Gå til innhold

Hysj!! :)

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til komponenter for å bygge en "stille" PC? Komponenter som er tilgjengelig på norske web shoper.

Noen som har hørt Dell Dimension PC (de sorte midi-tower pc'ene)? Jeg har og hørte ikke en dritt :smile:

Har aldri kjøpt en ferdig bygget PC og har ikke tenkt å starte med det, men er lei støyen...

* Sledge *

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha en stille PC, så må du kjøpe noe som ikke trenger så mye kjølning. Nå vet ikke jeg hvor mye du har tenkt å legge i maskina, men kjøp deg en Northwood P4! Denne avgir minimalt med varme. 1.8GHz Northwood koster 2800,- på komplett, så kjøper du Swiftech 478 kjøler på microplex, sammen med PABST 8412NGML (2050RPM, 19db).

Kjøp også en PABST 8412NGL (1500rpm, 12db), som du setter i strømforsyninga.

NoVibes kan du kjøpe til harddisken, slik at vibrasjoner ikke forplanter seg videre i kabinettet.

Dette her som jeg har skrevet ovenfor er minst like stille som vannkjøling, hvis ikke enda mer. (På vannkjøling så må du jo ha et par vifter som kjøler ned radiatoren).

Skal du gå for noe enda mer ekstremt, så kan du støyisolere kabinettet i tillegg!

Lenke til kommentar

Det verste støyen jeg sliter med er strømforsyningen og harddisk støy som forplanter seg i kabinettet. Mysa innom Microplex og vurderer følgende:

Noise-Control Fulltower m/dør,støydempet 1.398,-

Noise Control strømforsyning,300W,ATX12V 1.068,-

Noise-Control drevramme, "NoVibes" 242,-

Noen erfaringer med dette?

Trenger man en såpasse dyr strømforsyning for å slippe bråk eller finnes andre rimelige og gode alternativer?

* Sledge *

Lenke til kommentar

Heisann, eg driv akkurat og bygger ein stille boks.

Noise Control Silverado (6V)

Noise Control midi-tower

Noise Control 300W PSU

Noise Control drevramme

pluss montering av stor kjøler og 7V 80X80 vifte på GF3.

Får dei siste delane i morgon, så eg skal komme tilbake med resultat når eg får den igang.

Lenke til kommentar

Har satt inn følgende på min p4 1,8:

Q-tec 300W power (databutikken) 509.-

Silentdrive hd-boks (databutikken) 244.-

Swifttec cpuribbe m/Papst 8412 NGML (Microplex) 831.-

2 kabinett vifter Papst 8412NGL (Microplex) 372.-

Har fora kabinettet med støydempingsmatter som jeg kjøpte på CD-Cardic (bilutstyr).

Mange tror at silentdriven tar knekken på 7200 disker, men har du en forholdsvis ny en (utvikler lite varme) er dette ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-08 12:56, t-paul skrev:

noise killer fra getotech

Den fordømte noice killeren min tok kvelden etter to uker! Burde heller kalles PSU-killer. Ble godt og varmt i PSU'en min ihvertfall før jeg oppdaget at vifta sto stille..... Ut med noice killeren og orginalvifta og inn med en Papst 8412NGML (19db). Mye bedre!

Lenke til kommentar

Noise Control drevramme er sikkert kjekt å ha, men det koster noen lapper da + frakt...

Et billig alternativ er å rigge opp noen litt kraftige strikker på tvers av en 5 1/4" brønn. Og legge hd'en på dem (husk å ha en strikk over og, slik at ikke hd'en "sklir").

Jeg gjorde dette og det hjalp utrolig på støyen fra maskinen, hører nesten ikke hardiskene når de leser/skriver!

Cent~

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-08 13:14, [LOST]Snik skrev:

Heisann, eg driv akkurat og bygger ein stille boks.

Noise Control Silverado (6V)

Noise Control midi-tower

Noise Control 300W PSU

Noise Control drevramme

pluss montering av stor kjøler og 7V 80X80 vifte på GF3.

Får dei siste delane i morgon, så eg skal komme tilbake med resultat når eg får den igang.

Resultat etter montering og igangkjøring:

Støy: all mekanisk lyd frå vifter/diskar er borte. Nå er det kun lågfrekvent lyd frå lufta som går ut bak som er hørbar. Kunne utan problem sove med maskina tre meter frå senga.

Drevramma på disken gjorde at støy ved skriving til disk er borte.

Varme: Mattene i Noise Control-kabinettet har ein isolerande effekt, og temperaturen i kabinettet steig til 38 grader idle. Har TB1333,GF3+1 stk 7200 Maxtor-disk.

Prosessoren går nå på 50 grader idle, med vifta på 6V(2000rpm).

[ Denne Melding var redigert av: [LOST]Snik på 2002-01-11 12:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-09 01:11, sircam skrev:

Quote:

On 2002-01-08 12:56, t-paul skrev:

noise killer fra getotech

Den fordømte noice killeren min tok kvelden etter to uker! Burde heller kalles PSU-killer. Ble godt og varmt i PSU'en min ihvertfall før jeg oppdaget at vifta sto stille..... Ut med noice killeren og orginalvifta og inn med en Papst 8412NGML (19db). Mye bedre!

Jeg har installert den i 2 maskiner, og det halverte jo nesten bråket fra PSU vifta.. (justerte ned hastigheten) Og de har gått i snart 2 år..

Det står jo spesifikt at man skal sjekke om vifta går rundt i manualen til NK´en!!!!!.

Om den ikke gjør det er/var den nok defekt..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-08 11:19, Shroomer skrev:

Hva med et Koolance vannkjølings kabinett til 2900?

Da får du null bråk samt sykt bra kjøling.

Microplex har de inne nå.

Hvorfor nevner "alle" disse når støydemping er topic? Støynivået på koolance er fra 46-58dB noe som ikke er direkte støysvakt

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-01-16 20:17 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...