pumba50 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) En annen ting er at kosthold er noe man lærer av foreldrene. Dessuten så er sunn mat dyr, så det er faktisk ikke alle som har råd til å være sunn, og det er en skandale i seg selv. Vi kan skylde på 90% av befolkningen som bidrar til å gjøre de usunne produktene billigere og de sunne dyrere. Endret 24. mai 2008 av Databamse Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 helt enig! En grandiosa koster 30 kroner og den blir jeg mett av. men koster meg mye mer av å bruke 50 kr dagen på kyllingfilè. I tillegg må jeg jo ha ris og grønnsaker... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Det er bare tull at det er spesielt dyrt å være sunn. Ris koster ingenting, grønnsaker er billig og kjøtt kan kjøpes på tilbud. De aller fleste i Norge har råd til å leve sunt. Det sier seg selv at når en feit person har råd til å bli feitere (for det er jo en utgift som øker i takt med vekten), så har den personen råd til å spise mindre og sunnere. Feite folk kan takke seg selv, men det er også i stor grad samfunnet sin feil. Det er problematisk for en overvektig å gå ned i vekt når han eller hun ikke har snøring om hvilken mat som bør spises. Det er sannelig bra at faget heimkunnskap har byttet navn til mat og helse. Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Til alle dere i denne tråden som mener at gener/sykdom/alt allen tull gjør at man legger på seg; Dere skulle sett dokumentaren på tvnorge i går. Der sa legen at alle foreldre med overvektige barn, eller de som er overvektige selv oftest skylder på alt annet enn seg selv. Han SA at vi overvurderer hvor mye mat vi trenger, og undervurderer hvor høy aktivitet vi kan ha. Det er kcal inn og kcla ut, selv om dere vil tro det eller ikke! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 I England er det helt sykt. Som i USA. Det verste er de foreldrene (spesielt han ene fyren i går) som mener at "barn skal være barn" og spise det de vil. Det er like mange feite unger i UK som det er mennesker i Norge. Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Han var helt på trynet! Hun prøvde å forandre livet for barnet, og han gikk imot henne hele tiden. Til å bli kvam av. Du så jo hvor lei seg hun ene overvektige jenta var, hun med lyst hår. Hun gråt på fanget til sin mor. I disse tilfellene er det foreldrene som lar barna blir syke, og det er trist. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg tror inntak/forbrenning-synet trenger en liten nyansering. Det er sant at vektøkning skyldes at man får i seg mer energi enn man forbrenner, men: Opptaket skjer ikke i det du putter maten i munnen, men i det kroppen tar til seg næringen. Det gjør forskjellige kropper på forskjellige måter og med varierende resultat. Samtidig er det også store variasjoner i forbrenning. Når de statsautoriserte ekspertene på området forenkler det ned til kalori inn/ut, er det fordi de ikke vet nok til å uttale seg sikkert om mer enn det, og siden de har et stort ansvar kan de ikke ta store sjanser. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke er mulig å finne bedre svar. Det er bare så utrolig mye som skal til for at et nytt paradigme skal slå rot i maktapparatet, særlig på et så viktig og omfattende område. Det er vanskelig nok å få gjennom banebrytende forskning som ikke angår folk flest. Jeg er heller ikke sikker på at styresmaktene er så interesserte i at folk skal gå bort ifra et moralistisk syn på overvekt. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Tenker jo for meg selv hva jeg ville gjort i den situasjonen, men det gjør meg ingenting om overvektige spiser usunn mat. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det er bare tull at det er spesielt dyrt å være sunn. Ris koster ingenting, grønnsaker er billig og kjøtt kan kjøpes på tilbud. De aller fleste i Norge har råd til å leve sunt. Det sier seg selv at når en feit person har råd til å bli feitere (for det er jo en utgift som øker i takt med vekten), så har den personen råd til å spise mindre og sunnere. Feite folk kan takke seg selv, men det er også i stor grad samfunnet sin feil. Det er problematisk for en overvektig å gå ned i vekt når han eller hun ikke har snøring om hvilken mat som bør spises. Det er sannelig bra at faget heimkunnskap har byttet navn til mat og helse. skal man følge 5-om dagen anbefalingen og samtidig ha grønnsaker hver dag så er det ikke billig. Å skal man i tillegg fokusere på sunne brødvarer (fleste nordmenn spiser brødvarer) så må man nesten kjøpe de dyre brødene som koster 30 kr ++. Skal man i tillegg kjøpe f,eks sunne proteinrike ostekilder slik som Vita Hjertegod hvitost som er laget med bare sunne planteoljer fra solsikker, raps osv, så blir tingene enda dyrere. Vil man samtidig ha rent vann så må man ty til kildevann-løsninger, det kan bli en utgiftspost også. Er man glad i fet fisk og tar det 3 ganger i uken så koster det også endel penger, fisk er ikke akkurat så veldig billig, iallefall ikke i forhold til en pizza. Men de dyre sunnhetsprinsippene starter virkelig når man skal ha ting som tran, vitaminer og andre tilskudd som skyter opp utgiftene. Personlig så har jeg råd til å være sunn, men jeg sa "for enkelte kan det være dyrt". Det er vel for det meste sosialklienter. Og når jeg sier "ikke råd" så mener jeg at man skal ha et overskudd etter man har handlet maten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 skal man følge 5-om dagen anbefalingen og samtidig ha grønnsaker hver dag så er det ikke billig. Fem om dagen gjelder både grønnsaker og/eller frukt, så jeg ser ikke poenget med å hamstre frukt og grønnsaker for å overgå det fastsatte behovet. Å skal man i tillegg fokusere på sunne brødvarer (fleste nordmenn spiser brødvarer) så må man nesten kjøpe de dyre brødene som koster 30 kr ++. Sunt brød trenger ikke koste mer enn 10 kr. Skal man i tillegg kjøpe f,eks sunne proteinrike ostekilder slik som Vita Hjertegod hvitost som er laget med bare sunne planteoljer fra solsikker, raps osv, så blir tingene enda dyrere. Norwegia ekstra lett koster vel 17,- eller noe sånt. Ikke spesielt dyrt med andre ord. Vil man samtidig ha rent vann så må man ty til kildevann-løsninger, det kan bli en utgiftspost også. I Norge har vi rent vann i springen, så det der utsagnet hører ikke hjemme noen steder i landet. Er man glad i fet fisk og tar det 3 ganger i uken så koster det også endel penger, fisk er ikke akkurat så veldig billig, iallefall ikke i forhold til en pizza. Jeg kjøpte 10 laksefileter på Ica til 100,- for ikke så lenge siden, og det holder til i hvert fall fem måltider. Men de dyre sunnhetsprinsippene starter virkelig når man skal ha ting som tran, vitaminer og andre tilskudd som skyter opp utgiftene. Jeg bruker omtrent 50,- i måneden på tilstrekkelig Omega 3-tilskudd. Noe annet trenger ikke Ola Nordmann. Jeg står fortsatt på mitt. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg lurer på en ting jeg. Åssen klarer folk å bli feite? Det skal jo veldig mye til egentlig. Skal vi si gjennomsnittsforbrenningen er 2200kcal da. Det er jo grise mye, jeg spiser veldig mye hver dag. Nesten sjokolade hver dag også, men har ikke sjangs til å gå opp for det. Så lenge man ikke driver med jojo slanking skal det veldig mye til for å bli feit. Prøvd i noen dager å bare spise på McDonalds også, eneste som skjer er at man har veldig lite energi til overs. Da var det snakk om 2 store big tasty menyer. