thomas™ Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Ble tipset om at man kunne sjekke om man var medlem i Den Norske Statskirke ved å fende mail til [email protected] Jeg gjorde det, og fikk dette til svar: ------------- Vi viser til e-post og bekrefter at du står oppført i medlemsregisteret for Den norske kirke. Vennligst gi tilbakemelding dersom dette ikke er riktig. Vi gjør oppmerksom på at du må være døpt for å være medlem av kirken. Dersom du ikke er døpt, eller har meldt deg ut skal du derfor heller ikke stå oppført i kirkens register. Vennlig hilsen Berit Nyborg førstekonsulent ------------- Jeg må jo si at jeg ble overrasket, jeg er nemlig ikke døpt! Har sendt ny mail og bedt om en forklaring på dette... Lenke til kommentar
strayder Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Jeg spurte om det samme for en stund tilbake og fikk til svar at både jeg, guttungene og kona var utmeldt, men sekretæren der var ærlig nok til å svare at det var greit å sjekke det fordi "listevaskingen" deres ikke hadde vært god nok! Hadde jeg vært den norske kirke hadde jeg slettet hele lista og begynt på nytt igjen jeg... sukk!.. Men fordi den har få medlemmer opererer de med "fiktive" medlemmer, det vil si alle som ikke nekter!, for å få mer penger og DET er nok grunnen til at du står i listene deres tenker jeg Penger er jo også deres "gud" ser det ut til... Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Statskirka må vel være landets største "klubb". Mye grunnet at folk meldes inn uten at dem vet om det selv. Meld deg ut, verre er det ikke Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Er ikke bare bare å melde seg ut heller. En kamerat av meg måtte bruke tre forsøk før han endelig var ute. Virker ikke som om de alltid er så nøye med papirarbeidet. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan melde ut alle fra statskirken, og sende ut et brev til hele den norske befolkningen, der de ber de som fremdeles vil være medlem, bare svarer på brevet elns. Men det vil sikkert bli en såpass stor reduksjon i medlemstallene, så de tør de sikkert ikke. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Fordi det er en stats kirke. Men forhåpentligvis skjer det en forandring på det snart *krysserfingrene* edit: kirken får vel også en liten del av det medlemene betaler i skatt etc, så de vil så klart ha så mange medlemer som mulig Endret 18. januar 2008 av _Viper_ Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Fordi det er en stats kirke. Men forhåpentligvis skjer det en forandring på det snart *krysserfingrene* edit: kirken får vel også en liten del av det medlemene betaler i skatt etc, så de vil så klart ha så mange medlemer som mulig Nei. Kirkens overføringer fra staten er en egen post på statsbudsjettet. Men om kirken opplever et stort frafall av medlemmer så vil nok det få konsekvenser for kirken. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Nei. Kirkens overføringer fra staten er en egen post på statsbudsjettet. Men om kirken opplever et stort frafall av medlemmer så vil nok det få konsekvenser for kirken. Hmm, men jeg mener en del av budsjettet til kirken blir beregnet ut i fra antall medlemmer Lenke til kommentar
nls Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Trossamsfunn får statstøtte basert på antall medlemmer, om statskirken er i en særstilling (mtp ekstra overførseler) her skal jeg ikke svare bastant på her er en rapport fra rogaland fra 2005, interessant lesning om dette tema (bla kr pr medlem ol.) http://www.fylkesmannen.no/Ã¥rsrapport_200...233705.pdf.file Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Trossamsfunn får statstøtte basert på antall medlemmer, om statskirken er i en særstilling (mtp ekstra overførseler) her skal jeg ikke svare bastant på Nei nei,, det er den sikkert ikke, men statskirken har jo en stor fordel siden man automatisk blir meldt inn i den Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Kirkens overføringer fra staten er en egen post i statsbudsjettet. Andre trossamfunns overføringer er beregnet utifra antall medlemmer slik at disse får like mye støtte per medlem som kirken. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Antallet medlemmer i Den norske kirke er vel ikke uten betydning, men den står nok i en særstilling i forhold til andre tros- og livssynssamfunn, ja. Hvis du ikke mener noe med å stå der og har fylt 15, er det bare å melde seg ut: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173 Lenke til kommentar
