Gå til innhold

Sb600 og d70s i trådløst oppsett

Anbefalte innlegg

Jeg har fårstått det sånn at man skal kunne utløse Sb-600 blitzen trådløst med et nikon D70s. Jeg har surfa rundt i 2 timer nå uten å finner noen svar på hvordan dette gjøres. Hvilken instillinger skal jeg bruke? Jeg har lest om CLS(Creative light system) på nikon siden sider, men jeg finner ikke ut hvordan instillinger jeg setter kamera og blitz på får å få dette til å fungere i praksis.

Håper noen kan hjelpe meg og forklare hvordan dette fungere. Det hadde jeg satt enormt stor pris på. Jeg er ikke noe kyndig når det kommer til blitz, det innrømmer jeg gladelig.

Håper dere skjønner spørsmålet mitt.

Eirik :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først går du inn i menyen på kameraet -> Blyant -> Built in flash -> Commander Mode. Still inn hvilken kanal du skal bruke den på.

Så holder du inne "Mode" og minus-knappen inne på SB-600 i noen sekunder. Da kommer det et ikon som ser ut som en Z med pil. Den skal være på.

Trykk så On/Off knappen for å komme tilbake. Still inn blitzen på samme kanal som kameraet.

Du må bruke den innebygde blitzen til å fyre av SB-600. Da skal det fungere.

Tror det er riktig. Har ikke brukt dette så mye selv, men tror det er riktig. Noen får heller rette på det om det er feil.

Lenke til kommentar
må du fyre av den innebygde blitsen for at det skal fungere?

Og er det også trådløs blitsstyring på d80?

Ja, det er pop-up blitsen som sender signal til SB-600/800 og forteller hva den skal gjøre.

Jepp. det er trådløs blitsstyring på D80 (det er i detalj beskrevet i manualen).

Funker det også om jeg holder over popupblitsen? For eksempel hvis jeg bare vil ha bakgrunns lys, og derfor ikke vil ha noe lys fra kameraet.

Lenke til kommentar
Funker det også om jeg holder over popupblitsen? For eksempel hvis jeg bare vil ha bakgrunns lys, og derfor ikke vil ha noe lys fra kameraet.

Kjenner ikke til D80, men jeg tror du har to innstillinger, en hvor pop-up blitsen bidrar til eksponeringen og en hvor den bare sender signal til de(n) andre (igjen, dette er beskrevet i manualen ;) ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...