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 skal man følge 5-om dagen anbefalingen og samtidig ha grønnsaker hver dag så er det ikke billig. Fem om dagen gjelder både grønnsaker og/eller frukt, så jeg ser ikke poenget med å hamstre frukt og grønnsaker for å overgå det fastsatte behovet. Å skal man i tillegg fokusere på sunne brødvarer (fleste nordmenn spiser brødvarer) så må man nesten kjøpe de dyre brødene som koster 30 kr ++. Sunt brød trenger ikke koste mer enn 10 kr. Skal man i tillegg kjøpe f,eks sunne proteinrike ostekilder slik som Vita Hjertegod hvitost som er laget med bare sunne planteoljer fra solsikker, raps osv, så blir tingene enda dyrere. Norwegia ekstra lett koster vel 17,- eller noe sånt. Ikke spesielt dyrt med andre ord. Vil man samtidig ha rent vann så må man ty til kildevann-løsninger, det kan bli en utgiftspost også. I Norge har vi rent vann i springen, så det der utsagnet hører ikke hjemme noen steder i landet. Er man glad i fet fisk og tar det 3 ganger i uken så koster det også endel penger, fisk er ikke akkurat så veldig billig, iallefall ikke i forhold til en pizza. Jeg kjøpte 10 laksefileter på Ica til 100,- for ikke så lenge siden, og det holder til i hvert fall fem måltider. Men de dyre sunnhetsprinsippene starter virkelig når man skal ha ting som tran, vitaminer og andre tilskudd som skyter opp utgiftene. Jeg bruker omtrent 50,- i måneden på tilstrekkelig Omega 3-tilskudd. Noe annet trenger ikke Ola Nordmann. Jeg står fortsatt på mitt. Du glemte en liten ting, alt er relativt til de usunne produktene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det var du som skrev at sunn mat var dyr. Jeg forteller bare at jeg er uenig og at det går helt fint å spise sunt for folk flest. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Det var du som skrev at sunn mat var dyr. Jeg forteller bare at jeg er uenig og at det går helt fint å spise sunt for folk flest. Vi er ikke uenige der. For folk flest går det an. Jeg snakket mest om sosialklientene. Men der jeg tror du misforstod meg var når jeg snakket om "råd til" så mener jeg ikke at man ikke har penger på konto til å handle mat, men at man har et godt budsjett og et overskudd at man kan holde en standard som er over fattighetsnivået. mat er faktisk dyrt i norge, og spesielt svir det for noen uten at jeg skal gå noe særlig mere inn på hvem det kan være, men ja, for de fleste går det greit å leve sunt. Endret 27. mai 2008 av Databamse Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg tror flertallet av overvektige i Norge ikke er sosialklienter. Jeg har for øvrig spist temmelig dårlig siden mars i år, men holder meg fortsatt på et greit kaloriinntak fordi jeg faktisk gidder å telle kalorier. Lenke til kommentar
marlboro! Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg lurer på en ting jeg. Åssen klarer folk å bli feite? Det skal jo veldig mye til egentlig. Skal vi si gjennomsnittsforbrenningen er 2200kcal da. Det er jo grise mye, jeg spiser veldig mye hver dag. Nesten sjokolade hver dag også, men har ikke sjangs til å gå opp for det. Så lenge man ikke driver med jojo slanking skal det veldig mye til for å bli feit. Prøvd i noen dager å bare spise på McDonalds også, eneste som skjer er at man har veldig lite energi til overs. Da var det snakk om 2 store big tasty menyer. Trener du? Ekstremt god forbrenning? Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Sitter mye foran pcen som du kanskje ser. Litt trening, men på treningen bruker max 200kcal= Like mye som den halve sjokoladen jeg tok på dagen. Forbrenningen er normal. Lenke til kommentar
marlboro! Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Skjønner ikke hvordan det er mulig. Du må ha GOD forbrenning, eller så er det bare jeg som har ekstremt dårlig. Hadde lagt på meg opptil flere kilo ganske kjapt om jeg hadde levd på mcdonaldsmat osv over tid, både med og spesielt UTEN mosjon (snakker av erfaring). Hva mener du forresten med "gjennomsnittsforbrenning"? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Forbrenning får du av og spise måltid ofte og lite. Hver 3. time hver dag. Nå er det slik at enkelte har vanskeligere for og få denne forbrenningen opp, mens andre er fødd med en slik forbrenning. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 At forbrenningen blir bedre av å spise ofte er bare tull. Godt mulig at jeg motsier tidligere innlegg av meg selv, men det skulle stemme bra med det jeg har erfart. http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå