Demon_Cleaner Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Satt og prøvde lage et parti til en sang jeg holt på med, da jeg plutselig kom på et monster av et riff, men ble fort skuffa de jeg oppdaga at det praksisk talt var rip-off av Electric Wizard... Spilles litt forskjellig, men er fremdeles veldig likt... Bare lurer på hva dere mener om dette... Er det ok å "Stjele" et riff viss set passer bra i sangen? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Personlig synes jeg ikke det er OK, og Tono vil nok være enig med meg. Lenke til kommentar
fwsotern Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 har vært med på lignende før:P men er ikke noe som jeg ville ha stemplet som eget. Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Tror vi alle har en eller annen gang kommet på et riff som høres megabra ut, og så finne ut at det er et eller annet band som "fant det opp" før deg... Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Borrowing is clever, stealing is genius. (tror det var gamle Morrisey som sa det en gang da the Smiths ble beskyldt for å stjele) Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Stemmer det, fant en gang på et genialt enkelt riff, men så fant jeg ut at en gruppe som heter Deep Purple hadde en lik sang, som heter Smoke on the Water Neida Lenke til kommentar
Azagrath Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Personlig får jeg ikke akkurat veldig stor respekt for noen som låtskriver hvis riff er over grensa til plagiat. Er jo selvsagt en vurderingssak, men er riffet FOR likt noe annet så jobb heller litt mer med låta. Lenke til kommentar
shimphans Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 husk at det finnes alltid et alternativ som er like bra, eller kanskje til og med bedre. ta deg god tid, og kanskje jobb med andre låter i mellomtiden, for så å ta den frem senere. det bruker ihvertfall å funke for meg, jeg jobber alltid med flere låter parallellt. kanskje du også skal prøve å lytte til uvante musikksjangre for å få inspirasjon og idéer til nye måter å løse problemet på? Lykke til! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Om det er stjeling slik at orginalmelodien er lett gjennskjennelig, så er det kjedelig. Om det da ikke skal brukes som en statement/klisje. Men det er stor forskjell mellom å bli inspirert av et riff og rippe det nesten identisk. ....en gruppe som heter Deep Purple hadde en lik sang, som heter Smoke on the Water De tror jeg at jeg har hørt om! Lenke til kommentar
SideburnsKongen Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 plutselig kom på et monster av et riff, men ble fort skuffa de jeg oppdaga at det praksisk talt var rip-off av Electric Wizard... Be`n there done that.. Ikke samme bandet riktignok.. Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det kommer an på resten av låta. Husk at et riff høres helt annerledes ut utifra hvilke andre toner som finnes i låta. Har du annet gitarspill eller liknende oppå riffet, forandrer det karakter. Man hører ofte låter med riff man "syns man kjenner igjen", så det er neppe ulovlig hvis man gjør det på sin egen måte, og låta i seg selv er original. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Sånn reint juridisk sett har du lov å stjele 4 slag. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Sånn reint juridisk er det ikke lov å stjele noen slag. Det har vært tapte rettsaker på slikt tidligere. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Da kan vi jo bare se på U2's "touch me", som er veldig lik A-ha's..... Husk hvor mange låter som er lagd gjennom årene, det er jo alltid noe som må "duplikeres". Noen sanger føler du ligner på andre, muligens sammentreff, eller inspirasjon... Lenke til kommentar
Poseboen Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Lignende har skjedd med meg en del ganger. Jeg trorn jeg har ganske bra gehør så jeg spilelr sanger jeg har hørt før uten at jeg vet om det. Lenke til kommentar
edge Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Da kan vi jo bare se på U2's "touch me", som er veldig lik A-ha's..... Har ikke hørt den. Hvilket album? ___ Vanilla Ice - Ice ice baby VS Queen - Under Pressure. Må være en av tidenes ripoff Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Da kan vi jo bare se på U2's "touch me", som er veldig lik A-ha's..... Har ikke hørt den. Hvilket album? Riffet "touch me" var det jeg refererte til, fra sangen "A-ha - Take On Me" vs "U2 - Beautiful Day"... Det er garantert at U2 "ble inspirert", vil kalle det for det, for resten av sangen kan jo ikke sammenlignes... Så det vil jeg ikke akkurat kalle for stjeling, de tok et riff, mixa det, og det ble noe annet... Er jo nesten som å bake kake, om jeg bruker Evergood kaffe i kaken jeg har kopirett på, kan du ta ideen, men bruker andre ingredienser i resten av kaka. Endret 31. januar 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 I Hate You - Slayer og Erection - Turbonegro. Riffet er jo helt likt. :O Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Kall deg en postmoderne musiker og si at du sampler riffet. Er helt greit til eget bruk, men med en gang det er penger inne i bildet vil nok Tono høre fra deg Dessuten, hvis du fant det på uten å ha hørt orginalen først, så har du jo ikke stjålet noe heller. Bare det at andre har funent noe lignende før deg. Er jo begrenset hvor mye orginalt man kan lage. Vært bort på lignende før, hvor vi har lagd fet beat som en kar plutselig kommer inn sier han har hørt noe lignende før. Jaja, greit nok at det var en kjent sang, men det her var en låt hvor vi var fire stykker som alle hadde lagt hvert sitt preg på, og ingen av oss hadde hørt "orginalen" fra før. Så selvfølgelig er det tilfeldigheter som er ute og går innimellom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå