Bruktbilen Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Så på en episode av Alle Elsker Raymond de tok opp noe interessant, er det akseptabelt å bruke homo/fag/rævpuler/neger/nigger som skjellsord når man er sur på noen? Det er jo utrolig gode ord å bruke siden de er støtende, enda bedre hvis vedkommede faktisk er homofil og/eller svart, men blir man uglesett hvis man bruker dem? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Det er vel litt dumt at man er med på å gjøre betydningen av disse ordene negative siden de vil bli oppfattet som skjellsord. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Selv så merker jeg at neger og homo er altfor ofte brukt, bruker det selv innimellom, men ikke som skjellsord, mer som svart ( ) humor. Men synes det er direkte flaut å høre noen si "jævla homo/neger" fordi en fikk noe annerledes enn denne personen. Det bidrar ikke positivt til toleranse akkurat For å svare konkret, i mine øyne blir en uglesett. Reagerer kjapt om en gjøk på bussen sitter og sier "Han er så homo ass, han fikk 6 på prøve". Endret 17. januar 2008 av chokke Lenke til kommentar
C_Hendrix085 Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Mange av disse ordene du nevnte var er jo ikke skjellsord i utgangspunktet. Så da er det synd å bruke de som det. Kan virke støtende på mange. Selv bruker jeg disse en del, men bare for morro og tull. Passer på at ingen tar seg nær av det. Er det en i nærheten som jeg vet er homo, så bruker jeg ikke det, av rent hensyn. Etter min menig er som regen bruken av slike skjellsord ugjenomtenkte og basert på lite sannhet. Vist broren din har stjålet godteri fra deg, så passer liksom ikke " De jævla neger" helt inn. Det blir for dumt og har alt for lite med saken å gjøre! Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Personlig forstår jeg ikke hvorfor det ville være nærliggende å kalle noen homo eller neger... så sant de ikke er det. Og da er det jo mer faktaopplysning enn det er støtende. Hvis man skal skjelle ut noen bør man holde seg til fakta, akkurat som ethvert annet argument eller diskusjon. Å kalle noen en drittsekk eller jævel når de oppfører seg slik er logisk nok... men å kalle kompisen din for jævla homoneger fordi han ikke vil gjøre noe du vil eller gi ifra seg noe, slik jeg har sett en del drittunger gjøre de siste årene, er absurd, svakt og patetisk. Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Synes det virker temmelig tilbakestående å bruke sånne ord i den sammenhengen. Vitner ihvertfall ikke om et fantastisk vokabular. Er jo fryktelig mange som gjør dette for tiden, synes ihvertfall det er alt annet enn morsomt. Kan være litt humor i enkelte sammenhenger, som for eksempel hvis noen må gjøre noe tungt fysisk arbeid (a'la militæret), er det jo nærliggende å si at det er "negerarbeid". Dette er jo selvsagt alt annet enn politisk korrekt, men å kalle noen en neger fordi de ikke vil skru ned lyden på TV... det blir liksom helt absurd feil. Og generelt sett ordet homo er så forferdelig oppbrukt imo. Folk bruker det jo om absolutt alt og alle. En kamerat sa faktisk nettopp til meg "Homo webserveren er nede igjen"... Logisk. Ville kanskje tro at et ord som "Ubrukelige" kunne passet bedre her jeg da, men hva vet jeg? Synes generelt at man burde prøve å unngå slik bruk av disse ordene. Det er faktisk ikke noe morsomt, minst av alt for dem som faktisk blir støtet av det (som gjerne faller inn under kategorien selv). Finnes så fantastisk mange andre ord man kan bruke, er bare å utvide ordforrådet sitt litt :-) Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hvis man skal skjelle ut noen bør man holde seg til fakta, akkurat som ethvert annet argument eller diskusjon. Å kalle noen en drittsekk eller jævel når de oppfører seg slik er logisk nok... Så det er logisk å påstå at noen er en sekk full av dritt, eller en demon, så fremt de faktisk ikke er det? Bare pirker litt her. Ellers er jeg enig med deg i at det ikke gir mening i å kalle noen for noe de ikke er. Jeg ville heller ikke skjelle ut en person ved å bruke ordene homo/neger selv om de faktisk er det, fordi det har da vitterlig ikke noe å si i de aller, aller fleste sammenhenger. Om du er sur på en person fordi han/hun fordi han/hun sølte kaffe eller noe sånt så legger du liksom ikke skylden på en persons hudfarge eller seksuelle preferanse for det. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Det kommer helt an på situasjonen, men som oftest blir det bare tåpelig. Jeg bruker selv ordet "kjerringfaen" en del ganger, både om gutter og jenter, men stort sett kun når jeg er i nærheten av folk som forstår at jeg har hentet ordet fra Lasse&Geir (bare søk på youtube). Det betyr ikke at jeg mener at alle jenter er idioter av den grunn. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Så det er logisk å påstå at noen er en sekk full av dritt, eller en demon, så fremt de faktisk ikke er det? De er ord som har klassiske, negative konnotasjoner, som ikke kan ramme noen tredjepart, og som er personspesifike Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Så det er logisk å påstå at noen er en sekk full av dritt, eller en demon, så fremt de faktisk ikke er det? De er ord som har klassiske, negative konnotasjoner, som ikke kan ramme noen tredjepart, og som er personspesifike Kanskje derfor og de negative assosiasjoene at så få demoner kommer ut av skapet? Lenke til kommentar
steinar2000 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Det sier en hel del om en person om han/hun bruker slike ord som skjellsord. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) At du bruker det som skjellsord betyr jo at du annser det som noke som er negativt, det er jo trossalt det skjellsord er. blir som å kalle ein bonde for "jevla bonde" eller ein same for "jevla same" det er ikkje det at han er bonde eller same som gjer det negativt, men at du bruker det som skjellsord. Og ikkje kom med pisset om at alt er rasisme no om dagen, om du kaller noen for jevla neger, så ser du ned på mørkhudete. skjellsordet er ivertfall med negativ betydning. Som tidlegare nevnt i tråden så legger du altså trykk på at grunnen til at du er sur på personen er fordi han er det eine eller det andre. akuratt som man kan kalle ein unge som ikkje får til noke for "jevla unge" Det er handlingene og ikkje kven ein er som avgjer kva eit menneske er og ved da å legge skylden på kva personen er, er du diskriminerende Om man blir uglesett på kommer jo ann på kas syn man har på rasister, mange idioter er vel rasister, så man blir vel ikkje uglesett av dei. Endret 19. januar 2008 av Tygg3n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå