Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sjekking av personopplysninger på Folkeregisteret

Autofil

Anbefalte innlegg

Jeg hørte på Kanal24 forleden et knakende godt program som heter Kanal Royal.

I dette programmet var det et intervju med eieren av det huset på Hurum, som var blitt brukt som hasjplantasje av noen leietagere.

I dette intervjuet sier huseieren at han ved inngåelse av leieforholdet hadde sjekket de på folkeregisteret. Sitat: "og de var norske statsborgere" sitat slutt.

Har virkelig mannen i gata tilgang/mulighet til å sjekke andre mennesker på folkeregisteret?

Jeg trodde dette var et "lukket" register.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har virkelig mannen i gata tilgang/mulighet til å sjekke andre mennesker på folkeregisteret?

I utgangspunktet ikke, men det er bare å ringe og "ta en hvit en" så skal du ikke se bort i fra at de gir deg opplysninger. At de gjør det er gammelt nytt.

Lenke til kommentar

Noen ganger er det vel slik at om man har en del opplysninger på forhånd, så kan man ringe til den aktuelle etaten og få det bekreftet? Jeg har i allefall fått bekreftet opplysninger om et firma fra Tollvesenet som jeg hadde fra før, men som jeg ikke hadde fått opplyst om jeg etterlyste det. Dette var i jobbsammenheng.

Jeg vet ikke, men om han ringte som utleier kan det hende han fikk bekreftet at personen(e) var registrert som norske statsborgere, men ikke noe mer enn det.

Lenke til kommentar
I dette intervjuet sier huseieren at han ved inngåelse av leieforholdet hadde sjekket de på folkeregisteret. Sitat: "og de var norske statsborgere" sitat slutt.

Jeg trodde dette var et "lukket" register.

Det er lov om folkeregistrering som regulerer ditt spørsmål: http://www.lovdata.no/all/hl-19700116-001.html#10 I dens § 10 plikter utleier å sende opplysninger om sine leieboere (sannsynligvis på dertil hørende skjema)

§ 10. Den som avgir hus eller husrom til beboelse for andre, plikter å gi melding som nevnt i §§ 7-9 om de personer som flytter til eller fra hans eiendom eller husvære. Denne plikt faller bort når den som flytter, viser bevitnelse fra skattekontoret for at han selv har gitt påbudt melding.

Gårdens bestyrer eller forretningsfører har samme ansvar som eieren for at melding som nevnt i §§ 7-9 blir avgitt i rett tid.

I denne plikten ligger det jo en rettighet til å innhente de opplysningene som myndighetene etterspør.

Blant annet sier forskriftene til loven: http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-20071109-1268.html i § 7-13

§ 7-13. Melding fra utleier

Når skattekontoret har mottatt melding fra utleier mv. om at en leietaker er utflyttet, og leietaker ikke selv har gitt melding om flyttingen, skal skattekontoret straks undersøke forholdet.

Blir ikke leietakeren registrert på nytt bosted i løpet av en måned, skal vedkommende registreres uten fast bosted i kommunen på grunnlag av meldingen fra utleieren. Avgjørelsen er et enkeltvedtak. Klageorgan er Skattedirektoratet. Klagefristen er tre uker.

Det ser jo ut til at utleier har en viss mulighet til å inhente opplysninger om sine leieboere. Om han kan innhente dem fra folkeregisteret før selve utleiet, eller han må basere seg på deres egne opplysninger vet jeg ikke. Loven sier jo at han må opplyse om både til- og fra-flytting. Skulle jo tro at når han opplyser til folkeregisteret om tilflytting, så får han (kanskje) mulighet til å sjekke sine leieboere litt nærmere. Så uttalelsen fra utleieren om at de var norske statsborgere kan kanskje stemme, hvis det er en av de opplysningene som avkreves av ham ved tilflytting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...