Shortyboy Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hei. Jeg har kjøpt en dimmer med bryter panel som jeg ikke er sikker på hvordan skal kobles. Jeg har tre ledninger som kommer fra sikringsboks som skal kobles slik at et lys skal på dimmer, og et annet på knappen under. Har lest noen poster om dimmer men ikke med bryter i samme koblingsboks. Her er dimmeren med bryter: Her er baksiden. Sånn nesten da hvertfall;) Noen som har peil? Takker for alle svar:) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 1. Er det i det hele tatt lov å montere brytere selv? 2. Fulgte det ikke med noen bruksanvisning? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg antar at det før var en bryter med to brytere, altså kronebryter? Da er en ledning "strøm inn" og de to andre ut til hver sin lampe. Altså to stykk 1 pola brytere. Du må derfor ha strøm inn til hver av bryterne, og så koble riktig ledning fra den lampen som skal ha dimmer og den som skal ha bryter. En normal elko bryter, antar det er det som sitter i denne og, har 3 doble inn og ut som du sier. Den ene vil være bryter del, mens de andre ikke gjør noe annet enn å koble ledninger sammen i hvert punkt, dvs strømmen går ikke inn og så ut i andre enden. Du skal derfor ha den ene ledningen "strøm inn" der som ledningen nå er festa på vippebrytern. Den ledningen til lampa som skal ha vippebryter skal på en av de doble uttakene i andre enden rett over. Så skal ledningen til lampe med dimmer kobles til uttaket. Håper du skjønte dette og at jeg har skjønt deg rett. Det er veldig viktig at dette gjøres rett og skikkelig :-) Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hei! Har du mulighet til å ta bilde av tilkoblingene på bryteren og dimmeren og legge ut? Det blir litt lettere å se hvilke typer du har da - forskjellige modeller har forskjellige tilkoblinger. Er det slik at dimmer skal styre lampe A og bryter styre lampe B? De har ingenting med hverandre å gjøre? Skal dette erstatte eksiterende brytere/dimmere, eller det det nytt? Skal du ha vettuge svar er dette nyttig informasjon Lenke til kommentar
Shortyboy Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Det var en vanlig singel vippebryter der fra før som styrte en kontakt på endre siden av veggen med ledning bak veggen. Den kontakten som bryteren styrte skal nå kobles to lysarmaturer til som skal styres med dimmer, så skal en annen lysarmatur også kobles på vippebryteren. Ok for å vise det på en ekstremt vanskelig måte;) Her er bilder av hele driten. Hmm.. vanskelig greier men tror vel automatsikringen går jeg jeg gjør det om jeg skulle være uheldig;) Takker for svar hittil:) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Hva slags armaturer skal du dimme? Det er forskjell på dimmere etter som det er glødepærer eller lystoffrør osv. Når du ikke har mer greie på det her, vil jeg anbefale deg å kontakte en elektrikker. Hvis ikke får jeg prøve å hjelpe deg. Brytern er enkel, det som er merket L setter du fast ledningen med strøm, den som skal gå til lampa setter du i den rett over den. Du bryter bare en "ledning" altså 1 polet bryter, noe som er helt normalt innendørs. Siden du kobler den ene ledningem mes strøm inn på L så får dimmern strøm inn. Da er det bare å sette den ledningen som bryter den andre lampa på uttaket til den. Vær obs på at når du avmantler ledningen, at den ikke blir for kort og du stikker isolasjonen inn i feste, men ikke så lang at kobberet stikker utenfor feste uten isolasjon. Isolasjonen bør gå helt inntil feste, der det den går over til en passe lengde kobber. Skru godt til, dobbelt sjekk alle koblinger, og etterstram så ikke noe er løst, det skaper gnister og varmgang! Og for all del!!! Skru av sikringen før du begynner!!!! Lenke til kommentar
Shortyboy Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Er velding usikker og skal skru av sikringen ja. Men ærlig talt, det vil jo ta ukesvis før en elektriker har tid til noe sånt. Det er egentlig problemet. Har jo nesten ikke lys i leiligheten min og kan ikke vente til juni for å få dette gjort:( Takker for svar skal se hva jeg finner ut:) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Hva bruker du for ledning til de nye armaturene fra dimmern? Her må du bruke PR kabel, og ikke koble noen vanlig lampeledning rett på. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Skal du lage jallamekk på fastinstallasjonen så bør du ha såpas peil at du ikke må spørre om slikt eller så smører du deg med tolmodighet og venter på elektrikere. Et lite tips er at januar/fabruar er stille måneder i denne bransjen og med stor sansynlighet har du elektriker allerede på tirsdag om du starter ringerunden mandag. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hvor bor du, som i nærmeste by/tettsted? Må vel si meg enig med han andre her om at hvis du må spørre slik du gjør nå om hvordan å koble riktig så bør du ikke gjøre det selv. Lenke til kommentar
Bitues Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hei. Vet ikke om du har fikset dette enda. Det er ganske enkelt å koble til denne, men det ser ut for meg som at denne løsningen er beregnet for en vippefunksjon. Feks en bryter i toppen og en i bunnen av en trapp som begge styrer en lampe i trappen. Er dette meningen? Hvorfor har du to brytere dersom dette ikke er tilfelle? (Så og si alle dimmere har en helt av funksjon) http://www.elko.no/elko_nor/userhtml/docs/COM/Kobl4180_1.gif Dersom du vil ha med også bryteren er det bare å koble I så den brytes mellom L og en av pilene på ditt bilde. Lykke til. Lenke til kommentar
ringeren Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det var en vanlig singel vippebryter der fra før som styrte en kontakt på endre siden av veggen med ledning bak veggen. Den kontakten som bryteren styrte skal nå kobles to lysarmaturer til som skal styres med dimmer, så skal en annen lysarmatur også kobles på vippebryteren. Ok for å vise det på en ekstremt vanskelig måte;) Her er bilder av hele driten. Hmm.. vanskelig greier men tror vel automatsikringen går jeg jeg gjør det om jeg skulle være uheldig;) Takker for svar hittil:) Lenke til kommentar
ringeren Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det var en vanlig singel vippebryter der fra før som styrte en kontakt på endre siden av veggen med ledning bak veggen. Den kontakten som bryteren styrte skal nå kobles to lysarmaturer til som skal styres med dimmer, så skal en annen lysarmatur også kobles på vippebryteren. Ok for å vise det på en ekstremt vanskelig måte;) Her er bilder av hele driten. Hmm.. vanskelig greier men tror vel automatsikringen går jeg jeg gjør det om jeg skulle være uheldig;) Takker for svar hittil:) Lenke til kommentar
ringeren Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 fant du ut dette sitter med samme dimmer å klør meg taknemmelig for svar ok kobling Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Du kobler brun/svart ledning inn på L på endevenderen din, og en av utgangene på den bryteren til lyset den skal bryte. Du legger en lask fra L på bryteren til dimmeren, og kobler den på L(ev. en pil som peker opp hvis det er alternativet), og så kobler du ledningen fra lyset som skal dimmes inn på logoen av en sinuskurve (bølge) med en diagonal pil over som peker opp mot høyre. Er ikke verre enn det Og ikke tenk på dokumentasjon, det er vanvittig oppskrytt. Nesten ingen elektrikere hadde giddet å dokumentere en slik jobb uansett... Lenke til kommentar
Chau Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hei, Prøver å skjønne dette her, men jeg blir ikke klokere. Tenker å tegne opp og poster her. Kanskje noen kan hjelpe meg med det. Det følger med tegning på dimmeren, men uforståelig for meg. Hadde vært fint hvis noen kan hjelpe meg. 1000 takk skjema.bmp Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Hei, Prøver å skjønne dette her, men jeg blir ikke klokere. Tenker å tegne opp og poster her. Kanskje noen kan hjelpe meg med det. Det følger med tegning på dimmeren, men uforståelig for meg. Blå ledning (N) på trafo kobles sammen med blå ledning fra sikringsskap. Brun leder fra sikringsskap inn på L på dimmer. Brun leder fra trafo på ~ på dimmer (altså bølgesymbolet med skrå pil tvers over). Lenke til kommentar
Chau Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Hei, Prøver å skjønne dette her, men jeg blir ikke klokere. Tenker å tegne opp og poster her. Kanskje noen kan hjelpe meg med det. Det følger med tegning på dimmeren, men uforståelig for meg. Blå ledning (N) på trafo kobles sammen med blå ledning fra sikringsskap. Brun leder fra sikringsskap inn på L på dimmer. Brun leder fra trafo på ~ på dimmer (altså bølgesymbolet med skrå pil tvers over). Tøft .. Det fungerte veldig bra. Tusen takk for hjelpen .. En ting til. I visse brytere hos meg er det også hvit og sort kabler som kommer fra sikringsskapet. Den sorte er det samme som blå eller ??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå