Mirann Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Innlegget ditt er òg usakelig, og dette bildet er enda mer usakelig: ]http://www.signonsandiego.com/uniontrib/20060619/images/curr_jungle280.jpg Folk som er mer disponert for overvekt, enten det er pga. sykdom eller medisiner, må kompensere med å trene mer eller spise mindre. Ingen, med mindre de kan skape energi (noe som ikke går an i følge fysikken), klarer å legge på seg av ingenting. Så du mener da at det er bare for en person som å spise mindre og trene max. for å kunne holde vekt? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Spise riktigere ville jeg heller sagt. "Spise mindre" er alt for snevert, og det er ikke alltid det som er løsningen. Endret 12. juni 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Nei - du trenger ikke å vri på alt jeg sier. Jeg sier at dette er enkel fysikk, "Energi kan ikke skapes eller forsvinnge, bare gå fra en energiform til en annen" som det heter. La oss si at en person har lav forbrenning, og spiser mye, da vil han gå i overskudd og kroppen vil da lagre dette overskuddet, og personen blir feit. Denne personen må da enten spise mindre, eller bevege seg mer, for å havne i underskudd eller balanse. En person med sykdom eller dårlige gener må kanskje passe litt bedre på, men det er på ingen måte en unnskyldning for å være feit. For å være litt "usakelig" ... hvor mange feite folk med genfeil tror du man så i Auschwitz eller ser i dag under hungersnød i Sudan? Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Nei - du trenger ikke å vri på alt jeg sier. Jeg sier at dette er enkel fysikk, "Energi kan ikke skapes eller forsvinnge, bare gå fra en energiform til en annen" som det heter. La oss si at en person har lav forbrenning, og spiser mye, da vil han gå i overskudd og kroppen vil da lagre dette overskuddet, og personen blir feit. Denne personen må da enten spise mindre, eller bevege seg mer, for å havne i underskudd eller balanse. En person med sykdom eller dårlige gener må kanskje passe litt bedre på, men det er på ingen måte en unnskyldning for å være feit. For å være litt "usakelig" ... hvor mange feite folk med genfeil tror du man så i Auschwitz eller ser i dag under hungersnød i Sudan? Men nå vrir du på det jeg har skrevet! Det jeg har kommentert på er at det er ikke alltid overvektige har skyld i det selv (hvis man kan si det på den måten) Det kan være andre årsaker. Som f.eks. medisiner. "Alle" skjønner at dårlig kosthold og lite bevegelse skaper overvekt. Men man får kanskje litt andre nyanser når man har blitt noen år og får bredere livserfaring. Da blir ikke alt like svart hvit lenger. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Nei - du trenger ikke å vri på alt jeg sier. Jeg sier at dette er enkel fysikk, "Energi kan ikke skapes eller forsvinnge, bare gå fra en energiform til en annen" som det heter. La oss si at en person har lav forbrenning, og spiser mye, da vil han gå i overskudd og kroppen vil da lagre dette overskuddet, og personen blir feit. Denne personen må da enten spise mindre, eller bevege seg mer, for å havne i underskudd eller balanse. En person med sykdom eller dårlige gener må kanskje passe litt bedre på, men det er på ingen måte en unnskyldning for å være feit. For å være litt "usakelig" ... hvor mange feite folk med genfeil tror du man så i Auschwitz eller ser i dag under hungersnød i Sudan? Men nå vrir du på det jeg har skrevet! Det jeg har kommentert på er at det er ikke alltid overvektige har skyld i det selv (hvis man kan si det på den måten) Det kan være andre årsaker. Som f.eks. medisiner. "Alle" skjønner at dårlig kosthold og lite bevegelse skaper overvekt. Men man får kanskje litt andre nyanser når man har blitt noen år og får bredere livserfaring. Da blir ikke alt like svart hvit lenger. Medisin kan fortsatt ikke bryte energiloven. Jeg er noen år, og har nok livserfaring. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Ein kan jo trekke inn ting som dårlig motivasjon, dårlig psyke av ymse grunnar som ein grunn til ikkje å trene eller å rett og slett ete meir, men alt startar ein stad. I utgangspunktet vil eg påstå at overvektige har skuld i det sjølv. Og det er veldig, veldig riktig og logisk som Oddvar Knus seier; et du ikkje nok til å skape eit overskudd i kroppen, så vil du ikkje legge påd eg. 1+1=2, ikkje 3. Lenke til kommentar
