Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feite folk kan skylde på seg selv*Les førstepost*!

Nymph

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvordan det er mulig. Du må ha GOD forbrenning, eller så er det bare jeg som har ekstremt dårlig. Hadde lagt på meg opptil flere kilo ganske kjapt om jeg hadde levd på mcdonaldsmat osv over tid, både med og spesielt UTEN mosjon (snakker av erfaring). Hva mener du forresten med "gjennomsnittsforbrenning"?

Med gjennomsnittforbrenning mener jeg, Ola Nordmann bruker ca 2200kcal per dag. Dette er selvfølgelig ikke korrekt. Jo større man er, jo mer kcal bruker du. Spise ofte får ikke opp forbrenningen på noen som helst måte. Det eneste som skjer, er at man ikke overspiser på de store måltidene. Det som får opp forbrenningen i lengden er styrketrening, da det bygger muskler= Muskler bruker kcal. Skal man ha "forbrenningsboost" kan man ta seg en GK økt, eller bare vanlig jogging.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er nok at noen har stilt spørsmålet "er det lurt å spise ofte", og for å rettferdiggjøre ja-svaret har man lagt til noe om forbrenning. Dette blir tatt for bokstavelig av noen, som krever at det betyr at hyppige måltider alene har effekt. Men en ting er sikkert: Det er lettere å spise ordentlig hvis man spiser ofte, og det er lettere å holde seg aktiv hvis man ikke er sulten hele tiden. Kan man kanskje likevel si at hyppige måltider på en mer indirekte måte fører til økt forbrenning? Ikke umulig. Bottom line er uansett at økt forbrenning eller ikke, det er ikke dumt å spise ofte og lite av gangen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Et av de mest brukte utsagnene i forhold til det å spise ofte (ved siden av det grunnløse argumentet om bedre forbrenning) er at det er lettere å kontrollere blodsukkere og dermed unngå fristelser.

Lenke til kommentar
Et av de mest brukte utsagnene i forhold til det å spise ofte (ved siden av det grunnløse argumentet om bedre forbrenning) er at det er lettere å kontrollere blodsukkere og dermed unngå fristelser.

For meg er det motsatt. Hvis jeg f.eks bare spiser 2 måltider på kvelden, er jeg 100% innstilt på at jeg ikke skal spise før da. Og jeg har jevnere blodsukker når jeg f.eks holder på med IF. :)

Ellers må jeg si at jeg er 100% enig med deg om at det ikke er så dyrt å spise sunt. Dette er nok en stor myte, og en stor unnskyldning folk bruker for å spise grandiosa. Det krever kanskje litt mer planlegging å kjøpe inn og spise sunt, men det er bare bra og være litt bevist på hva du kjøper inn og prisene til det du kjøper. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Tittelen blir passe snål. "Feite folk kan skylde på seg selv" Ja vel, hva så? Røykere kan skylde på seg selv, narkomane kan skylde på seg selv, alkoholikere kan skylde på seg selv, listen er lang. Ser ikke noen slike tråder rundt omkring i forumet under Helse. Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Vel, jeg synes at de du nevnte kan skylde på seg selv. De har jo gjort det av egen fri vilje.. Men det er jo lov å angre seg, og da er det lov å spørre etter tips og råd om hvordan.

Men til syvende og sist, så er det ingen andre og klandre enn seg selv når det gjelder røyking, drikking og overvekthet. (unntatt barn som blir fora opp av foreldre da såklart)

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tittelen blir passe snål. "Feite folk kan skylde på seg selv" Ja vel, hva så? Røykere kan skylde på seg selv, narkomane kan skylde på seg selv, alkoholikere kan skylde på seg selv, listen er lang. Ser ikke noen slike tråder rundt omkring i forumet under Helse. Hvorfor ikke?

Poenget med tittelen er jo nettopp å understreke at feite folk ofte unnskylder seg med ting som dårlig forbrenning osv.

Lenke til kommentar

Som sagt skrev jeg den for å provosere litt! :p Derfor jeg har valgt ord som "feite folk" istedet for overvektige. Jeg var litt usikker i starten, om det virkelig gikk an å skylde på alt annet (penger, stoffskifte, dårlig forbrenning etc etc). Men jeg har blitt mer og mer overbevist om at de kan for overvekten selv, etter å ha lest litt om det og sett dokumentarer.

Og de som røyker går ikke runt og sier "du skjønner jeg ble avhengig fordi jeg hadde alt for god kondis.. ". Nei, men seriøst da. Det er liksom ikke noe vits for dem å bortforklare det liksom. De vet jo hva de gjør, og gjorde seg selv avhengige.

De som er overvektige har jo en tendens til å finne på mange slags unnskyldninger for den tilstanden de er i. Og jeg sier ikke at jeg har gått og spurt folk "unnskyld, hvorfor er du overvektig?". Men som oftest kan de kommentere seg selv, og si "ah.. jeg er så tykk, pga de hersens medisinene!" Det virket litt... blåst.. så ville sjekke hva andre mener om det.

