Gå til innhold

trenger en kraftig arbeidsserver

Anbefalte innlegg

jeg skal bygge en kraftig arbeidsserver som skal brukes hos et trykkeri til å "rippe" filer som kommer fra mac-avdelingen.

å "rippe" vil så å konvertere alle filene til raster informasjon som kan printes.

jeg tror slike prosesser krever mye ram...?

men vil det holde med en 2-kjernet cpu eller bør jeg ha 4-kjernet cpu?

bør jeg gå for de extreme edition cpu'ene?

vil det duge med SATA II disker?

maskinen vil bruke ubuntu og caldera rip software som setter opp filene i et køsystem.

det vil være ca 10-15 nettverkbrukere som skriver til og kopierer fra denne serveren.

jeg så litt på millionær anbefalingen her på hardware men er det nødvendig med så kraftig maskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke peiling på hvor mye denne rippingen tar av kraft, men vil tro at en Xeon Dual eller Quadro vil holde, dette bestemmer en del av hvor lang tid folk må vente før de rykker fremover i køsystemet. Om du trenger extreme edition kommer jo helt ann på hvor store filene er og hvor lang tid hver bruker skal måtte vente på at filene blir rippet.

Med mye minne trenger ikke harddiskene å jobbe like mye som med lite (dette gjelder spessielt i Linux).

Rundt 4GB burde holde siden Linux utnytter minnet veldig bra i forhold til f.eks Windows :roll:

SATA 10000RPM burde holde i massevis, det er også en fordel om du har en raid løsning som gjør det mer sikkert på en server med mye aktivitet, da er det raid 5 eller speiling jeg vil tro passer best. (finnes sikkert andre alternativer)

Det er nødvendig med en kraftig maskin dersom det er krav til kjapphet, hvis ikke er det lite vits.

Lenke til kommentar
jeg skal bygge en kraftig arbeidsserver som skal brukes hos et trykkeri til å "rippe" filer som kommer fra mac-avdelingen.

å "rippe" vil så å konvertere alle filene til raster informasjon som kan printes.

Hvis du skal finne ut hva du trenger, så må du finne ut hvilken RIP (hvilket program) dette trykkeriet har tenkt å kjøre. Det enkleste er nok å spørre dem.

jeg tror slike prosesser krever mye ram...?

men vil det holde med en 2-kjernet cpu eller bør jeg ha 4-kjernet cpu?

bør jeg gå for de extreme edition cpu'ene?

Her gjetter du bare i blinda. Med så lite informasjon kan du like gjerne bare kaste mynt og krone for å velge. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...