Gå til innhold

[Løst]Flytte Hardisken over i ny PC.

jollis

Anbefalte innlegg

skal i løpet av helgen sette sammen en ny Pc. I den forbindelsen,Så lurer jeg på om det er mulig og sette over den gamle Hardisken hvor Vista er innstalert. Og om det da vil virke på den nye Pc`en?

Operativsystemet er Windows Vista Home premium 32 bitt. Hadde vært greit å sluppet å instalere Vista på nytt. Men det blir kanskje med drømmen.

Setter stor pris på hjelp.

Endret av Jollis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

helt klart, det kan se ut som det funker, og så akkurat når du har installert allt og skal til å bruke maskinen finner du ett eller annent som ikke funker, eller at det krasher, det hadde vært surt, driver- og programinstalleringen tar jo faktisk lengere tid enn selve win. installasjonen

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Okay.

Får innstalere på nytt da :roll: Men min versjon er OEM aner ikke reglene for dette, siden jeg skal flytte opperativsystemet over i ny maskin og setter Xp i den gamle. Får jeg problememer med Microsoft montro?

Blir jo en Lisens som flytes.

Vet du noe om dette?

Endret av Jollis
Lenke til kommentar

En OEM-lisens skal følge den maskinen den først blir installert på, men hvis den maskinen går istykker, skal du ha lov til å erstatte hovedkort osv. og installere på nytt med den samme lisensen.

Men hvis du har aktivert Vista med denne lisensen på en annen maskin før, så blir du vel nødt til å ringe et MS tlf.nr. og forklare hvorfor du nå driver og skal aktivere OEM-lisensen på ny hardware. Og da er svaret: "Fordi den gamle maskinen kræsjet og jeg måtte bytte ut all HW."

Lenke til kommentar
En OEM-lisens skal følge den maskinen den først blir installert på, men hvis den maskinen går istykker, skal du ha lov til å erstatte hovedkort osv. og installere på nytt med den samme lisensen.

Men hvis du har aktivert Vista med denne lisensen på en annen maskin før, så blir du vel nødt til å ringe et MS tlf.nr. og forklare hvorfor du nå driver og skal aktivere OEM-lisensen på ny hardware. Og da er svaret: "Fordi den gamle maskinen kræsjet og jeg måtte bytte ut all HW."

Ja jeg er klar over den metoden. Men den er jo rimelig i grenseland. Men så lenge jeg har kjøpt lisensen og ikke kjører den på noen annen maskin, så er det jo ikke så ille .Moralsk sett :roll:

Lenke til kommentar
Ja jeg er klar over den metoden. Men den er jo rimelig i grenseland. Men så lenge jeg har kjøpt lisensen og ikke kjører den på noen annen maskin, så er det jo ikke så ille .Moralsk sett :roll:

Hvis du kjøper en "retail"-lisens, så kan du flytte den med deg fra maskin til maskin, etter som du oppgraderer hardware'n din. (Så lenge du bare bruker det på en maskin av gangen.) Det er noe av fordelen med "retail" i forhold til OEM, og en av grunnene til at "retail" er dyrere enn OEM.

Når du kjøper en PC med ferdiginstallert OS, så er det som regel en OEM-lisens du får. Selv om du skulle være så heldig å få med egne OS-disker og ikke de dølle recovery-greiene, så har du ikke lov til å installere OS'et (med den samme lisensen) på en ny maskin.

Kall meg skeptisk, men jeg tviler på at Microsoft vil gi deg lov til å bruke din OEM-lisens som om det var en "retail"-lisens.

edit: Manglet en "ikke" ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en "retail"-lisens, så kan du flytte den med deg fra maskin til maskin, etter som du oppgraderer hardware'n din. (Så lenge du bare bruker det på en maskin av gangen.) Det er noe av fordelen med "retail" i forhold til OEM, og en av grunnene til at "retail" er dyrere enn OEM.

Når du kjøper en PC med ferdiginstallert OS, så er det som regel en OEM-lisens du får. Selv om du skulle være så heldig å få med egne OS-disker og ikke de dølle recovery-greiene, så har du lov til å installere OS'et (med den samme lisensen) på en ny maskin.

Kall meg skeptisk, men jeg tviler på at Microsoft vil gi deg lov til å bruke din OEM-lisens som om det var en "retail"-lisens.

Du er sikkert ganske realistisk. Men Jeg får håpe jeg slipper å legge ut penger på nytt Os igjen.Takker for alle svar. Skal komme tilbake og fortelle hvordan det har gått

Ha en fin helg alle sammen.

Lenke til kommentar
Men husk nå på en viktig ting. De kopperskruene SKAL MELLOM HK OG KABINETT! Ikke gå i samme smellen som meg (og flere andre).

Mener du avstandshyllsene?

Skal få litt hjelp av min Bror han har gjort det før. så jeg regner med at det skal gå bra :roll: Gleder meg som en unge til å sette igang...

Lenke til kommentar

En vanlig "feil" er å montere inn alt med en gang. Hvis PC-en da ikke starter, så kan det hende du må begynne å ta ting ut igjen. (Men du kan jo være heldig/dyktig og få det til på første forsøk også.)

Start med strømforsyning, hovedkort, CPU og RAM.

Koble til power-on-knappen osv. og start PC-en.

Hvis vifter begynner å surre osv., så er du på rett vei.

Neste er skjermkortet. (Og skjermen.)

Deretter diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...