XanderX Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Jeg har ei venninne som har fått et rart virus på pc. det første som skjedde var at det kom opp windows utforsker må avsluttes hele tiden. så jeg tok en virus scanning, men før å gjøre dette måtte jeg gjøre alt ifra oppgave behandling. Jeg finner bare et virus, etter det tok jeg en spyware scanning og fant noen. når jeg så skulle starte jeg så ville pc reagere på noe. kunne ikke starte noe. Det var som om det ikke var noe skrivebord. Hun har ikke lyst å formatere. Finnes det noen løsning. Noe jeg kan gjøre før jeg kommer inn i windows? ps windows vista Endret 17. januar 2008 av XanderX Lenke til kommentar
norbat Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Du kunne forsøke å starte opp i sikker modus m/nettverk og forsøkt å kjøre Combofix (du finner nedlastingslink her på forumet). Alt. er å bruke en onlinescanner fra sikker modus m/nettverk, eks. http://housecall.trendmicro.com/ Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg har også prøvd å starte i sikkerhetsmodus. samme problemet Lenke til kommentar
norbat Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Ok, 1. Ville da ha forsøkt å kjøre en systemgjenppretting til en dato da ting og tang fungerte. Hvis du kun får gjort ting fra oppgavebehandlingen, så kan du start dette vha.: %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe Dette for å se om PC-en kan kjøre seg opp i normal tilstand. 2. Får du overført noen program med minnepenn etc. Tenker på om du kunne ha fått kjørt combofix. 3. Boot opp med en oppstarts-cd (bartPE, UBCD, linux etc.), finne mistenkelige filer som du sletter .... 4. Hvis ingen ting av dette hjelper, er nok en repair av windows neste steg. Ingen data vil bli mistet (i utg.pkt). Om dette heller ikke fungerer, så får du neste ta backup av det som trengs, for deretter å kjøre en reinstallering. Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) 3. Boot opp med en oppstarts-cd (bartPE, UBCD, linux etc.), finne mistenkelige filer som du sletter .... hva er forskjell på disse oppstats-cd? Endret 17. januar 2008 av XanderX Lenke til kommentar
norbat Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hensikten med disse oppstarts-cd'ene er at du skal få tilgang til harddisken og se om du får fjernet evt. infiserte filer. Man kan også kjøre antivirus-scanning fra dem, men det har du jo allerede kjørt. bartPE: Den må du lage selv. Det er en strippet XP-versjon. UBCD: Last ned, brenn som images på en cd slik at den blir bootbar. Har mange ulike programmer som kan benyttes (filbehandling, virusscan etc.) Linux-cd: Finnes ulike 'live-cd' fix ferdig (ubuntu mfl). De fleste har vel fått et windows-look, men mon tro om man behøver å kunne litt linuxspråk for å uttnytte det fullt ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå