abene Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Med gratisprogrammet namexif kan du gi dine digitale bilder et mer beskrivende navn. Les mer Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Jeg trodde først med å lese overskriften og se illustrasjonsbildet at det kunne dreie seg om et program som endret kameraets interne navngivning av filer. -For det ville vært fint. Dvs. at kameraet lageret bilder med annen tekst enn det som er standard. Endret 18. januar 2008 av plankeby Lenke til kommentar
amaab Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hørtes interessant ut. Må prøves etter jobb. Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Bruker selv programmet Exifer - http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/ Veldig godt fornøyd med det. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Burde ikke dette egentlig blit publisert på Akam.no først . Det virker jo mot sin hensikt at alt som vedrører foto relaterte ting blir først publisert på Hardware.no Lenke til kommentar
ratman87 Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Om dere trenger et lite og lett program med flere muligheter og funksjoner til å rename masse filer, uten å måtte installere selve programmet, kan dere prøve et program jeg har utviklet. Helt gratis og ingen begrensninger for personlig bruk. Fil Renamer v1.0 Hilsen Ratman87 Lenke til kommentar
Jove Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Finnes det programvare som en kan bruke for å legge inn stikkord, for så å søke etter stikkord senere blandt mange bilder? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Nokre innlegg er fjerna, tilbakemeldinger på moderering eller spørsmål om vår jobb tas enten på PM med moderator eller i kategorien Tilbakemeldinger om forumet. Vennligst ikkje kommenter dette innlegget. Lenke til kommentar
ratman87 Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Finnes det programvare som en kan bruke for å legge inn stikkord, for så å søke etter stikkord senere blandt mange bilder? om du mener legge inn noe tekst for eksempel på slutten av alle filnavnene, så kan du gjøre det med programmet mitt, se link lengre oppe Lenke til kommentar
mandela Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 De fleste bildebehandlingsprogrammer, om ikke alle, har denne funksjonen, bare til opplysning (ligger gjerne i tools => batch rename, change timestamp osv). Lenke til kommentar
Wetatron Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Finnes det programvare som en kan bruke for å legge inn stikkord, for så å søke etter stikkord senere blandt mange bilder? om du mener legge inn noe tekst for eksempel på slutten av alle filnavnene, så kan du gjøre det med programmet mitt, se link lengre oppe Og om han mener tagging av bilder slik GMail tagger mailer kan dette gjøres f.eks. med Picasa, som jeg syntes er en fin, gratis, bildeorganiserer.. Ellers har også Adobe Lightroom denne funksjonen tror jeg (?).. Førovrig bruker jeg et gammelt greit program 1-4a Rename til å gi mine filer nytt navn. Jeg syntes det er relativt bra, gir ikke dato fra bilder hel-automatisk, men har likevel masse muligheter (krever dog kanskje litt prøving før man lærer seg det). Det har preview og undo funksjon, samt at ingen installasjon kreves. 1-4a Rename Lenke til kommentar
Jove Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Jepp vet det går an å legge inn stikkord i bildebehandlingsprogram, men lurte på om det gikk an å legge slikt inn i EXIF'en. F.eks "ferie, 2007, hege, Hellas". Da slapp en kanskje å være avhengig av et spesielt program. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) ja, det gjør det. http://en.wikipedia.org/wiki/IPTC_%28image_meta-data%29 F.eks. Xnview, som jeg bruker, støtter dette (XMP/IPTC) Endret 18. januar 2008 av mandela Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Jepp vet det går an å legge inn stikkord i bildebehandlingsprogram, men lurte på om det gikk an å legge slikt inn i EXIF'en. F.eks "ferie, 2007, hege, Hellas". Det er flere programmer som støtter dette. Selv bruker jeg FastStone til visning og lettere manipulering av bilder. EXIF info kan endres herfra. Lenke til kommentar
-morten Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Hvorfor skal man bruke dato som filnavn, når dato allerede finnes som metainformasjon for selve filen og som metainfo for bildet (EXIF)..? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hvorfor skal man bruke dato som filnavn, når dato allerede finnes som metainformasjon for selve filen og som metainfo for bildet (EXIF)..? Er du av typen som har 0 orden og har alle bildene liggende i en mappe (eller spredd vilt rundt omkring) vil jo filnavn basert på dato fortelle bittelitt mer enn løpenummeret kameraet gir bildet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå