Gå til innhold

Sette riktig fargetone på bilder


Anbefalte innlegg

Sliter litt med å finne riktig fargetone. En ting er å finne den farge som en ser med øye den andre som setter stemning eller gir mer til bilde som ønsket.

Er det noe med å finne riktig hvitbalanse osv eller er jeg på hyttetur alt??

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bjump

Nå ser jeg for meg Gary Larssons "Things that go bump in the night"...

 

Det stemmer at dette har med hvitbalanse å gjøre. Det kan være vanskelig å sette riktig, særlig innedørs hvor man har mange lyskilder med forskjellig fargetemperatur . Det ser hvitt ut for oss, mn er det egentlig ikke.

 

Jeg har funnet ut at ved å gå over til RAW og bruke programmer som Adobe Photoshop Elements og Canon Digital Photographer Pro, så har jeg flee muligheter å justere hvitbalanse.

 

I de programmene kan man velge hvilken hvitbalanse man skal bruke, eventuell stille en en egendefinert verdi.

 

Det er også tilfeller hvor "feil" hvibalanse gir bildet mer stemning. Så man skal ikke slavisk høre på de i bildekritikken som sutrer over at det er feil hvitbalanse. Det kan jo være meningen...

 

Tom

 

Tom

Tom

Lenke til kommentar

Takk Tom, Tom og Tom ?

Beklager det med Gsry Larssons, var ikke meningen å få deg til å se han...

En annen ting er skjermen min. 1 stk lcd på god vei til resikuleringen, den tror jeg vil endre fargen en del.. mistanken kom da jeg tok noen av min (fine og fornøud) redigert over til en mer serøis fotodude med mac\leopard og siste skrik skjerm og ser der at fargene er godt feilvurdert.

Tror jeg må dykke litt mer i hvitbalanse arkivet (herlig ordeling)

Edit: her var det så mye skriveleif at jeg ikke orker å fikse.. skål!

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor alle de tommene dukker opp... Windows Vista?

 

Kvaliteten på skjermen er veldig utslagsgivende. Hvis du har installert Photoshop eler Elements, så har du noe som heter Adobe Gamma (?) som lar deg justere skjermen noe. Det er bedre enn ingenting, men skikkeig skjerm og kalibrering er vel det som skal til.

 

Tom

Lenke til kommentar
Vet ikke hvorfor alle de tommene dukker opp... Windows Vista?

 

Kvaliteten på skjermen er veldig utslagsgivende. Hvis du har installert Photoshop eler Elements, så har du noe som heter Adobe Gamma (?) som lar deg justere skjermen noe. Det er bedre enn ingenting, men skikkeig skjerm og kalibrering er vel det som skal til.

 

Tom

den gamlajusteringen , er det den samme som kan utføres med medfølgende programvare for skjermkort.. tenker da på nvidia sin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...