-Teddy- Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Oppgave 8.408, studiebok, Cappelen 3FY. Den magnetiske feltstyrken inne i en lang, rett leder er gitt ved der I er strømmen i spolen, L er lengden av spolen, N er tallet på vindinger og er en konstant, . En slik lang spole har radien 5,0 cm og 50 vindinger per centimeter. En ring med radius 7,5 cm blir plassert rundt spolen. Strømmen i spolen øker fra 0 til 2,0 A i løpet av 5,0 ms. a) Hva er fluksen gjennom ringen når strømmen er 1,0 A? Oppgave b venter jeg med, tror jeg egentlig klarer den selv. Problemet mitt er at jeg lurer på om det er en fasitfeil i oppgave a, så jeg venter med å legge ut fasit. Dessuten står det "inne i en lang, rett leder" i innledningen til oppgaven, jeg regner med at det er en skrivefeil og at det skal stå spole. B har jeg kommer fram til at er 6,2831*10^(-5) ved 1A. Da gjenstår det bare å gange med arealet av ringen, men det overlater jeg til dere. Håper på raskt svar, har prøvde i induksjon i morra. Endret 17. januar 2008 av -Teddy- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Jeg stusset også på det med lang rett leder når det er snakk om en spole. Jeg kan ikke tenke meg til at dere skal utlede en ligning for magnetfluksen til en spole ut i fra ligningen for magnetfluksen rundt en lang rett leder. Beklager sent svar. Håper det gikk bra på prøven. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Heheh, takk uansett. Det gikk mycket bra, 6- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå