Gå til innhold

Hva gjør klimaavtalen for folk utenfor byene?


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatru...hp?artid=509965

 

Nå skal Norge bli klimanøytrale i løpet av 22 år. Det er vel fint og bra det, for de som bor i byene...

 

Men hva gjøres for de som bor utenfor byene? Folk om bor ute på bygda vil jo nesten garantert ikke få et bra nok kollektivtrafikk tilbud til å la bilen stå hjemme. Skal disse "straffes" like mye som folk i byene, med de samme avgiftene på drivstoff og andre ting?

Eller kommer staten til å sørge for at alle har muligheten til å la bilen stå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det blir nok hest og vogn på bygda igjen gitt.

 

Personlig er jeg ikke klimanøytral, men klimanegativ. Mitt motto er "Nei til klima på jorden!".

 

Om ikke sarkasmen er åpenbar ennp, så er jeg altså temmelig oppgitt. Gleder meg til regningen kommer og det blir oppvask når man verden over konkluderer med at de tok feil alikevel og at vi sløste så mye tid, energi, penger, krefter og fokus på slike drittsaker.

Lenke til kommentar

- Temperaturen vil fortsatt stige, men en anelse langsommere. Norges fantastiske innsats vil faktisk bare bety en utsettelse av den globale oppvarmingen i år 2100 med 20 dager. Det vil si at den gjennomsnittstemperaturen verden ville ha opplevd 1. januar 2100 nå først vil oppleves 20. januar 2100, sier Lomberg.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatru...hp?artid=515296

 

Hva er de "faktiske" tallene? :)

Lenke til kommentar

25 kr liter for bensin?

For å oppnå vesentlige kutt i CO2-utslippene fra transportsektoren må bensinprisen trolig dobles til 25 kroner literen

 

Det går fram av en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som også slår fast at lavere kollektivpriser og omfattende forbedringer av togtilbudet ikke vil ha særlig betydning for norske CO2-utslipp.

 

Rapporten kommer omtrent samtidig med at et samlet politisk Norge, med unntak av Frp, i går la fram sitt klimaforlik.

 

Det går ut på at Norge skal bli klimanøytralt innen år 2030. Innen 12 år skal vi kutte utslippene med 30 prosent, hvorav to tredjedeler skal tas nasjonalt.

 

- Kollektivpriser hjelper ikke

 

Instituttsjef Lasse Fridstrøm ved TØI mener at økte bensin- og dieselpriser er eneste måte å oppnå vesentlige CO2-kutt fra transportsektoren.

 

- Hvis man satser ensidig på lavere kollektivsatser, spises gevinsten fra endrede transportmiddelvalg opp av økt transportaktivitet totalt og av at gående og syklende går over til å reise kollektivt, sier instituttsjef Lasse Fridstrøm ved TØI til Aftenposten.

 

Les også:Glad Bellona-Hauge: - Dette viser at arbeidet vårt nytter

 

Skatter og avgifter

 

Også andre klima- og økonomieksperter mener at forbrukerne må ta regningen for at Norge skal bli klimanøytralt, sammen med industrien.

 

- En klimaløsning uten bruk av økonomiske løsninger er ikke mulig. Skatter og avgifter må brukes slik at de rammer forbruk og aktiviteter som medfører store utslipp, sier direktør Pål Prestrud i CICERO, Norsk senter for klimaforskning til VG Nett.

 

Instituttets beregninger viser at en dobling av bensinprisen vil gi 19 prosent mindre biltrafikk i 2020 enn om prisene holdes konstant. Det vil igjen gi en reduksjon i utslippene på 12 prosent fra persontrafikken totalt, fordi noen av reisene vil flyttes til fly og buss.

 

Les også:- Klimaforliket vil ikke ha noen effekt

 

- Uaktuelt

 

En tredobling av prisen på bensin og diesel vil for øvrig kutte biltrafikken med 31 prosent, og gi en utslippsreduksjon på 18 prosent fra persontrafikken samlet.

 

Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet tror ikke det er aktuelt å doble bensinprisen.

 

- Det rammer næringslivet, og folk som bor der tilgangen til alternativ transport er manglende. Restriktive tiltak for biltransporten må settes inn i områder hvor det finnes godt utbygget alternativ transport, som i byene, sier han.

 

- Har lite å si

 

Den meget omstridte danske klimaforskeren forskeren Bjørn Lomborg mener at den norske innsatsen uansett vil få lite å si for klimaet.

 

- Norges fantastiske innsats vil faktisk bare bety en utsettelse av den globale oppvarmingen i år 2100 med 20 dager. Det vil si at den gjennomsnittstemperaturen verden ville ha opplevd 1. januar 2100 nå først vil oppleves 20. januar 2100, sier Bjørn Lomborg til VG Nett.

 

Lenke til kommentar

Jippi...igjen skal Norge redde verden helt alene...og igjen så skal vi på gata betale gilde som vanlig....Forbanna politikere som gjør abslolutt alt for og øke den ene avgiften etter den andre...

 

Er så deilig når politiker forakten bare øker og øker...All respekt for politikerene er som blåst....

Endret av Znoken
Lenke til kommentar

Dyrere bensin, og folk godtar det på grunn av klimahjernevaskingen.. Ikke skyld på politikere, skyld på idioter som er så tett de ikke greier legge sammen 2 og 2 uten at politikere viser de hvordan.

 

Hadde folk hatt menneskelige egenskaper som "skepsis" og "evne til å tenke selv", istedet for å oppføre seg som en flokk sauer på crack, hadde ikke hatt denne situasjonen i dag.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Dyrere bensin, og folk godtar det på grunn av klimahjernevaskingen.. Ikke skyld på politikere, skyld på idioter som er så tett de ikke greier legge sammen 2 og 2 uten at politikere viser de hvordan.

 

Hadde folk hatt menneskelige egenskaper som "skepsis" og "evne til å tenke selv", istedet for å oppføre seg som en flokk sauer på crack, hadde ikke hatt denne situasjonen i dag.

 

hva skal man gjøre da?

boikotte bensinen til de gir opp og senker prisen?

da når de jo det ene målet sitt om 20 dager utsettelse av oppvarmingen på 92 år, men ikke det faktiske målet om å tjene mest mulig penger på bensin, så det kunne faktisk funket.

Lenke til kommentar

Jeg ser at Bjørn Lomborg er ute og kommenterer "klima" igjen.

 

Hvilken versjon av Lomborg er det snakk om?

 

- Den som for noen år siden avviste at det foregikk noen klimaendringer?

- Den som litt senere gikk med på at klimaet var i endring, men at det ikke var menneskapt?

- Den som litt senere igjen gikk med på at det var delvis menneskeskapt (- forøvrig i tråd med det IPCC også mener -), men at det er billigere å tilpasse seg endringene istedenfor å forsøke å stoppe/bremse dem?

 

Eller er det en helt annen Lomborg denne gangen?

Lenke til kommentar
25 kr literen for bensin ja, jeg kommer uansett til å kjøre nærmere 50000km i året på grunn av jobben, uavhengig av bensinprisen. Hvordan skal dette hjelpe noe annet enn statskassa? Hvor er logikken her?

Logikken er at når bensinen blir dyr nok, så er det til slutt noen som ikke lenger har råd, og dermed kjører de mindre, noe som gir reduksjon i klimagassutslipp.

 

Men husk at dette er teori fra TØI's side. I praksis vil ingen regjering kunne sette opp prisene til 25 kr "over natta".

Lenke til kommentar

Bortsett fra enkelte ungdommer på Notodden er det ikke mange som bare kjører rundt for moros skyld.

 

Reiser selv kollektivt, men det blir fullere og fullere og det tar lengere og lengere tid å komme seg til og fra jobb. Jeg kan ikke helt skjønne hvordan man rent praktisk skal klare å få flere til å reise kollektivt.

Lenke til kommentar
hva skal man gjøre da?

...

Gjøre? Fortsette å stemme på SV og andre sosialkommunistiske partier seff. 25 Kr literen er gnient, stem SV og du skal se at vi miljøekstremister greier å pushe literprisen opp til 50 Kr i løpet av neste stortingsperiode :thumbup:

 

Solidaritet, om jeg må be! Som verdens suverene "wesserbissere" har Norge mye å ta tak i. Taliban og Hamas er short for cash ryktes det. Nye overføringer trengs, og jeg kan forsikre at dette i aller høyeste grad også er miljøforebyggende :ph34r:

 

P.S. Fra spøk til gjøk: Hva benyttes de til, de etterhvert mangfoldige "grønne avgiftene" staten krever inn? Milliarder på milliarder kreves inn hvert år under dekke av miljøavgifter. Har du sett noen nye trikke- eller busstilbud i ditt nærmiljø som følge av dette? Har NSB blitt mer punktlige og pålitelige?

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at biltrafikken i Norge står for bare ca 3 prosent av de ikke-naturlige co2 utslippene i Norge? Og innenriks flytrafikk enda mindre. Mener jeg leste det i Teknisk Ukeblad i høst.

 

Man burde vel kanskje gjøre inngrep på områder som kunne gitt bedre resultater. Eller er hensikten med hele klimahysteriet bare et ledd i å kontrollere befolkningen, skape frykt, og innføre flere og høyere skatter?

Lenke til kommentar
25 kr liter for bensin?

 

Instituttsjef Lasse Fridstrøm ved TØI mener at økte bensin- og dieselpriser er eneste måte å oppnå vesentlige CO2-kutt fra transportsektoren.

 

- Kollektivpriser hjelper ikke

Lurer på om han kjører bil selv eller blir kjørt. Man burde nok innført et forbud mot biler generelt, tenk hvor mye utslipp vi kutter da !

 

Logikken er at når bensinen blir dyr nok, så er det til slutt noen som ikke lenger har råd, og dermed kjører de mindre, noe som gir reduksjon i klimagassutslipp.

Høres sikkert bra ut, problemet er f.eks. små bedrifter som er avhengig av bil for å transportere varer. Hvis det blir for dyrt å kjøre bil må de kanskje kutte eller nedlegge store deler og det igjen fører til arbeidsledighet osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...