Gjest Medlem-148998 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Nei - du trenger ikke å vri på alt jeg sier. Jeg sier at dette er enkel fysikk, "Energi kan ikke skapes eller forsvinnge, bare gå fra en energiform til en annen" som det heter. La oss si at en person har lav forbrenning, og spiser mye, da vil han gå i overskudd og kroppen vil da lagre dette overskuddet, og personen blir feit. Denne personen må da enten spise mindre, eller bevege seg mer, for å havne i underskudd eller balanse. En person med sykdom eller dårlige gener må kanskje passe litt bedre på, men det er på ingen måte en unnskyldning for å være feit. For å være litt "usakelig" ... hvor mange feite folk med genfeil tror du man så i Auschwitz eller ser i dag under hungersnød i Sudan? Helt enig ! Det er jo bare å vite litt om hvordan kroppen faktisk fungerer, så skjønner man ( eller burde ihvertfall) at å si at det er i genene dine, er en ganske tåpelig unnskyldning. Du blir ikke feit, uten å få i deg flere kalorier enn det du forbrenner. Uansett hvordan genene dine nå måtte være. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Å blande dette med dysleksi og ADHD blir i hvert fall usakelig, dette er sykdommer på et helt annet nivå. Overvekt kan i beste fall kalles en selvpåført lidelse; Dysleksi har med hvordan visse senter av hjernen fungerer, det kan over hodet ikke sammenlignes. Da kan man like så greit si: "Reis deg opp, ikke vær så lat" til en person som er lam fra halsen og ned? Endret 12. juni 2008 av Oddvar Knus Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Dere går med på at noen personer har lettere for å legge på seg av maten de spiser. Det må bety at de nyttegjør seg næring dårligere enn andre; flere kalorier går til lagring enn hva godt er. Altså går også færre kalorier til "driften" av kroppen, men disse trenger jo (minst) like mye kalorier for å holde seg i gang som alle andre mennesker. Er det så feil av dem at de spiser nok til å føle seg opplagte at man kan si at det er deres skyld at de er feite? Verden er ikke enkel. Understreker nok en gang forskjellen på "skyld" og "ansvar": Det er de færrestes skyld at de er feite, men ansvaret for å bli slank ligger selvsagt først og fremst på dem selv. Hvis de vil bli slanke, da. Å blande dette med dysleksi og ADHD blir i hvert fall usakelig, dette er sykdommer på et helt annet nivå. Overvekt kan i beste fall kalles en selvpåført lidelse; Dysleksi har med hvordan visse senter av hjernen fungerer, det kan over hodet ikke sammenlignes. Da kan man like så greit si: "Reis deg opp, ikke vær så lat" til en person som er lam fra halsen og ned? Poenget er at vi vet lite om hvorfor folk blir dumme, men vi vet ikke så jævla mye mer om hvorfor folk blir feite, og "mindre mat og mer mosjon" er et like for-forenklet remedie mot fedme som "flere bøker og mindre TV" er det mot dumhet. Begge deler vil sannsynligvis hjelpe mot det de er ment å hjelpe mot, men i større eller mindre grad, og en fullkommen avhjelp oppnås bare med individuelle infallsvinkler. Endret 12. juni 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Dere går med på at noen personer har lettere for å legge på seg av maten de spiser. Det må bety at de nyttegjør seg næring dårligere enn andre; flere kalorier går til lagring enn hva godt er. Altså går også færre kalorier til "driften" av kroppen, men disse trenger jo (minst) like mye kalorier for å holde seg i gang som alle andre mennesker. Er det så feil av dem at de spiser nok til å føle seg opplagte at man kan si at det er deres skyld at de er feite? Verden er ikke enkel. Fortsatt, et dei nok så blir dei ikkje feite. Et dei meir enn nok, så blir dei feite. Du kan ikkje legge på deg utan eit kalorioverskot. Som sagt, 1+1=2, ikkje 3. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Ja, det har man jo sagt før. Det jeg snakket om er folk som må spise "mer enn nok" fordi kroppen utnytter energien feil og lagrer i stedet for å bruke. Inntak/forbruk er ikke så enkelt som "det man putter i munnen" og "hvor mye man rører på seg". Kan dere som synes det er så viktig å plassere skylden hos overvektige fortelle meg hvorfor det betyr noe? Her i landet spiller det ingen trille om sykdom er selvforskyldt, man har samme rett til behandling uansett. Sutring blant feite har jeg hørt veldig lite av, og den oppstår stort sett bare når de blir utsatt for angrep av folk som mener de har et forklaringsproblem. Jeg mistenker det for å være slik fatt at noen sper på selvbildet ved å sammenligne sin egen vekt med andre mindre heldige. At forskjellen er noe å være stolt av. Er det en bragd å være tynn, da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hvor tar du det fra at kroppen lagrer energien i stedet for å bruke den til fysiologiske prosesser hos feite folk? Tror du tynne mennesker går rundt med en ekstra høy kroppstemperatur? Du sier mye rart, men begrunner veldig lite av det, Isbilen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Jeg synes ikke det bør være nødvendig å begrunne at det er forskjell på folk. Synes det hadde vært rart med det mangfoldet det er i menneskeslekten - at den eneste tingen som var likt hos alle: at vi forbrukte energi og lagret fett ett hundre prosent likt i henhold til en kategori vi har laget for å holde styr på det hele. Sånn er det ikke. Jeg synes også det var litt rart hvis kroppens eneste måte å bestemme seg for om den skal lagre energi som fett skulle være om det er overskudd eller ikke. Mer avansert er vi på alle andre områder, hvorfor skulle noe så viktig som næringsinntak være så binært, med den sårbarheten det innebærer? Jeg tror ikke tynne mennesker går rundt med en ekstra høy kroppstemperatur, men det er da ikke den eneste måten å bruke energi på. Det kan hende de tar opp mindre, lagrer mindre, det vet jeg ikke, men jeg er HELT sikker på at det er variasjoner på måten forskjellige kropper nyttegjør seg en gitt mengde mat, nettopp fordi det er forskjell på folk. Det eneste som skjer i munnen er at næringen stilles lagelig til for opptak. EDIT: For å si det sånn: Det helt store forklaringsproblemet har jeg ikke før jeg sier at noe er nøyaktig på den og den måten, så den byrden synes jeg heller ligger hos de som påstår at forenklete kalorimodeller er svaret på alt. Ei heller er det så lett for meg å tilby nærmere forklaringer på ting når du ikke sier hva det er du ikke er fornøyd med, til det skjer er "du sier mye rart" egentlig ikke mer enn en stusselig hersketeknikk. Endret 12. juni 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
HardCore Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Det er svært sjelden det er noen stor forskjell i metabolismen/forbrenningen til folk, men det er mye som kan påvirke/stimulere den. Bl.a trening og ikke minst muskelmasse. 1 kg muskler forbrenner ca 90 kcal daglig. 10 kg muskler ekstra tilsvarer ca to mellomstore middager ekstra daglig... Lenke til kommentar
H.Eye Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Har ikke orket å lese gjennom hele tråden, men her er mine 50 øre. Kall meg kynisk, er du feit og ikke har noen sykdommer som direkte hindrer deg i å uttøve fysiske oppgaver som forandrer kroppen slik som du vil det, har man ikke noen andre å legge ansvaret over på, eller skylde på noen andre enn seg selv. Har man dårlig forbrenning? Gjør noe med det. Har man dårlig selvtillit fordi du flyter som en dupp? Gjør noe med det. Ingenting gjør meg mer forbannet enn feite folk som syter over helt irrelevante ting som av en eller annen magisk grunn hindrer de til å gjør noe annet enn å søke sympati på grunn av fysikken deres. "Jeg blir deprimert av å trene." "Jeg liker ikke tanken på at noen ser meg ute å jogge." "Jeg er så dårlig form.." Om du er feit fordi foreldra dine ikke brydde seg om hva du puttet i munnen din, eller ikke kunne å lage mat, eller de aldri var der, om du ble dumpa og kun maten kunne fylle tomrommet som var der etter han/hun dro fra deg, pick up the slack. Noen ting er urettferdige, dårlige gener eller overvekt er en av de. Dårlige gener,vaner,høyt kolesterol, leveforhold etc.. Må suppleres med noe annet for at man skal nå dit man vil. Kort sagt; Pick up the slack. Jeg var selv overvektig i perioden fra jeg var 10 år, til jeg var 16 nesten 17 år gammel. En følge av at jeg flyttet litt rundt, og satt heller forran tv'en og trykte i meg delicaaas fooods enn å aktivitisere meg e.l. Jeg prøver ikke å male ett gylden bilde av meg selv, men med litt viljestyrke ordner mye seg, jeg røyket tilogmed fast en periode også, ung og dum kan man si. Tl;dr slutt å syt. Lenke til kommentar
