Kamikaze1 Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Jeg proever aa sette sammen fire harddisker i PC'en, etter aa ha brukt to en stund. Problemer er at uansett hvordan jeg kobler det sammen, finner ikke BIOS harddiskene. Jeg mistenker at det er noe feilinnstilt paa knottene som bestemmer master/slave. Slik jeg trodde det var: master: | | | | |x| | slave: | | | | | |x| (harddiskene sett bakfra) Stemmer dette?? Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Det er forskjellig, er det ikke en klistrelapp på harddiskene der det står hvordan master/slave skal settes? Ellers finner du sikkert ut hvordan det skal være på nettet. Muligens bør du sette master-diskene på Master (slave present) heller enn bare Master. Lenke til kommentar
Kamikaze1 Skrevet 14. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2003 Har naa gaatt inn paa WD sin hjemmeside og sjekket jumpersettingsene. Alt ser ut til aa vaere som det skal, men BIOS finner ikke noen av harddiskene. Her staar det. Jeg satte master i midten og slave nummer to fra hoeyre. Lenke til kommentar
Kamikaze1 Skrevet 14. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2003 Fikk det til. Hadde selvsagt brukt feil IDE-port. Problemet naa er at de to siste harddiskene ikke blir funnet. De er paa den neste IDE-porten. Skal begge vaere slave eller en master og en slave?? Lenke til kommentar
trubadurix Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 master slave på en kabel /////// master slave på den neste/////// Lenke til kommentar
tobbiloll Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 husk at det ytterst på kabelen er master ikke mange som vet det.verdifult tips. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 Det avhenger av om du bruker 40 eller 80- leders kabel Hvis alle kontaktene på kabelen har samme farge, spiller det ingen rolle om du bruker den ene eller andre kontakten. Hvis du bruker UDMA133/100/66- disker, må du bruke en 80- leders kabel. Da skal det kobles slik: Blå til HK, grå til slave og sort til master. Tuller du med dette får du problemer. På UDMA33 disker+ CD spiller det ingen rolle, men da bør du bruke en 40- leders kabel. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 husk at det ytterst på kabelen er master ikke mange som vet det. Grunnen til at mange ikke vet det er jo fordi det er bare tull. :wink: Det er master / slave jumper som bestemmer, og plasseringa på kabelen har ikke noe å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå