Gå til innhold

Serbia-krigen basert på en løgn?

Anbefalte innlegg

I 1999 erklærte Nato krig mot Serbia, med anklager om etnisk rensing, folkemord og holocaust liknende tilstander utført av serberne mot albanerne i Kosovo. Clinton brukte store ord og sa følgende i valgkampen hans

"they're going to have to come to grips with what Mr. Milošević ordered in Kosovo...They're going to have to decide whether they support his leadership or not; whether they think it's OK that all those tens of thousands of people were killed...".

Som alle vet bombet Nato serberne og tvang til slutt Milosevic å trekke seg ut av Kosovo, samt legge den serbiske provinsen under FN-styre. Det ikke alle vet er at Kosovo er en serbisk provins, og krigen started da en militant gruppe, Kosovo Liberation Army, hevdet suverinitet og selvstyre i provinsen i 1990. Denne gruppen gikk til angrep på sivile serbere og prøvde å jage de ut av Kosovo. Gruppen klarte ikke dette, men i 1998 mønstret de enorme demonstrasjoner og angrepene på serbere eskalerte enormt, som førte til at Serberne sendte inn store mengder soldater og politi. Ifølge serbiske myndigheter ble 988 mennesker drept og 287 kidnappet av KLA fra 1. jan 1998 til 10 juni 1999.

Fra 10. Juni 1999 da Nato tok kontroll til 11. nov 2001 ble 847 mennesker drept og over 1000 kidnappet av KLA. Til 2001 fant KFOR massegraver med rundt 2000 lik, der man mistenker at rundt 850 var ofre for krigsforbrytelser. Serberne fant 4 graver med tilsammen nesten 1000 lik etter regimeskifte fra Slobodan Milosevic.

Serberne gikk inn i Kosovo og kosovo-albanere flyktet i hundretusentalls. Rundt 850 000 mennesker flyktet fra sine hjem for å være nøyaktig. Av disse kom rundt 800 000 til å returnere til sine hjem senere (808,913 av 848,100 ifølge Wiki). Av serbere flyktet rundt 200 000, og få kom tilbake til tross for et sterkt ønske om det. Fra slutten av 1999 og utover har over 1000 serbere blitt drept i Kosovo. Dette til tross for at

Albanere nå har en enorm majoritet i provinsen. I realiteten er det serberne som har blitt drevet ut av provinsen.

Kilder:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/5165042.stm

http://www.bndlg.de/~wplarre/back346.htm

http://www.arhiva.serbia.sr.gov.yu/news/20.../08/325076.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Kosovo_War#Th...93March_1999.29

Nå kan jeg selfølgelig ta feil, men for meg virker det som at det Nato var å gjøre var en total feil framstilling av krigen, og vesten ble lurt av sentimental proganada som ikke hadde noe særlig rot i virkeligheten. Joda serberne drepte mange uskyldige, men det gjorde også Kosovoere, spesielt KLA. Serberne står tilbake som de største taperne og konflikten er langt i fra over, nå truer Serberne med å rykke inn igjen hvis KLA og co erklærer uavhengighet.

Det skal nevnes at Kosovo er for Serberne av enorm kulturell betydning og regnes som startpunktet for serbisk nasjonalitet og selvidentited.

Noen som har noen tanker?

Endret av cFc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FN/NATO tok jo ikke og gjorde noe under den 1. utrydnigene på Balkan på tidlig 90-tallet, ei heller gjorde de ikke noe under de store massakrene i Rwanda rundt 1998. Og dette har jo alle vestlige ledere inkl. NATO og FN.

Samme skjedde under 2. VK, vi gjorde jo ingenting for å få stengt konsentrasjonsleierne.

[bush snakke jo nettopp om at vi burde tatt å bombet Auswitch og de andre leirene for å få stengt de ned.]

Dette kan ha skapt en stemmning blandt lederne at de følte at de ikke måtte la noe sånt skje igjen.

Selv om Kosovo er er Serbiskprovins har jo hele tiden vestlige ledere etter 1990 ment at den burde være en selvstendig stat da det er to ulike folkegrupper vi snakker om her. Nå vises det jo enormt hva de vestlige stormaktene vil, et selvstendig Kosovo skilt fra Serbia.

Disse to faktorene summert tror jeg gjorde at de valgte å ta Kosovos side i konflikten. Selvfølgelig kan vi være etterpå klok å si kanskje var dette en feilslutting. Men hva skal en gjøre i en slik situasjon, det bli nesten som å velge imellom pest eller kolera. En må stoppe massakrene på en eller annen måte, selv om begge sider er omtrent like ille i sine handlinger.

Nå må det sies at jeg ikke har noe spesiell peiling på Serbia-Jugoslavia-Kosovo konfliktene som har foregått der nede, jeg har bare basic kunnskaper, jeg synes konfliktene der nede er enormt vanskelige å sette seg inn i, da det er så mange faktorer som spiller inn i dette bildet. Men dette er ihvertfall mine tanker rundt det som skjedde der nede.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
FN/NATO tok jo ikke og gjorde noe under den 1. utrydnigene på Balkan på tidlig 90-tallet, ei heller gjorde de ikke noe under de store massakrene i Rwanda rundt 1998. Og dette har jo alle vestlige ledere inkl. NATO og FN.

