_M@ts_ Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Ser ikke at Tiger I og II er langt forut sin tid og banebrytende, det ble ikke gjort noen store tekniske innovasjoner for å konstruere dem, de var rett og slett tyngre enn sin allierte motparter. Hva slags teknisk innovasjon er det du tenker på? Tigern var jo ikke bare en armert jernboks med motor og en brukbar 88mm kanon limt sammen. Det var den første tanksen med ratt og servostyring, et avansert system med pedaler for å svinge turreten, veldig kompleks motor (bare se på hvor tynn skilleveggene på motorblokka mellom sylinderne er), alt var beregnet ut nøyaktig og derfor tok veeeelidg lang tid å bygge en Tiger I tanks og det trengtes fagfolk for å lage dem mens en T-34 tanks kunne moren din vært med på å lage. De vestlige allierte hadde ingen interesse av en lignende tung stridsvogn, som ikke må forveksles med å mangle kapasitet til å produsere en. Det var vel fordi de allierte satset på artilleri og fotsoldater. Og når vi allerede er inne på tunge kjøretøy, synd at ikke P1000 ble laget. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Det er viktig å se nyansene i karakteristikkene og bakgrunnen til en person og sette det i perspektiv med handlingene som de utførte. Hva er det du babler om? Jeg har aldri sagt at tyskerne bare var overlegne i våpensektoren. Da råder jeg deg i å formulerer deg bedre neste gang. Hvor får du "10:1" kill ratio og Tiger VI B = 4 T-34 i produksjonskostnader fra? 1vs1 situasjoner forekom nesten aldri fordi en stridsvogn ikke opererer som en enkelenhet men sammen med infanteri og artilleri og flyvåpen (om det er mulig). Denne typen krigføring var tyskerne forresten veldig gode på når de hadde anledning til det. Quotet fra Wiki; An oft-quoted statistic for weapons systems is the kill ratio. Against the Soviet and western Allied production numbers, even a 10:1 kill ratio would not have been sufficient for the Tigers. Some Tiger units exceeded the 10:1 kill ratio, including 13. Kompanie/Panzer-Regiment Grossdeutschland (16.67:1), schwere SS-Panzer-Abteilung 103 (12.82:1) and schwere Panzer-Abteilung 502 (13.08:1). For å sette situasjonen i perspektiv så kan den høye killratioen til Tiger VI B forklares ved situasjon den kjempet i, nemlig defensiv krigføring mot en tallmessig overlegen fiende. Med andre ord hadde den veldig mye å skyte på, og en veldig fin 88 mm L/71 kanon å skyte med. Hva var det du sa om synsing igjen? Les forøvrig litt om Blitzkrieg - en periode hvor tyske tanks gjorde ufattelige materialle skader, også iform av tanks. De var ikke på defensiven, var de? Det finnes lignende anektoder av "tidlige" russiske stridsvogner (KV-1 og KV-2) som tok ut mange tyske tanks under den Røde Armés defensive krig i '41. De blir ikke ansett til å være i en særklasse. Tiger VI B var riktig stridsvogn i riktig tid på riktig sted. Her setter du enkelttilfeller opp mot generell statistikk. Det blir dessverre for dumt og lite troverdig. Please try again! M4 Sherman, det er en stridsvogn i særklasse. Ja, de fungerte utmerket som kanonføde for tyske stridsvogner. Jaja. Jeg er av typen som vurderer utstyr av sin praktiske nytteverdi for de som bruker den, og om dette mangler så har det liten betydning om designet er "genialt". Bilder av utstyret kan gjøre god nytte for seg som veggpynt på gutterom etterpå. Vet du hvilken type flymotorer det hovedsakelig blir benyttet i dag eller hvordan vi reiser til rommet? Ikke drit deg ut nå. Blir en subjektiv vurdering, men praksisen var (er) vanlig. Når den tyske nasjonalstaten har blitt banket så grundig i støvlene så vil jeg tørre å påstå at "eieren" ikke har så mye å si. Utsagnet ditt forandrer fortsatt ikke faktumet at seierherrene bedrev plyndring av tyskteknologiske oppfinnelser. Du fortsetter å gå rundt grøten. Tror ikke Werner von Braun hadde så vondt av etterkrigstilværelsen sin uansett. For alt vi vet, kan han ha blitt fysisk presset av amerikanere til å dele informasjon og kunnskap til en stat med underutviklet raketteknologi. For det første var ikke Stg 44 den første angrepsriflen, der var faktiske Russland først ute: Avtomat Fedorva 1916 AF-16. Har et sitat som passer bra til denne situasjonen faktisk: "Da er det sannelig på tide med en realitetssjekk, som bl.a kan utføres ved hjelp av et nettsøk, feks ----> www.google.com." Haha, jeg ser at du behøver litt råd når det kommer til nettsøk, ikke for å snakke om kildekritikk. Når du leter etter fakta, er det en selvfølge å dobbelsjekke informasjonen, slik at du slipper å dumme deg ut og havne i pinlige situasjoner som denne. Kilden du har oppgitt er høyst upålitelig, Fedorva er ikke en gang en angrepsrifle, men en automatrifle. For din egen del anbefales det at du lærer forskjellen på angrepsrifle og automatrifle, og derfor kan jeg anbefale ----> www.wikipedia.org (en kilde du liker oppgi, men bruker for dårlig) http://assaultweaponguide.com/as51-e.htm This weapon(STG44), known as a worlds first assault rifle(...) Siden jeg har linket til er blant de største informasjonssidene rundt våpen og burde virke troverdig for en hver. Endret 20. januar 2008 av dicktator Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Litt tragisk å se at denne tråden utviklet seg til en tråd om tysk våpenteknikk og tyskernes rolle under ww2 TS ville høre vår mening om tyskere, ikke hvilke stridsvogner som hadde best motor osv Endret 20. januar 2008 av EvenruD Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Hva er det du babler om? De drepte ikke folk fordi de var jøder men fordi de var leder for f.eks NKVD. Quotet fra Wiki; An oft-quoted statistic for weapons systems is the kill ratio. Against the Soviet and western Allied production numbers, even a 10:1 kill ratio would not have been sufficient for the Tigers. Some Tiger units exceeded the 10:1 kill ratio, including 13. Kompanie/Panzer-Regiment Grossdeutschland (16.67:1), schwere SS-Panzer-Abteilung 103 (12.82:1) and schwere Panzer-Abteilung 502 (13.08:1). Spiller på det jeg sa ja. Les forøvrig litt om Blitzkrieg - en periode hvor tyske tanks gjorde ufattelige materialle skader, også iform av tanks. De var ikke på defensiven, var de? Stråmann, les det jeg skriver. Jeg sa ikke at tyske tanks "bare" fungerte til defensive operasjoner. Jeg sa at Tiger I og II var særdeles effektive under defensive operasjoner. Tiger I og II deltok ikke i de mest suksessrike tyske offensivene (Polen, Frankrike i 1940, og Russland i 1941). Ingen synsing. Faktum: Tiger VI B ble operativ i 1944 da Tyskland var på defensiven mot en tallmessig overlegen fiende. Uenig? Her setter du enkelttilfeller opp mot generell statistikk. Det blir dessverre for dumt og lite troverdig. Please try again! Jeg brukte enkelttilfeller til å illustrere et poeng, der poenget er at en tung stridsvogn i en defensiv stilling mot en tallmessig overlegen fiende logisk vil ta mange av fiendene med i døden. Ja, de fungerte utmerket som kanonføde for tyske stridsvogner. Å sammenligne Tiger I og Sherman blir feil fordi de var i helt forskjellige [vekt]klasser, akuratt som å sammenligne en moped med en motorsykkel blir feil. De senere versjonene av Sherman (M4A3E8 for eksempel) var teknisk overlegne Panther V og designet ble brukt lenge etter krigen, i motsetning til Tiger som ble forkastet. Hva sier det deg? Vet du hvilken type flymotorer det hovedsakelig blir benyttet i dag eller hvordan vi reiser til rommet? Ikke drit deg ut nå. Stråmann, jeg sa aldri at vi ikke har praktisk bruk av jetmotoren idag. Jeg sa at det tredje rike hadde liten praktisk nytte av flytypen Messerschmit Me 262. For alt vi vet, kan han ha blitt fysisk presset av amerikanere til å dele informasjon og kunnskap til en stat med underutviklet raketteknologi. :!: VM i synsing her ja. [blablabla] This weapon(STG44), known as a worlds first assault rifle(...) Siden jeg har linket til er blant de største informasjonssidene