Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en restartes/fryser i spill...

Anbefalte innlegg

Hei!

Nylig satt jeg inn nytt hovedkort, ny prosessor, ny RAM og ny strømforsyning i PC-en min.

Jeg installerte Crysis, og det fungerer fint helt til maskinen restartes/fryser...Det varierer hvor lenge jeg kan spille før det skjer, men spesielt i Condemned demoen skjer dette fort. Det skjer også i andre spill.

Den restarter ikke så ofte automatisk, men den henger seg altså opp, ctrl. alt. del. reagerer ikke.

En eller to ganger har det også kommet en bluescreen opp før den restartes. Der stod det at maskinen restartes for ikke å skade windows eller noe.(rakk ikke å lese alt)

Jeg har drivere til alt sammen, skjermkort fra nettet og hovedkort o.l. fra CD.

Jeg lurer derfor på om noen vet hva dette skyldes, eventuelt hvorfor det skjer? Kan det være prossessoren som blir for varm? Isåfall hvorfor?

Setter veldig pris på svar:-)

Her er foresten spesifikasjonene mine:

GeForce 8600 GT

Intel Core 2 duo

Abit SLI Hovedkort

530 W strømforsyning

4 gig RAM

Håper det hjelper...

Endret av jon_melon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde jeg tenkt å spørre om også! Fordi det kan være problemet, jeg fikk nemlig aldri reinstallert windows, jeg hadde boot rekkefølge riktig(CD-rom som nr. 1) Men det stod bare booting on CD uten at noenting skjedde...Så startet Windows vanlig... :ermm: Så jeg kunne liksom ikke gjøre noe...Jeg hørte også at det bare var anbefalt, så siden jeg hadde prøvd masse så ga jeg opp!

Håper ikke jeg har ødelagt noe! :ohmy:

Endret av jon_melon
Lenke til kommentar

Er snakk om viften på skjermkortet. Du ser da selv om viften går. Er mest sannsynlig pga at ATITool ikke støtter Nvidia 8xxx serien og dermed ikke finner viften. Temp skal da fungere. Fant du artifacts?

Om du ikke har lagt inn OS på nytt så er det vel rimelig sikkert at det er synderen.

Sett CD-rom som primary boot device, fjern alle andre enheter fra listen, sett USB keyboard support til bios(om du har USB tastatur).

Lenke til kommentar

Kjørte den artifacts greia...Ingen resultater etter 11 min. ihvertfall. Vet ikke hvor lenge den skal stå jeg...:p

Har CD'rom som førsteprioritet...Har ikke USB-tastatur nei, men skal prøve å ta vekk de andre prioritetene.

Takk for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar

ATItool støtter i alle fall mitt 8800GTS så da burde den støtte ditt også. Det er ikke sikkert at ting som viftehastighet lar seg styre pga hva fabrikanten har lagt inn av sperrer. Det som er viktig i denne sammenhengen er tempraturen. Den kommer opp nede i høyre hjørnet i "systemtray" sammen med de andre ikonene. Det er et rødt tall.

Den 3dview'en der er rimelig heftig på GPUen, mitt 8800GTS nådde 80 grader på den. ligger vanligvis rundt 75-76 i spill.

Jeg tror jeg ville sjekket andre ting før jeg reinstallerte XP. hvis du har vista så er dette en grunn til mistanke fordi crysis er Dx10 spill og Dx10 er ikke så stabilt at det gjør noe ennå.

Ellers ville jeg kjent om lufta som strømforsyningen blåser ut er veldig varm. Dette kan bety at kabinettemperaturen blir for høy etter en stunds spilling. hvilket noen kabinettvifter kan hjelpe til med.

Lenke til kommentar

Hva er den 3dview-greia til da?

Jeg har XP, og nå er problemet plutselig borte, har ihvertfall ikke skjedd i dag :hmm:

Jeg har foresten kjent litt på lufta, den er jo ikke kald, men den er på en måte ikke "VARM" heller , men jeg vet ikke helt hvordan det skal være heller da :blush:

Endret av jon_melon
Lenke til kommentar

Den blir sikkert for varm ;)

Om det er minne som svikter så burde du få bluescreen, så jeg ville tro at hele skiten blir for varm. Selv om du har fått med en CPU vifte som hører til CPUen din betyr ikke det at den kan holde temeperaturen inntakt. Du må ha god utblåsning ut av kabinettet og.

Edit: Glemte noe =p

Endret av VistaHater
Lenke til kommentar
Hmm, ok, får ptøve det som er foreslått her da:)

Men hvis det er minnet sin skyld, hva må gjøres da?

Skjekke at hovedkortet ditt støtter minnet ditt (Hastighet), evt hvis du har mistanke om at det blir for fullt så må du kjøpe mer. Uansett om minnet blir for fullt som burde du få bluescreen som sagt.

Edit:

Og du har 4gb ram så du kan ikke ha for lite:P Med 4gb ram så ville jeg anbefalt deg og kjøre 64-bits OS om du ikke har det fra før av. 32-bits kan ikke utnytte mer enn 3,2 GB av minnet ditt. Så om du ikke har noen fancy ting fra 18-pil-og-bue og kjøre så ville jeg anbefalt og kjørt 64-bit :p

Endret av VistaHater
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...