Hoel Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Å blande dette med dysleksi og ADHD blir i hvert fall usakelig, dette er sykdommer på et helt annet nivå. Overvekt kan i beste fall kalles en selvpåført lidelse; Dysleksi har med hvordan visse senter av hjernen fungerer, det kan over hodet ikke sammenlignes. At du påstår at overvekt er en selvpåført lidelse viser vel hvor lite du forstår rundt problematikken. Alle jeg har møtt som har ekstrem overvekt på linje med min egen har overvekten sin som et symptom på en annen sykdom, da ofte depresjon e.l. Det er ingen som setter seg ned å tenker "ja nå skal jeg bli feit" og spiser seg skakk ihjel. Dette er bare et symptom på at noe ikke er riktig i tankemåten og forholdet man har til mat. Noen tyr til alkohol og annen rus, mens overvektige tyr til mat som sitt rusmiddel. Problemet ligger da i det kognitive tankemønstret angående hva som skjer når man blir stresset, lei seg, deprimert eller har andre plager. Og det er ikke bare å bestemme seg for å forandre et kognitivt tankemønster, det krever mye arbeid å rette opp i det. dessverre finnes det "Vidunder-kurer" som funker SÅ bra, men de forandre ikke noe på det forholdet man har til mat. Det bare bruker viljestyrken din så lenge du holder ut evt til du er nede på en vekt man er fornøyd med før man skyter opp igjen fordi man er tilbake til det gammle. Så da hjelper det utrolig lite å fortelle folk at du kan spise like mye/litt mindre en du bruker så går du ned i vekt så fort at du ikke aner det engang når problemet ikke ligger der. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Trøstespising er vell sin egen skyld, for å ikke snakke om å være aktiv. Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Det er jo noen som ikke har opplevd at overvektige sitter og klager ved bordet, eller at de ikke "kan" dra på treningssenter fordi de tror alle ser på dem. De (som meg) som har lest psykologi vet at dette kalles spotlight effect, der man tror at ALLE ser på dem når de går inn i et rom. De fleste ser nok på deg, men de tenker ikke mer over det. For de fleste faller det seg naturlig å se på det som beveger seg, med et tomt blikk. Og det ER veldig mange som syter. Jeg har møtt noen, og kjenner noen i vennegjeng. Det er derfor man får litt "det er bare DU som kan gjøre noe med det" -holdningen, fordi man ikke gidder å høre på sytinga. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Er det en bragd å være tynn, da? For å vri litt på det; Det er fryktelig lite sunnt å vere overvektig. Kroppen er ikkje bygd for å bære X antall kilo ekstra feitt. Er desse ekstra kiloane i muskelmasse, derimot, så har du den energien som skal til for å flytte på det og. Blir like skuffa kvar gong eg ser svært overvektige ta heisen opp éin etasje når trappa er to meter unna, eller køyrer bil dei 300m til butikken. Det er denslags latskap som avlar overvekt. Og overvektige foreldre avlar som regel overvektige barn, and the cycle goes on. Det er ganske store summar av skattepengane våre som går med til behandling av overvekt kvart år. Tenk så lite som eigentleg skal til for svært mange for å redusere dette... Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Igjen, det går ikke an å sammenligne overvekt med dumhet ... Det er ikke nødvendigvis en bragd å være tynn, men det er mange fordeler med å ikke være overvektig: - Man har ofte bedre helse - Man har større utvalg i klær - Man drar mer damer - Man gjør det bedre i jobbsammenheng (feite folk blir ofte nedprioritert, fordi folk tenker at de er late og dumme) - Man blir mer attraktiv Bare for å nevne noen, men nå er vi langt offtopic. =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå