Gå til innhold

Vistas etterfølger klar neste år?

Anbefalte innlegg

Jeg har disablet/deaktivert disse tjenestene (services)

Kan deaktivere dhcp og dns også f.eks om man setter opp statisk ip.

Kan også deaktivere mye rart så fremt man fjerner dependency'n fra visse tjenester i registeret. Men det er en annen historie =D

Windows Search Disabled

Windows Media Center Extender Service Disabled

Windows Firewall Disabled

Windows Error Reporting Service Disabled

Windows Defender Disabled

WebClient Disabled

Superfetch Disabled

Security Center Disabled

Routing and Remote Access Disabled

Remote Registry Disabled

ReadyBoost Disabled

Offline Files Disabled

Net.Tcp Port Sharing Service Disabled

KtmRm for Distributed Transaction Coordinator Disabled

IPsec Policy Agent Disabled

Internet Connection Sharing (ICS) Disabled

IKE and AuthIP IPsec Keying Modules Disabled

DFS Replication Disabled

exporterte lista så ser litt hulter i bulter ut =D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vista Ultimate på en ny jobb maskin med E6750 og 4GB RAM er tregt. Selv med masse tweaking. Vi måtte dessverre ha maskiner med Vista siden OEM merkeleverandører ikke leverer alle modeller(beste) med XP, samt at kunder dessverre i varierende grad krever Vista kunnskap.

Jeg håper på Windows 7 i løpet av 2009.

Hjemme blir det XP Pro 32bit og 64bit med 4-8GB DDR2 inntil Windows7 er på plass med SP1.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bedrifter kjøper OS med nye maskiner etc. OEM. Men mange som IBM/Lenovo osv selger ikke de beste modellene med annet enn Vista.

Ja men de blir uansett loadet/preppet om med bedriftens XP OS (Pro VLK) og bedriftens standard applikasjoner og sikkerhets og AV løsninger føre de utleveres bruker.

Fikk nylig en Lenovo T61 fra arbeidsgiver . Denne er fra leverandør levert med OEM Vista Business . Utlevert fra IT med XP Pro (VLK)image med bedrifts standard applikasjoner.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Vista Ultimate på en ny jobb maskin med E6750 og 4GB RAM er tregt. Selv med masse tweaking. Vi måtte dessverre ha maskiner med Vista siden OEM merkeleverandører ikke leverer alle modeller(beste) med XP, samt at kunder dessverre i varierende grad krever Vista kunnskap.

Hjemme blir det XP Pro 32bit og 64bit med 4-8GB DDR2 inntil Windows7 er på plass med SP1.

Kan du si litt om hva som er tregt? Etter de siste ms oppdateringer synes jeg forbausende nok vista går ganske glatt her. Det gikk som sirup før.

Lenke til kommentar

Noe må være feil, alle Vista maskiner jeg har vært borti er merkbart raskere enn samme maskin med XP, men hvis du mener det er tregt i spesifikke programmer kan det jo være kompatabilitets problemer

Lenke til kommentar

Alt virker litt sirup. Men fordi jeg mangler skjermkort ennå(kun integrert) så venter jeg med å jobbe med maskinen til jeg får det. Det kan være at inntrykket retter seg opp etterhvert.

Det jeg ser er at harddisken jobber som besatt hele tiden og det virker å gjøre maskinen treg. SATA300 250GB HDD.

Har ikke kjørt programmer ennå, kun jobbet i OS'et.

Jeg har kjørt alle WU oppdateringer. (NB! Jeg er vant til lynrask godt tweaket XP)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bedrifter kjøper OS med nye maskiner etc. OEM. Men mange som IBM/Lenovo osv selger ikke de beste modellene med annet enn Vista.

Ja men de blir uansett loadet/preppet om med bedriftens XP OS (Pro VLK) og bedriftens standard applikasjoner og sikkerhets og AV løsninger føre de utleveres bruker.

Fikk nylig en Lenovo T61 fra arbeidsgiver . Denne er fra leverandør levert med OEM Vista Business . Utlevert fra IT med XP Pro (VLK)image med bedrifts standard applikasjoner.

Det er ikke alle som gjør dette. Mange bedrifter kjøper maskinvare med OS lisensen de skal benytte siden det ikke koster noe særlig ekstra. Da er det OEM lisens som gjelder. Men i tilfeller man vil nedgradere medfølgende OS er det slik man gjør ja.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Alt virker litt sirup. Men fordi jeg mangler skjermkort ennå(kun integrert) så venter jeg med å jobbe med maskinen til jeg får det. Det kan være at inntrykket retter seg opp etterhvert.

Det jeg ser er at harddisken jobber som besatt hele tiden og det virker å gjøre maskinen treg. SATA300 250GB HDD.

At harddisken kjører mye har jeg hørt flere som har klaget over, på den maskinen jeg sitter ved nå har jeg WD Raptor 10k RPM harddisk så den er jo over snittet rask. Men på laptoppen min har jeg et gammelt integrert skjermkort og 5400RPM harddisk og fortsatt går det fort som bare det.

Jeg har lest at Vista jobber en del med indeksering av disken de første dagene etter installasjon og at maskinen muligens blir litt mer responsiv etter det er ferdig, kanskje det hjelper å la den stå på og ikke gjøre noe en dag eller to.

Lenke til kommentar
Intel blant annet har jo irritert seg grønne over at Microsoft er så treige med å komme med nye Windows versjoner. De mener at operativsystemet henger alt for langt etter maskinvareutviklingen. Bare se på XP, vi har jo hatt dobbelkjerne prosessorer på markedet i noen år nå, og det var ikke før Vista kom at Windows faktisk klarte å benytte seg av dobbelkjerne på en skikkelig måte.

Det er jo en ren svadapåstand. Windows 2000 støttet to kjerner helt fint og hadde optimaliseringer som passet best for den tidens tokjernesystemer (SMP og HyperThreading).

[snip]

Å påstå at XP ikke kan utnytte en dobbeltkjerne på en skikkelig måte er altså bare svada.

Simen1, dette var vel en liten understatement? Den som i fullt alvor tror at Vista er første Windows med ordentlig SMP-støtte kan umulig kjenne verken Windows 2003, XP, 2000, NT4 eller NT3 (SMP-OS alle sammen).

Hvordan i himmelens navn skulle f.eks. 8- eller 16-sokkel Windows-servere kunne fungere uten fullgod SMP-støtte i operativsystemet (det være seg Windows 2003, 2000 eller en av NT-generasjonene)?

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt alle WU oppdateringer. (NB! Jeg er vant til lynrask godt tweaket XP)

Dette kan jeg hjelpe deg med. Det du gjør er å gå til kontroll panelet / indexing options

og modify. Deretter huker du av alt. Når du er ferdig velger du rebuild selv om programmet gjør det av seg selv. Deretter lukker du det og disabler servicen via min datamaskin/manage (behandle). Når du har gjort dette skal det stå at indeksering ikke kjører.

Det er flust med andre slike forandringer man kan gjøre også, men dette burde hjelpe litt.

Jeg ville også deaktivert superfetch og readyboost med mindre du har en dedikert rask minnepinne som er lik system minnet på maskinen. Har du 2gb trenger du en 2gb stick har du 4gb trenger du 4gb stick.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Det første jeg gjorde var å slå av indeksing på C: driven ved å høyreklikke på driven, fjerne haken og oppdatere Men dette er ikke nok? (gammelt XP triks)

Hmm så readyboost fikser ikke å bruke en minnestick som er større enn mengde minne i maskinen? ok.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det første jeg gjorde var å slå av indeksing på C: driven ved å høyreklikke på driven, fjerne haken og oppdatere Men dette er ikke nok? (gammelt XP triks)

Hmm så readyboost fikser ikke å bruke en minnestick som er større enn mengde minne i maskinen? ok.

Er det virkelig noe å hente på å skru av indekseringa i WinXP disse dager altså? :p

Blir det ikke mye tregere søking i både Vista og XP om du deaktiverer det?

Lenke til kommentar

Jeg driver og googler internett ihjel etter en bra minnepinne og har lest mye om readyboost teknologien. Jeg har tenkt å prøve det så fremt jeg bestemmer meg for en minnepinne. Tror det blir en twinmos faktisk. Var svært lite tilgjengelig for tida i nettbutikkene.

Leste ett sted hvor noen hadde en minnepinne på 3gb og det gikk svært dårlig, men så snart de prøvde med en på 4gb og maskinen hadde 4 så var det ett hav av forskjell.

Readyboost skal bli etter det jeg har lest, "fixet" med sp1 til vista så blir spennende å se hva MS mener med det. Readyboost funker best med de "vanlige" minnestørrelsene.

256,512,1024,2048,4096,8192 osv. Og nei, det er ikke godt nok å bare gjøre det =D

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

amiganostalgia: Readyboost gir bare noen effekt når du har 512MB ram. Se ytelsetestene til Anandtech. De konkluderer også med at hvis du har 512MB ram så er du mye mer tjent med å kjøpe mer ram enn å kjøpe en minnepinne for readyboost. Det er altså ikke noe poeng å kjøpe en minnepinne til readyboost med mindre du har en PC med 512MB ram som du ikke kan oppgradere ram på. Selv da bør det ikke betraktes som noe annet enn en nødløsning før du får deg ny PC.

Lenke til kommentar
amiganostalgia: Readyboost gir bare noen effekt når du har 512MB ram. Se ytelsetestene til Anandtech. De konkluderer også med at hvis du har 512MB ram så er du mye mer tjent med å kjøpe mer ram enn å kjøpe en minnepinne for readyboost. Det er altså ikke noe poeng å kjøpe en minnepinne til readyboost med mindre du har en PC med 512MB ram som du ikke kan oppgradere ram på. Selv da bør det ikke betraktes som noe annet enn en nødløsning før du får deg ny PC.

anandtech's test av Intel Turbo Memory såvel som deres test av ReadyBoost er beviselig feil, både i utførelse og konklusjon, jfr. gjennomgang av ITM på forumet over hos notebookreview.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...