Gå til innhold

Skal ha nytt skjermkort, maks 2000 kr

Xcrtry

Anbefalte innlegg

Hei :)

Som tittelen sier skal jeg ha meg et nytt skjermkort. Det skal koste maks 2000 kr. Har tenkt litt på 8800 GT 512, men er litt usikker. En kompis av meg sa at jeg trengte minimum 500 watt PSU. Har en på 400 watt. Så jeg håper det er noen som kan hjelpe meg :)

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :)

Som tittelen sier skal jeg ha meg et nytt skjermkort. Det skal koste maks 2000 kr. Har tenkt litt på 8800 GT 512, men er litt usikker. En kompis av meg sa at jeg trengte minimum 500 watt PSU. Har en på 400 watt. Så jeg håper det er noen som kan hjelpe meg :)

Takker for svar! :)

8800 GT 512 skal vist vere det kortet der du får mest for pengane. Har det ikkje sjølv, men anbefalar det likevel. Ang. straum...MÅ du ha minst 500W

Lenke til kommentar
Hoff. må vel bare bestille meg ny PSU også :(

Det kommer an på hvilke andre komponenter du har. Er maskinen stappfull av disker osv blir det litt lite. Men er det en helt vanlig maskin med en disk, en dvd osv så bør det gå fint.

Du kan jo kjøpe det og teste hvis du uansett skal ha nytt skjermkort, i verste fall koster en god PSU 800-1000,-.

Litt mer info om maskinen din ville vært greit :)

Edit; litt dårlig forklart ang watt - fjerner den.

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Jeg har en PSU på 420W, og kjører med 8800GT sammen med andre deler som jeg vil tro trekker litt mer strøm en dine deler. Kan ikke si jeg har hatt noen store problemer med for lite PSUkapasitet, men er usikker på hvor god NorthQ yter i forhold til min, så kan ikke si noe for sikkert. Hvis du bestemmer deg for å kjøpe skjermkort er det jo bare å etterbestille PSU hvis det ikke går. Litt ekstra i frakt, men den vurderingen må du nesten ta selv.

Lenke til kommentar

vel jeg er ikke helt sikker på de nye generasjonene hardware, men jeg tror CPU trekker ca 100W og hovedkort trekker jo litt, disker og vifter etc. tar nesten ikke noe, 3-7W? uansett, du trenger ikke å oppgradere PSU ennå imo. men jeg kan ta feil...

Lenke til kommentar

Se denne linken.

Det verste som kan skje er vel at du ikke får brukt skjermkortet ;)

Men seriøst; jeg vet ikke ang skader på maskinvare osv. Aldri vært ute for det problemet. Får ikke komponentene nok strøm så stopper de vel bare opp. Tror ikke noe blir ødelagt.

Men med en strømforsyning på 400w som fungerer (les: ikke er i ferd med å bli defekt/dårlig) så skal det ikke være fare på ferde med et slikt skjermkort (8800GT).

Det drar mye mindre strøm enn de "gamle" kortene, som f.eks GTX.

Lenke til kommentar

Hva slags skjermkort har du i dag da?

Hvis du skal handle hos Komplett så kan du jo spør de hva de tror. Regner med du kjøpte den PSU`en der siden du linket til de?

Hvis de lover deg at det skal gå bra, så har du litt mer å slå i bordet med enn hvis jeg lover deg det :D

Her er en annen link ang hvor mye strøm som trengs. Ut ifra de testene så skal du iallfall være trygg.

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å sammenligne pga forskjellige testsystmer og hvilke komponenter som er brukt, men ser du på denne linken, så ser du at en maskin med 7800GT drar 236w i load.

Det er faktisk mer enn et 8800GT iflg den testen lenger oppe. Hvis jeg ikke ser helt feil da.

Hvis det stemmer så er marginene uansett så store at du ikke skal ha noe problem med 400w.

Heldigvis er det jo sånn at selv om skjermkortene blir bedre, så drar de mindre strøm.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit; ja.

Men du spurte om hva jeg tror :)

Nå kjenner jeg ikke resten av maskinen din i detalj, så hva slags effekt det kortet vil gi deg ellers kan jeg ikke si så mye om.

Som kjent bør komponentene stå i stil til hverandre for å få maks effekt.

Lenke til kommentar

Egentlig er det ikke så nøye med å få maks effekt(enda i værtfall). Det skjermkortet jeg har nå, låner jeg hos en kamerat. Men han skal selge det, så derfor måtte jeg skaffe meg nytt fortest mulig. Så jeg blir å bestille 8800 GT'n også blir jeg sikkert å oppgradere PSU om ikke så alt for lenge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...