sett så mage som går andre veien (ink meg selv) og det er litt sløsing med penger syns jeg.

Jeg ville kjøpt meg Klipsch RF-62 eller disse og

Dk Design VS1

B&W DM683 er nok heller ikke ett dumt valg.

Med DK design forsterkeren har du kraft nok for å drive det meste av høyttalere.

Hvis du trives med det så kan du senere vurdere å investere i en DAC å gjøre digitalt fra pcen inn i den som gjøre om til analogt videre til forsterkere.

Har ikke testet dette selv men det skal vistnok være en veldig fin løsning.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Takk, masse gode anbefalinger der :)

Av musikk så hørrer eg for det meste på metall og rock.

Det blir vel ganske 50/50 mellom å hørre på musikk og sjå på film.

Akkurat no har eg ikkje tenkt å kjøpe anlegg. Det er fordi eg bur nere i kjelleren til foreldro mine og der eigner det seg rett og slett ikkje å sette opp eit anlegg. Ser for øyblikket etter leilighet så eg håper eg flytter ut snart :p

Men sjølv eg ikkje skal kjøpe akkurat no så skader det ikkje å sjå litt :)

Har kjøpt bil anlegg hos dynabel.no og må sei eg var veldig fornøyd, så tenkte eg skulle handle hos dei igjen.

Eg sendte ein mail og spurte ka dei anbefalte. Dei anbefalte eit par med dynabel 2.5S høytalerene som ligger i brosjyren, til 11500,-.

2_5s_2s_2c_brosjyre.pdf

...og Marantz SR-5001 Receiver til 7995,-.

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4...wwalias=dynabel

(klarte ikkje lage direkte link til produkte, så gå på venstre side, ner til Marantz -> Recievere - > Marantz SR-5001 Receiver)

Grunnen til at ikkje kjøper noken cd/dvd/blue ray spillere er at eg hadde tenkt å koble anlegget til PC-en. Ikkje sjå film direkte på PC-en, men på TV'en via PC-en.

Men eg såg at center og bak høytalerene ikkje var så dyre...

Kanskje eg skal bare slå til og kjøpe dei og i samme slengen?

Eg veit veldig lite om høytalere og forsterkere/recievere...

Så om noken kunne fortalt meg om dette var godt kjøp eller om det er noke bedre eg kan få for den prisen?

Men eg mangler jo sub... men trenger eg det med dette anlegget?

Endret av sindrehhh
Lenke til kommentar

Leste ikkje testen før du nemnte det...

Må bare sei at eg blir meir og meir oppmuntret til å kjøpe dette høyttaler settet:)

Her er testene eg leste:

2_5_2s_2c_test_hk_0507.pdf

2_5s_test_fidelity_28.pdf

2s_test_fidelity_27.pdf

Men kanskje eg skal begynne med 2.5S med ein forsterker som driver desse. Så seinere bruke denne som for-forsterker til 2.5S høytalerene, kjøpe resten av høyttaler settet og forsterker som driver desse.

Men koffor seier folk at "desse høytalerene er best egnet til musikk"? Er ikkje høytalere som er egnet til musikk også godt egnet til film?

Lenke til kommentar

NAD T754 Hjemmekinoreceiver Utgangseffekt 8 ohm: 6 x 70 W 6495kr

front CERWIN-VEGA CLS-10 Høyttalere 3996kr

bak CERWIN-VEGA CLS-10 Høyttalere 3996kr

CERWIN-VEGA CLS-15SX Subwoofer 4298kr

= 18785kr

extra :p bak på siden CERWIN-VEGA CLS-10 Høyttalere =22781kr

viss hifiklubben he nad t763 så kjøpt den 6 x 100w pris ca 7000kr

link reciver http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemme...ver_grafitt.htm

link CLS-10 http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...talere_sort.htm

link CLS-15SX http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...woofer_sort.htm

Endret av vigrestad
Lenke til kommentar
NAD T754 Hjemmekinoreceiver Utgangseffekt 8 ohm: 6 x 70 W 6495kr

front CERWIN-VEGA CLS-10 Høyttalere 3996kr

bak CERWIN-VEGA CLS-10 Høyttalere 3996kr

CERWIN-VEGA CLS-15SX Subwoofer 4298kr

= 18785kr

extra :p bak på siden CERWIN-VEGA CLS-10 Høyttalere =22781kr

Nå har han funnet seg gode hifihøyttalere, så kommer du med det tipset! :no:

For å ikke få noen CV-fanboiz på nakken for jeg vel si at det sikkert er morro med med CV kino, men ser ikke helt poenget med det oppsettet der...

Lenke til kommentar

Jeg har XA6950, det er vel det beste kjøpet jeg har gjort tror jeg.

Matcher den nå med høyttalere som koster 10.000,- mere og det fungerer veldig bra!

Kjempe fornøyd med den. Selv om den har gått opp i pris nå er det verdt vær eneste krone, masse godlyd for pengene. Leverer masse krefter også, så driver det meste av høyttaler. Tror nok den passer bra samme med de Dynabel høyttalerene.

Du kan se flere bilder av den på "minHiFI" i signaturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...