Gå til innhold

Høytalere til bruk på lager

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vi har tenkt til å kjøpe nye høytalere på jobben. Det gamle logitech 2.1 systemet har blitt ødelagt to ganger fordi folk spiller for høyt til det anlegget klarer (det første fikk vi byttet etter reklamasjon).

Nå skal vi ha nye høytalere som helst ikke blir ødelagt etter 3-4 måneder grunnet høyt volum. Om natten blir det spillt ganske høyt*, så vi trenger noe som tåler dette.

Budsjettet ligger i leia rundt 4-5000. Over dette er ikke aktuellt. Vi trenger mest sansynlig ikke forsterker, men om det finnes noe rimelig til å drive høytalerne så kom gjerne med forslag til det også.

Er cerwin vega aktuellt?

Musikken som blir spillt er ganske variert. Rock, pop, dance, trance... folk har jo så forskjellig smak. Men det trengs ikke ta i betraktning at alt fra jazz til rock og trance skal spilles prikkfritt. Vi hører bare på musikk mens vi jobber.

Når det gjelder størrelse tviler jeg på at gulvstående høytalere faller i smak. Noe man kan plassere eller henge opp lett ville vært å foretrekke!

* subjektiv oppfattning.

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe et par med CV VE-5M, Cambridge P500 effektforsterker ( den er ikke på nettbutikken til hifiklubben, men tror de har den i de vanlige butikkene), og en mini-jack til 2x phono kabel. P500 koster 1700,-, hvis jeg ikke tar feil og gir 2x65 watt, plenty til VE-5M.

Da kan du koble MP3-spiller, discman o.l. til forsterkeren.

Husk å slå av forsterkeren før du kobler fra eller til noe.

Lenke til kommentar

CV trenger litt forsterkerkraft, men du kan godt kjøpe den minste høyttaleren i VE serien, med 8" basselement til 2200kr, pluss en Cambridge 640A stereoforsterker til 3200,-.

5400 kr kommer det på.

Noen svakere forsterker ville jeg ikke brukt på de høyttalerene; alternaltivet må i så fall bli NAD C315BEE, som er 700kr billigere.

JEg vet ikke hvor godt dette vil spille sammen, men hvis det ikke er partystemning på jobb, så vil det gå greit.

Dra innom HiFi Klubben og hør om de kan ordne til noe for dere.

Lenke til kommentar

Rommet blir på ca 200 kvm~ rundt regnet.. det er ett stort åpent området det skal spilles i. Ca 10 meter under taket, og støynivået ligger på rundt 60-70 dB, kanskje opp mot 80 om kvelden.

Det jeg tenker på når jeg ser VM-5M er, er den kvalitetsmessig bra nok?. Tåler den høyt volum over tid? Her snakker vi sammenhengende i flere timer, hele uken!

Det som skjedde med de gamle logitech høytalerne var at membranen rundt elementet røyk, og begge satelittene ble ødelagt, fordi noen har spillt dem for høyt over alt for lang tid.

Vi må derfor ha noen høytalere som klarer dette, og som holder i noen år.

Jeg har absolutt zero peiling på dette, men jeg spør her for å få tips til hva vi kan kjøpe for å ungå flere ødelagte høytalere ;)

Tidligere har vi også ødelagt ett anlegg fra sony som ble spillt på full guffe ganske ofte.

Det som er litt kjipt er at jeg tror ikke jobben vil ut med mer enn 5000, og det ender nok opp med at vi som jobber her må gå inn for ett lite spleiselag også for å få noe skikkelig, som holder.

En evt. forsterker må ha inngang for mp3spiller, cd-spiller og pc.

Skal jo også nevnes at denne kommer til å stå litt utsatt til for støv og smuss, høytalerne også, og vi må vel finne på noe lurt for å holde dette rent og pent og ungå unødvendig slitasje. Noen invendinger her?

-Lid

Lenke til kommentar

Noe PA utstyr kan vel være greit hvis det er litt støv og skit.

En relativt kraftig PA effektforsterker får du vel for 2500kr, og et par dugelige høyttalere i samme sjanger koster vel ikke særlig mye mer enn 3000 hvis du skal ha passelig kvalitet.

Du må ha en forforsterker, men det kan du finne brukt for 500kr om du vil.

Lenke til kommentar

For dere så vil det nok være mest hensiktsmessig med det PA anlegget, siden det har større basselementer, noe som gjør at lyden vil bli mer fyldig i et så stort rom.

Hvis du har et lavt budsjett så bør du også sjekke bruktmarkedet.

Og siden dere skal bruke det på et lager, så se rjeg ingen grunn til at brukt ikke er noen god ide ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...