Gå til innhold

[Løst]Flytte Hardisken over i ny PC.

jollis

Anbefalte innlegg

En vanlig "feil" er å montere inn alt med en gang. Hvis PC-en da ikke starter, så kan det hende du må begynne å ta ting ut igjen. (Men du kan jo være heldig/dyktig og få det til på første forsøk også.)

Start med strømforsyning, hovedkort, CPU og RAM.

Koble til power-on-knappen osv. og start PC-en.

Hvis vifter begynner å surre osv., så er du på rett vei.

Neste er skjermkortet. (Og skjermen.)

Deretter diskene.

Jeg skal legge meg det bak øret. Skal ihvertfall ikke forhaste meg. regner med at jeg har lært mye i løpet av denne helgen............Prøve og feile kanskje! får håpe det ikke blir så mye "feiling" da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg beholdt harddisken når jeg oppgraderte omtrent alt i maskinen min, og da rebootet bare maskinen under lastingen av XP. Formaterte, og problemet var løst.

Dessuten skal du ikke være urolig for OEM-lisensen. Jeg byttet HK, RAM, CPU, strømforsyning og skjermkort, og alt virket. Men når jeg derimot tok ut DVD-romen (var ikke min, lånte bare for å få XP inn før min kom i posten), ble den litt sur. En telefon til MS fikset problemet. Du får opp telefonnummeret på skjermen, og alt foregår automatisk via en telefonsvarer.

ENDRET: Og jo, husker jeg skvatt når jeg skulle skru på alt og ingenting skjedde etter å ha montert alt, men 3sek senere kom jeg på at min nye strømsforsyning hadde on/off-knapp på baksiden. :!:

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

OO.. Matsemann.. Du har reddet kvelden for meg :D Det var de svarenen jeg håpet på og få.

Morsom Den der med strømknappen bak .

Da går jeg for å sette over disken så tar jeg det derfra.

Ha en flott kveld. Nå venter Fredags pilsen.

Lenke til kommentar

Satt sammen Pc`en på Lørdag. Det var greit å få den sammen. Virket ved første oppstart.

Måtte innstalere Vista på nytt Men det er jo grei skuring egentlig.

Måtte ringe Microsoft når jeg skulle aktivere pc`èn. Forklarte bare at jeg har kjøpt ny hardware. Eneste de ville vite,var at Vistaen ikke satt i en annen maskin. Det Gjør den jo ikke. Så da var det greit Fikk en ny kode lest opp. Satt inn den. Så var det i orden. Greit at Microsoft er såpass forståelsefulle? Har jo tross alt betalt nesten 1000 kr for opperativsystemet.

Men en kjempetabbe klarte jeg jo og gjøre. Satt Windows på feil partisjon. Så nå ligger det opperativsystemer på begge partisjonene. Får ikke slettet den heller. Pluss at under oppstart,så må jeg ta stilling til hvilken Windows jeg vil åpne!

Noen som har ett godt råd for å bli kvitt Vistaen på D partisjonen?

Endret av Jollis
Lenke til kommentar
Ja jeg er klar over den metoden. Men den er jo rimelig i grenseland. Men så lenge jeg har kjøpt lisensen og ikke kjører den på noen annen maskin, så er det jo ikke så ille .Moralsk sett :roll:

Hvis du kjøper en "retail"-lisens, så kan du flytte den med deg fra maskin til maskin, etter som du oppgraderer hardware'n din. (Så lenge du bare bruker det på en maskin av gangen.) Det er noe av fordelen med "retail" i forhold til OEM, og en av grunnene til at "retail" er dyrere enn OEM.

Når du kjøper en PC med ferdiginstallert OS, så er det som regel en OEM-lisens du får. Selv om du skulle være så heldig å få med egne OS-disker og ikke de dølle recovery-greiene, så har du ikke lov til å installere OS'et (med den samme lisensen) på en ny maskin.

Kall meg skeptisk, men jeg tviler på at Microsoft vil gi deg lov til å bruke din OEM-lisens som om det var en "retail"-lisens.

edit: Manglet en "ikke" ...

Det gikk greit å få aktivert Windows. Måtte ringe ett nummer som ble oppgitt på skjermen. Og beskrev problemet.Så lenge jeg ikke kjørte Vistaen på to maskiner, så var det greit. Måtte lese opp en koderekke Som stod i meldingen. Deretter fikk jeg ny aktiveringskode. Det gikk jo smertefritt.

Løner seg å være ærlig ser det ut for.

Endret av Jollis
Lenke til kommentar
Det gikk greit å få aktivert Windows.

Good for you!

Hvis Microsoft i praksis opptrer mindre strengt enn det de uttaler offentlig, så er jo det bare til selvbyggernes fordel. (Det var flere lange diskusjoner omkring dette for et års tid siden.)

Jeg må innrømme at jeg ikke hadde trodd det skulle være så enkelt å få aktivere. Men Microsoft er vel fortsatt interesert i å ha oss som kunder i fremtiden. Og da holder det kanskje ikke med det gode gamle strenge regimet?

Uansett er glad for at det gikk så greit.

Og at den nye pc`en er bra og oppe og går uten problemer.

Takker for alle tips.

Endret av Jollis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...