rundt våpen og burde virke troverdig for en hver. Meh, blir et kjedelig definisjonsspørsmål på en detalj. Poenget var at AK 47 ikke er en kopi av Stg 44 som du hevdet, noe du ikke har tilbakebevist. Fra wikipedia: "Developed from the Mkb 42(H) "machine carbine", the 'StG44' combined traits of carbines, submachine guns and automatic rifles. StG is an abbreviation of Sturmgewehr. The name was chosen for propaganda reasons and literally means storm rifle as in "to storm a bunker." After the adoption of the StG44, the English translation "assault rifle" became the accepted designation for this type of infantry small arm." Legg merke til det fulle navnet til AK 47 - Avtomat Kalshnikova 47. Legg så merke til det fulle navnet til Avtomat Fedorova 16. Russerne kalte ikke AK 47 et "angrepsgevær" men en automatrifle. Angrepsrifle ble designasjonen som senere ble brukt for alle rifler av den typen. Stg 44 ble derfor den "første" angrepsriflen i den forstand men tyskerne oppfant ikke konseptet, bare navnet. Edit: er ikke sikker på hvorfor det ble så mye fet skrift, var ihvertfall ikke meningen ;P + diverse leifer Endret 20. januar 2008 av Ockham Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 .Og når vi allerede er inne på tunge kjøretøy, synd at ikke P1000 ble laget. Den kom ikke av papiret engang nei Lenke til kommentar
Sirion Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 After Stalingrad, when many thought that all was lost, when the Soviet forces poured across the Ukraine, the Waffen SS stopped the Soviets dead in their tracks. They re-took Charkov and inflicted a severe defeat on the Soviet army. This was a pattern; the SS would over and over turn reverses into victories. The same fearless energy was also present in Normandy. Gen. Patton called them "the proud SS divisions." The SS was the backbone of resistance in Normandy. Eisenhower observed "the SS fought as usual to the last man." If the Waffen SS had not existed, Europe would have been overrun entirely by the Soviets by 1944. They would have reached Paris long before the Americans. The Waffen SS heroism stopped the Soviet juggernaut at Moscow, Cherkov, Cherkassy, and Tarnopol. The Soviets lost more than 12 months. Without SS resistance the Soviets would have been in Normandy before Eisenhower. The people showed deep gratitude to the young men who sacrificed their lives. Not since the great religious orders of the middle ages had there been such selfless idealism and heroism. In this century of materialism, the SS stand out as a shining light of spirituality. Léon Degrelle. Waffen SS' slagkraftighet kan ikke betviles. Man kan alltid kverulere i ettertid for å forsøke å dra ned deres rykte; det er ikke annet å vente fra nasjonalsosialismens fiender, men denne flisespikkingen er det samme som å betrakte Mona Lisa maleriet med lupe. For å fatte bildet må man stille seg et par meter i fra. Disse heltemodige guttene, mange under 18 år, meldte seg frivillig til å kjempe og dø for å beskytte Europa mot jødenes tyrrani. Selv om Hitler og Waffen SS tapte 2. verdenskrig, så vant de moralsk sett. Folk vil etterhver innse at Waffen SS kjempet for en sunn verden, i rak motsetning til dagens kaotiske og globaliserte tyranni. Jeg vet ikke hvilket politisk syn du står for, Ockham, men siden du er en slik dedikert motstander av Hitler, så er du kanskje mer vennligsinnet overfor denne gjengen her: "The numerous holocausts and genocides of which the communists and/or Jews have been responsible include the WWII Katyn massacre in Poland (which eliminated 15,000 members of Poland's military and intellectual elite), the post-WWII Polish Office of State Security massacres of German civilians (60-80,000 deaths, described in Sack (1993)), the massacre of the Christian Russian kulaks of 1924-30 (15 million killed), the Ukranian holocaust of 1930-33 (7 million starved to death), the holocaust of Russian political dissidents of 1919-49 (12 