Lenke til kommentar

De overvektige finner på unnskyldninger for overvekten fordi omverdenen krever det. Når noen prøver å stille deg til rette for noe du ikke føler du kan noe for er det klart du kommer med unnskyldninger, og siden man ikke går rundt hele tiden og planlegger hvordan man skal beklage hvordan man ser ut overfor andre blir nødvendigvis ofte slike forklaringer lite gjennomtenkte. Og siden de som stiller kravene gjør det med utgangspunkt i at de vet alt og at tjukkasen er feit fordi han ikke forstår noe, mens sannheten er at de er like grønne i skolten begge to, blir ubalansen desto større.

Jeg er overvektig. Jeg vet at det ikke er min skyld, av flere grunner.

Jeg har ikke valgt det selv. Har man ikke et valg, har man heller ingen skyld. Lenger enn dette trenger man egentlig ikke å gå. Man vil kanskje si at man kan velge mye rart opp gjennom oppveksten, men hadde det vært så mange feite folk hvis det var så enkelt? Nei.

Jeg har ikke valgt min families dårlige matkultur. Ei heller har jeg valgt genene mine. Når jeg ser tilbake på oppveksten min og hvordan foreldrene mine holder på, ser jeg mange årsaker til at vi er på pluss-siden nesten hele gjengen.

Etter at jeg flyttet hjemmefra har jeg blitt mye sunnere, og når jeg får penger nok til å ha et ordentlig kosthold (for det har man faktisk ikke som student) skal det bli enda mer vei i vellinga.

Jeg kommer nok omsider til å ende opp med en sunn vekt, og DET skal jeg være stolt over. Jeg skammer meg imidlertid ikke en halv millimeter for at jeg har litt å jobbe med, og det skal heller ingen kreve av meg. Det er mitt ansvar å gjøre livet mitt bedre, det er bare jeg som kan gjøre jobben. Men at det er min skyld at jobben må gjøres? Fuck off.

Lenke til kommentar

Okei, jeg skjønner at de som føler seg truffet i denne tråden, ikke gidder å lese det vi skriver. Men det er flere her som har påpekt at om man vokser opp i en familie som ikke gidder/har mulighet ril å lage sunn mat, så er det ikke deres skyld! Men det er f.eks mange som flytter hjemmeifra som lever på brus og pizza, og da er det deres egen skyld, og ikke at de har så dårlig forbrenning. Gå en tur da, og se om det hjelper litt liksom..

Og jeg syns det er synd å se overvektige som spiser junk, fordi jeg faktisk tenker over konsekvensene av den burgeren/pølsa/whatever. Det spiller ingen rolle om dette er den "ene pølsa de spiser i året", de skader seg selv! Og det samme tenker jeg om undervektige, som jogger seg til døde på tredemøllen på trening. De skader seg selv. Jer er KLAR over at som oftest ligger også spiseforstyrrelsen mye dypere, men det er uansett feil at de skyldet på alt annet, og ikke innser at de selv er en del av problemet!

Lenke til kommentar

Vet at mange reagerer på når overvektige spiser hamburgere osv. Selv er jeg likegyldig til akk det der, og tenker ikke over det. Er jo mange som er VELDIG glad i mat der ute. Andre får den samme lykkefølelsen av å trene.

Jeg tror visse folk er mye mer utsatt for å bli overvektige enn andre ( gener osv ) så det er ikke alltid at de har seg selv å takke for de ekstra kiloene. Det blir jo som med alle andre ting man kan misbruke. alkohol, piller osv.

edit: Må inrømme jeg merker at når jeg først spiser usunn mat, er det VELDIG lett å forsette å spise mer usunt. Samme med sunn mat, når jeg eter sunnt fortsetter jeg gjerne med det. Moderasjon er gull :S

Endret av asad
Lenke til kommentar
Vet at mange reagerer på når overvektige spiser hamburgere osv. Selv er jeg likegyldig til akk det der, og tenker ikke over det. Er jo mange som er VELDIG glad i mat der ute. Andre får den samme lykkefølelsen av å trene.

Personlig er eg svært glad i god mat òg å trene :)

Jeg tror visse folk er mye mer utsatt for å bli overvektige enn andre ( gener osv ) så det er ikke alltid at de har seg selv å takke for de ekstra kiloene. Det blir jo som med alle andre ting man kan misbruke. alkohol, piller osv.

Enkel matte:

Du blir ikkje feit dersom du blir kvitt meir enn du et. 1-1=0, ikkje 2.

Sjølvsagt er det dei som har treigare forbrenning av ymse årsaker, men dei aller færraste har gener som tilseier at dei må bli feite. Deretter er det det med disiplin osv.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Sjølvsagt er det dei som har treigare forbrenning av ymse årsaker

Akkuratt men samme hvor "treg" forbrenningen er så er den ikke tregere enn det kroppen forbrenner/trenger så må det være overskudd for å lagres til fett og da er man selv skyldig.

Alltså, skylde på seg selv.

Lenke til kommentar

Noen gang møtt en røyker som skylder på andre enn seg selv?

