Gå til innhold

Dårlig service eller er kvitering must?

Anbefalte innlegg

Heisann. For 2 årsiden så kjøpte jeg en liten ting for 7000. Men nå er den litt ødelagt eller en av tinga på det produktet har gått i stykker, så jeg tokk den lille tingen med til butikken jeg kjøpte fra, og sa at det var noen gærent med den. De sa da at de kunne sende den, men jeg måtte ha kviteringen eller kasselappen. Jeg sa da at jeg hadde kjøpt tingen fra dem og at jeg ikke fant kviteringen, men jeg sa at jeg var registrert på datan demmes, men personen sa.. nei, jeg måtte ha kviteringen eller kasselappen med.

Hva slags rettigheter har jeg? Kan de ikke skrive ut det registrerings skjema eller sende det til produsentene av produktet?

Eller er det min feil at jeg mistet den? :(

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe absolutt krav om original kvittering, men kan bli avkrevd å sannsynliggjøre at du har kjøpt den der. Dvs kontoutskrift, regnig fra kredittselskap, utskrift fra butikkens datasystem el.

Men dersom du ikke får tak i noe slik så stiller du jo svakt. For du vet vel ikke sikkert at butikken har kjøpet ditt på dataen?

Lenke til kommentar
Det er ikke dårlig service. Du kan ikke regne med å få noe hjelp, hvis du ikke har noe bevis på at du har kjøpt varen der.

Men det kan være du har mere flaks hvis du drar tilbake å prater med noen andre der :)

joda men hvis det er snakk om elkjøp, expert eller lefdal så har de det jo på PC-en.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe absolutt krav om original kvittering, men kan bli avkrevd å sannsynliggjøre at du har kjøpt den der. Dvs kontoutskrift, regnig fra kredittselskap, utskrift fra butikkens datasystem el.

Men dersom du ikke får tak i noe slik så stiller du jo svakt. For du vet vel ikke sikkert at butikken har kjøpet ditt på dataen?

Nei, jeg er ikke hundre prosent sikker. Men når de spør om navnet mitt, hvor jeg bor, tlf++ og deretter taster det inn på dataen demmes.. så regnet jeg med at de registrerte meg eller kjøpet + at jeg skrev unner ei papirlap hvor jeg skrev navnet mitt++

Det var da e sånn papir hvor skriften går gjennom.. jeg fikk da den ene og de tokk den andre.

Men ja, skal opp ditt imorra å prøve igjen, hvis ikke så får jeg barekjøpe ei ny.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
joda men hvis det er snakk om elkjøp, expert eller lefdal så har de det jo på PC-en.

Det er sant. Men jeg mener alikevell at det skal være kundens ansvar å bevise at varen er kjøpt hos forhandleren. Det er et pluss hvis du ikke trenger å vise kvittering, men ikke et must.

Lenke til kommentar

I elektrobutikken jeg jobbet i så registrerte vi alle kjør på dataen med navn, adresse etc. Men så byttet vi datasystem og da mistet vi de fleste kviteringene.

Og må si at det er utrolig mange som mener at det er butikken sitt ansvar å bevise at varen er kjøpt der, hadde utrolig mange krangler med kunder om dette. Men det er altså ikke butikken sitt ansvar, det er kjøper som skal bevise at varen er kjøpt der.

Lenke til kommentar

De fleste kjøp av en viss størrelse blir registrert i datasystemet på Lefdal - men det er ikke gitt at vi finner det, vi snakker om en enormt stor database, og da er det faktisk kundens ansvar å sannsynliggjøre at han/hun har kjøpt det aktuelle produktet.

Da må vi ha kvittering, eller kontoutskrift osv.

Lenke til kommentar
De fleste kjøp av en viss størrelse blir registrert i datasystemet på Lefdal - men det er ikke gitt at vi finner det, vi snakker om en enormt stor database, og da er det faktisk kundens ansvar å sannsynliggjøre at han/hun har kjøpt det aktuelle produktet. Da må vi ha kvittering, eller kontoutskrift osv.

Nei, hvis man faktisk ikke finner personen i systemet, må kunden fremskaffe annet "bevis". Men litt kreativ søking på etternavn og produkt fikser som regel biffen. Been there, done that.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...