million dead), the Spanish Civil War massacre of Spanish Christians, the various massacres of Palestinians (Deir Yassin, Qana and others), and so on". Disse sjelelig korrupte formene for liv som Hitler og alle som hadde et snev av guddommelig lys i seg dedikerte livene sine for å bekjempe. Og ja, kommunismen er en jødisk bevegelse. Dvs, mektige jøder står bak kulissene og trekker i trådene, mens de får uvitende mennesker til å kjempe deres sak. Det finnes selvfølgelig jøder som motsetter seg kommunismen, og det er fordi jødene tar det partiet som de selv får mest gevinst fra. Jeg tar på meg skylden for at denne diskusjonen oppstod i denne tråden. Mitt første innlegg var bare en impulshandling fra min side, og det var ingen intensjon om skyttergravskrig Over og ut. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Så, eh, Sirion, hva mener du om tyskere da? Så langt har du bare snakket om Hitler, nazister, jøder og militærutrustning. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Nei, Sirion, jeg er langt fra kommunist og dette svartmalingsstrøket vitner, som resten av det du har skrevet i denne tråden, til en ekstrem og dogmatisk politisk holdning som ignorer virkeligheten der det er passer en. Derfor er det liten grunn for meg å diskutere noe som helst med deg. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Lazar Kaganovitsj (jøde) var Stalins høyre arm og skal angivelig ha stått bak flere dødsleirer, i tillegg til å ha overbevist Stalin om å sulte flere millioner bønder til døden. Lavrenti Berija (jøde) var øverste leder for NKVD og var mannen bak terroren og drap av sivilbefolkningen. Mange av mennene som stod bak drap på millioner av russere var jøder. Og tro at jødene hele tiden har vært ofre vil være svært ignorant. Men man trenger ikke å trekke alle jøder over samme kan, fordi to ravende rabiate gale i russland bestemte seg for å leke helt. Alle kan være kommunister. Alle kan støtte gale diktatorer, enten de heter Fidel, Kjell Magne eller Hitler. At to russiske jøder drepte masse mennesker, betyr ikke at de hadde alle de russiske jødenes annerkjennelse eller godkjenning. Å straffe alle jøder pga. det blir som å straffe en hel skoleklasse med to timer lengre skoledag, bare fordi en elev sa 'faen', i klassen. (jada, mitt eksempel er VELDIG simplistisk, men jeg håper du ser poenget, uten noe videre dilldall om hvordan jeg kan trekke paraleller mellom banning og massemord. Jeg er trøtt.) Ikke at jeg vil implisere at du trekker alle jøder over en kam heller, jeg snakker generelt her. Lenke til kommentar
Sirion Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Så, eh, Sirion, hva mener du om tyskere da? Så langt har du bare snakket om Hitler, nazister, jøder og militærutrustning. Traff endel tyskere da jeg backpacket i Spania for noen år siden. Veldig sympatiske. I Pyrenéene traff jeg et tysk par som var veldig trivelige. Alle tyskerne snakket perfekt engelsk, han ene prata flytende spansk også Lenke til kommentar
Sirion Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Nei, Sirion, jeg er langt fra kommunist og dette svartmalingsstrøket vitner, som resten av det du har skrevet i denne tråden, til en ekstrem og dogmatisk politisk holdning som ignorer virkeligheten der det er passer en. Derfor er det liten grunn for meg å diskutere noe som helst med deg. Hør på deg selv Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Vennligst vis meg ett eneste sted der jeg har ignorert virkeligheten. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Vennligst vis meg ett eneste sted der jeg har ignorert virkeligheten. Du ignorerer en virkelighet: Den han lever i. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Med tyskere forbinder jeg bare BMW. Og når jeg jobbet i en mix kiosk. ALLTID når en tysker skulle kjøpe lotto, snakket han tysk, jeg forstod nada og kjørte alltid ut 2 kuponger og da ble de alltid fornøyde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå