Gå til innhold

BSD/UnixNy på BSD, noen få problemer

Anbefalte innlegg

Hei.

Nettopp installert FreeBSD 6.2 her, og har etter litt prakk fått X og GNOME til å kjøre. Godt kjent med GNU/Linux fra før av, så tenkte at BSD var neste steg. Nå har jeg to problemer:

- Charset/norske tegn osv. Jeg har norske tegn i Firefox, men ikke med SSH mot de to Ubuntu-serverne mine (disse kjører nb_NO.ISO-8859-1).

- USB-mus fungerer fint, men jeg har koblet alt på en Comapq KVM-switch, og PS/2 musa vil ikke fungerer. I xorg.conf står det Protocol til Auto og Device til /dev/sysmouse. Har også prøvd med PS/2 som protocol.

Ellers brukte jeg pkg_add til å installere diverse, men er det ikke noe pakkeliste tilgjengelig? Jeg ser ikke helt poenget med å kompilere alt, så da er vel pkg det jeg må bruke?

Takk for svar :)

EDIT: ved å velge ISO som encoding i gnome-terminal fikk jeg norske bokstaver med SSH, men det må vel gå ann å endre dette på hele systemet?

Endret av Izte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke peiling på FreeBSD, så jeg vet ikke om jeg er til så mye hjelp.

Et kjapt søk ga meg en link til manualen: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1...calization.html

Når det gjelder pakker regner jeg med at alt som kan kompileres i Ports er tilgjengelig gjennom pkg_add (fungerer slik i NetBSD i alle fall), men jeg kan ta feil. Du skal vel egentlig bare trenge Ports hvis du har andre behov en hva som er satt som standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...