• "Jeg røyker bare fordi jeg har så lav forbrenning"
  • "En brødskive for mye så røyker jeg 20 sigaretter"
  • "Jeg røyker bare fordi jeg har dårlige gener."
  • "Jeg venter bare på en operasjon sånn at jeg kan slutte å røyke."

De gruppene du nevner vet alle at det er deres egen skyld at de har havnet i det uføret de er i. Tjukke folk har en lei tendens til å legge skylden på problemene sine over på eksterne faktorer, mens det i de fleste tilfeller ene og alene er viljestyrken som er problemet, eller mangelen på viljestyrke.

Og selvbedraget. "Man må jo få ha noen gleder" sies det, mens man jafser ned en 450 grams pose med Nidar favoritter.

Lenke til kommentar
Sjølvsagt er det dei som har treigare forbrenning av ymse årsaker

Akkuratt men samme hvor "treg" forbrenningen er så er den ikke tregere enn det kroppen forbrenner/trenger så må det være overskudd for å lagres til fett og da er man selv skyldig.

Alltså, skylde på seg selv.

De har selvfølgelig skylda selv, men War. Syntes du ikke synd på dem som legger på seg selv om de bare spiser 1200 kcal dagen og de trenger å trene hver dag 90 min på sykkel og styrke 2-3 dager uka for å holde vekta og kan kanskje gå opp til 1500 kcal og må holde det slikt konstant for å ikke gå opp i vekt? Hadde du ikke syntes det var urettferdig hvis du la på deg like fort? hvis du kunne bare spise 1 Grandiosa dagen og ikke mere mat den dagen?

Regner med du har deffa? Da spør jeg, ville du likt å deffa hele året rundt?

Ikke alle har like mye skyld i at de blir feite, for du ville vell likt å leve like normalt som alle andre og kunne bli mett hver dag som de fleste av oss gjør?

Lenke til kommentar
De har selvfølgelig skylda selv, men War. Syntes du ikke synd på dem som legger på seg selv om de bare spiser 1200 kcal dagen.

Kan du gi meg noen kliniske bevis på dette? Og ikke at du her hørt om en, eller kjenner en osv.

Jeg hører nesten hver dag om folk som sier det spiser så og så lite, og ikke går ned i vekt. Men fakta er at disse får i seg MYE mere kcal enn det de selv tror.

Bare se på treningsstudio. Der er det overvektige damer\menn som dasser rundt en times tid og løfter litt her og der. Disse forbrenner kanskje 200-300 kcal, og når de er ferdige belønner de seg selv med en sportsdrikk med 50\50% karb\prot som inneholder 400 kcal!! Er det rart de ikke går ned i vekt og er like feite!?!

Så sier de at de trener og trener, samt at de er ”kjempe” flinke med kosten. Men de går ikke ned, HALLO!!

Og du må ikke glemme at vi diskuterer ”mannen i gata”. Vi diskuterer ikke den 1% med en ekstrem genfeil, dette er avvik. Vi snakker om folkesykdommen fedme.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Vi er ikke uenige der. For folk flest går det an. Jeg snakket mest om sosialklientene. Men der jeg tror du misforstod meg var når jeg snakket om "råd til" så mener jeg ikke at man ikke har penger på konto til å handle mat, men at man har et godt budsjett og et overskudd at man kan holde en standard som er over fattighetsnivået. mat er faktisk dyrt i norge, og spesielt svir det for noen uten at jeg skal gå noe særlig mere inn på hvem det kan være, men ja, for de fleste går det greit å leve sunt.

Apropos forburk, nordmenn bruker mindre penger på mat nå enn noensinne tidligere.

"Det er to hovedtendenser som har preget utviklingen i forbrukets sammensetning de siste 40 årene. Utgiftsandelen til mat og drikke har vært synkende i hele perioden. En gjennomsnittshusholdning bruker i dag bare drøyt 10 prosent av budsjettet til mat, sammenliknet med 40 prosent i 1958."

http://www.ssb.no/norge/forbruk.pdf

Poenget med tittelen er jo nettopp å understreke at feite folk ofte unnskylder seg med ting som dårlig forbrenning osv.

Noe som nærmest ligger i den menneskelige natur. Man leter alltid etter andre eller annet å lempe skylden over på om noe går en galt.

Du hørte sikkert i dine skoledager denne: "Åååå, det var AKKURAT det jeg ikke hadde lest på."

Lenke til kommentar
Ikke alle har like mye skyld i at de blir feite, for du ville vell likt å leve like normalt som alle andre og kunne bli mett hver dag som de fleste av oss gjør?

Ikkje like mykje nødvendigvis, men som regel størsteparten av skylda går på kva dei driv med. Det går på småting som å ta heisen opp ein etasje i staden for å gå, køyre 200m til butikken, køyre til jobb når dei kunne gått dit på 15min, aldri tenke over kosten sin, aldri mosjonere ordentleg, bruke heile dagane etter jobb/skule foran TVen. Denslags. Det er denslags som skapar den typiske feite nordmann, ikkje problem med forbrenninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...