Samme skjedde under 2. VK, vi gjorde jo ingenting for å få stengt konsentrasjonsleierne.

[bush snakke jo nettopp om at vi burde tatt å bombet Auswitch og de andre leirene for å få stengt de ned.]

Dette kan ha skapt en stemmning blandt lederne at de følte at de ikke måtte la noe sånt skje igjen.

Jepp. Og at USA tok parti med muslimene her var nok ikke tilfeldig. De prøvde nok å skape seg et bedre bilde hos muslimer ettersom at det nok på denne tiden begynte å gå opp for dem hvor upopulær de var i midt-østen.

Selv om Kosovo er er Serbiskprovins har jo hele tiden vestlige ledere etter 1990 ment at den burde være en selvstendig stat da det er to ulike folkegrupper vi snakker om her. Nå vises det jo enormt hva de vestlige stormaktene vil, et selvstendig Kosovo skilt fra Serbia.

Jeg lurer på hvorfor de har rett på et eget land. At de får det kan sammenlignes med at arabere får en del av frankrike/tyskland om 100 år pga kulturell og nasjonal følelse. Dette har historisk sett vært en kristen russiskortodoks plass til det ottomanske riket kom. Så har en babyboom i det siste samt utkasting av serbere gjort at de har en klar majoritet. I mine øyne gir ikke dette rett til suverinitet, Serbia eier denne provinsen og bør få gjøre det fremover.

Disse to faktorene summert tror jeg gjorde at de valgte å ta Kosovos side i konflikten. Selvfølgelig kan vi være etterpå klok å si kanskje var dette en feilslutting. Men hva skal en gjøre i en slik situasjon, det bli nesten som å velge imellom pest eller kolera. En må stoppe massakrene på en eller annen måte, selv om begge sider er omtrent like ille i sine handlinger.

Det vesten kunne ha gjort var å rett og slett å føre inn fredstyrker uten å ta parti, men med en klar ordre om å skyte om nødvendig. Om denne styrken ville fått det nødvendige og kunne konkurrert med geriljaen og de serbiske styrker er vanskeligere å si.

Nå må det sies at jeg ikke har noe spesiell peiling på Serbia-Jugoslavia-Kosovo konfliktene som har foregått der nede, jeg har bare basic kunnskaper, jeg synes konfliktene der nede er enormt vanskelige å sette seg inn i, da det er så mange faktorer som spiller inn i dette bildet. Men dette er ihvertfall mine tanker rundt det som skjedde der nede.

Jeg er stort sett enig, grunnen til at jeg tok det opp var at idag så snakket vi om temaet på skolen i SK B, samfunnkunnskap et eller noe, og læreren mente at serberne var som nazistene og at det både var konsentrasjonsleierer og masse massegraver som har blitt funnet i ettertid. Noe jeg ikke fikk til å stemme med min egen hukommelse, så jeg skjekket sider når jeg kom hjem og fant ut av dette.

Lenke til kommentar
Jeg er stort sett enig, grunnen til at jeg tok det opp var at idag så snakket vi om temaet på skolen i SK B, samfunnkunnskap et eller noe, og læreren mente at serberne var som nazistene og at det både var konsentrasjonsleierer og masse massegraver som har blitt funnet i ettertid. Noe jeg ikke fikk til å stemme med min egen hukommelse, så jeg skjekket sider når jeg kom hjem og fant ut av dette.

En PRO-amerikaner som gir sin støtte til serberne?? Jeg trodde din oppgave her på forumet var å forsvare USA sine handlinger (ugjerninger) med nebb og klør :ohmy:

Men ja, serberne var de virkelige ofrene i den krigen.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

Haha, nei her går støtten min til serberne. Jeg vet at amerikanerne tvister om på sannheten og lyger ofte, men som oftest, med tanke på irak krigen og afghanistan, plus diverse andre saker så mener jeg at det er til våres (norges) beste interesse og at handlingen i grunn er forsvarbar, noe den ikke var her.

Lenke til kommentar
Men ja, serberne var de virkelige ofrene i den krigen.

Hvorfor sier du det?

Ville ha vært forsiktig med å se svart-hvitt på en slik multipolar krig. Serbere begikk overgrep mot kroater, kroater mot serbere, kosovoalbanere mot serbere, serbere mot kosovoalbanere... listen går videre. Uten å trekke noen komplett konklusjon ville jeg tørre å påstå at "ofrene" som vanlig var sivilbefolkningen som fikk lide på alle sider. Alikavel så kan den etniske rensningen til diverse serbiske enheter ikke ignoreres!

Lenke til kommentar

Konfliktene på Balkan er komplekse med man kan si kort det som startet alt både i "nå tid" og før er Serbisk usunn nasjonalisme og sjovenisme (unntatt konflikten mellom den Albanske minoritet og makedoniske regjeringen).

De som på 90 tallet satt med bukta i begge endene var Serberne og Slobodan Milosovice. Det var de som hadde virkelig mulighet til å stoppe krigene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...