Gå til innhold

Hvilket studie? Stor intr. i nettv./infr.struktur


jocke

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tidsfristen for søknad på høstens studier nærmer seg med stormskritt. Føler nå at jeg har kastet bort litt for mange år på "ingenting", og ønsker derfor å bestemme meg for et studie jeg vil gå. Jeg er straks 22 år, og har iløpet av de siste 2 åra avtjent værneplikten, samt hatt 1 friår. Nåværende "skoleår" (aug07-jun08) jobber jeg som NK i en dagligvarebutikk.

 

Har fullført Allmenn VGS, hvorpå 3MX var et av valgfagene. Valgte dog ikke 2FY/3FY, dum som jeg var, og sitter å funderer på om jeg skal ta 2FY som privatist til sommeren?

 

Har siden jeg var liten hatt stor interesse for datamaskiner, og generelt sett alt som kan betegnes som "teknisk". Dette gjorde at ved endt VGS var valget om videre studier svært uklar, og jeg skal helt ærlig innrømme at den er litt uklar nå også. Jeg kan egentlig ikke tenke meg en "generell" IT-utdannelse som "alle" snakker om, og har funnet ut at jeg interesserer meg over snittet for nettverk og infrastruktur, samt fysisk oppsetting av nettverk (legge kabler, systematisere, nummerere, konfigurere, etc). Oppsett av servere (herunder windows, linux, unix) har jeg aldri hatt noe interesse for (ikke at jeg ikke har gjort det før, men det har aldri vært noe drivende arbeid). Kunne også tenkt meg en jobb hvor "ingen dager er like", da jeg liker utfordringer. En stilling som innebærer at man f.eks. besøker en kunde, finner ut behovet for kunden, setter opp et forslag, og kanskje kobler/setter det opp, er noe jeg ser på som meget aktuelt.

 

Spørsmålet blir da; hvilken utdanning/studie er å anbefale? Det finnes jo et hav av IT-studier, men håper på at det kanskje finnes noe som fokuserer på nevnte interesseområder?

 

Alle forslag og tips mottas med takk, da jeg snart begynner å bli desperat! :(

 

edit: Kan kanskje nevne at jeg bor i Bergen, og at et studie her i byen hadde vært det mest optimale. Er selvfølgelig ikke et krav.

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cisco har jeg allerede sikla lenge på å starte med. Jeg har riktinok ikke ubegrenset med kunnskap om nettverkstopologi, og det er vel kanskje en fordel å tilegne seg litt mer kunnskap rundt dette, før jeg gyver løs på evt. egenlæring av Cisco?

 

Det er i første omgang studenter ved studieretningen kommunikasjonsteknologi som vil få glede av at Høgskolen i Bergen har blitt partner av Cisco Networking Academy. Allerede nå i høst vil studentene på første årstrinn av utdanningen få modulene CCNA1 og CCNA2 integrert i undervisningsopplegget.

Det er vel kanskje KOM på HIB jeg må søke da?

Lenke til kommentar

Hva med Bachelor i drift av nettverk og datasystemer (BDR) ved Høgskolen i Gjøvik? Det går inn på datasystem administrasjon, servicekvalitet, kapasitetsplanlegging (skalerbarhet), feilsøking, dokumentasjon, brukervennlighet og oppfølging av organisasjonens IT-strategi/reglement/policy. Det er også mye praktisk i dette studiet. Jeg går ikke studiet selv, men kjenner folk som går det og de er veldig fornøyd.

 

I tillegg krever ikke dette studiet fysikk, bare 2MX.

 

Mer informasjon på hig.no.

 

Etter fullført studium er dette satt opp som mulige jobber: Nettverksadministrator/Systemadministrator

Driftskonsulent/Driftsansvarlig/Driftsingeniør

Infrastrukturarkitekt

Avdelingsingeniør IKT

IKT-ansvarlig

IKT-medarbeider

IKT-konsulent infrastruktur

Systemansvarlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...