thomas™ Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Hehe, så fikk jeg svar. Det viste seg altså at jeg var "feiloppført"... Vel, fikk ihvertfall rettet "feilen"! Se nederste quote-boks. PS: Det er et par ting i denne sammenheng jeg gjerne vil si: Kristendommen er en religion, ikke en nasjonalitet eller bare et sett tradisjoner, slik mange tror! Definisjonen av religion fra Wikipedia (klikk). Er du ikke kristen, så synes jeg du viser både deg selv, og religionen respekt ved å ta stilling, og velge: inn eller ut... Kan man egentlig være "passivt" medlem av en religion?? Enten er du kristen og: - har tenkt gjennom hva det innebærer - står for det kristendommen er - regner deg selv som personlig kristen; -> eller så er du det ikke... TA STILLING!!! Jeg foreslår at alle som er i tvil, og IKKE vil være oppført i en religion de ikke føler at de tilhører, sender en mail til [email protected] og ber om status, og evt fjerning. Helt nederst er svaret jeg fikk, men først vil jeg sitere noe fra det første svaret Berit Nyborg sendte meg: Det er litt rart at hun skriver at de som ikke er døpt ikke skal være medlem. Det indikerer at listene skal være vasket mot dåpsregistrene, noe jeg mener denne saken er bevis på at de ikke er... ------------- Vi viser til e-post og bekrefter at du står oppført i medlemsregisteret for Den norske kirke. Vennligst gi tilbakemelding dersom dette ikke er riktig. Vi gjør oppmerksom på at du må være døpt for å være medlem av kirken. Dersom du ikke er døpt, eller har meldt deg ut skal du derfor heller ikke stå oppført i kirkens register. Vennlig hilsen Berit Nyborg førstekonsulent ------------- <-------------------------------------------------------------------------------> RE: Er jeg medlem i Statskirken? From: Nyborg, Berit ([email protected]) Sent:Mon 1/21/08 9:32 AM To: Thomas Johnsen ([email protected]) Thomas Johnsen Da medlemsregisteret ble opprettet tidlig på 1990- tallet var det Stortinget som bestemte hvordan registeret skulle opprettes. Det ble da bestemt at en skulle ta utgangspunkt i Folkeregisteret. Deretter fjernet en de som en fikk oppgitt at var medlem av andre tro- eller livssynssamfunn. En fjernet også de som en ut fra navn (utenlandske) antok at ikke var medlemmer. De som så sto igjen ble regnet som medlemmer. Kirkerådet advarte mot denne måten å gjøre det på, men Stortinget ønsket ikke å bruke mer penger på opprettelsen. Derfor ble det gjort slik. Kirkerådet har i årene etterpå gjort stadige forsøk på å få rettet opp registeret, men en er avhengig avstatlige bevilgninger til arbeidet. Dette har en pr i dag ikke fått. Vi bekrefter at vi nå har slettet deg fra medlemsregisteret for Den norske kirke og beklager at du sto feiloppført. Vennlig hilsen Berit Nyborg førstekonsulent[/b] ----------------------------------------------------------- From: Thomas Johnsen [mailto:[email protected]] Sent: Friday, January 18, 2008 2:40 AM To: Nyborg, Berit Subject: RE: Er jeg medlem i Statskirken? Hei og takk for raskt svar Jeg hadde mistanke om dette ja... Jeg er altså ikke døpt, ei heller konfirmert. Men det at jeg er medlem selv om jeg ikke er døpt, er ikke det et resultat av at alle nordmenn i sin tid ble meldt inn uavhengig av dåp o.l.? Skulle gjerne hatt tilbakemelding ang dette. Mvh Thomas Johnsen (Redigert: utheving og understreking er gjort av meg, fjernet epostadresser) Endret 4. februar 2008 av thomasjohnsen Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 pssfssh, jeg har aldri vært noen del av kirken i det hele tatt Lenke til kommentar
thomas™ Skrevet 4. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) pssfssh, jeg har aldri vært noen del av kirken i det hele tatt Hm, ikke jeg heller, men jeg var medlem allikevel... Send en mail og sjekk. Endret 4. februar 2008 av thomasjohnsen Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg sjekket akkurat om jeg var medlem, og det viste seg at jeg var det. Jeg er aldri blitt døpt, ikke min far heller,men mamma er selv om jeg er ganske sikker på at hun har meldt seg ut. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan melde ut alle fra statskirken, og sende ut et brev til hele den norske befolkningen, der de ber de som fremdeles vil være medlem, bare svarer på brevet elns.Men det vil sikkert bli en såpass stor reduksjon i medlemstallene, så de tør de sikkert ikke. Da hadde det nok vært ytterst få igjen ja. Selvfølgelig kan de ikke gjøre det. Er jo det samme som om NRK skulle spørre om vi vil betale lisensavgiften eller ikke! Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg er hverken døpt eller konfirmert, og alikevell var jeg meldt inn i kirken. Fikk ikke beskjed om at jeg var meldt, og fant det ut når jeg forhørte meg med kirken. Har hørt at du blir automatisk meldt inn igjen om du ikke melder deg inn i f.eks Bifrost / Forn Sed / Human-Etisk Forbund etc. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Sendte mail til dem. Pappa er bekreftet ute av statskirken (har vært det i mange år), og mamma tror jeg fortsatt er medlem, uten at jeg er sikker der. Jeg har aldri blitt døpt, hadde borgerlig konfirmasjon, og trodde at jeg var utmeldt, men for å være sikker, så sendte jeg mail til dem. Fikk svar i dag. Christopher Vi viser til e-post og bekrefter at du ikke er medlem av Den norske kirke. Imidlertid sto du feiloppført i medlemsregisteret for Den norske kirke og vi har derfor slettet deg fra registeret. Vi beklager at du var feiloppført og takker for henvendelsen. Vennlig hilsen Berit Nyborg førstekonsulent Bombe det da Vel er uansett ute nå, i følge denne Berit, men hvor mye kan jeg stole på det? Endret 6. februar 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå